• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-11-19 11:00:44 följande:
    Ja vi har enbart träffats typ 6-7 ggr. 
    Det är inte för fort, ni har pratat på Messenger i över ett år. Ni har till och med träffats flera gånger, de flesta brukar fråga ut någon precis i början. Eftersom hela poängen med att fråga någon på en fika är för att lära känna personen bättre. Både att du ska lära känna henne och hon lära känna dig.
    Du kommer bli friendzonad annars, dvs att hon aldrig kommer se dig som en potentiell partner.
  • Anonym (Inget på spel....)
    felicityporter skrev 2024-11-19 19:00:04 följande:
    Det är inte för fort, ni har pratat på Messenger i över ett år. Ni har till och med träffats flera gånger, de flesta brukar fråga ut någon precis i början. Eftersom hela poängen med att fråga någon på en fika är för att lära känna personen bättre. Både att du ska lära känna henne och hon lära känna dig.
    Du kommer bli friendzonad annars, dvs att hon aldrig kommer se dig som en potentiell partner.
    Men en fika eller en bit mat på restaurang är inte "innovativt".... fast vad som är en innovativ dejt har han svårt att svara på. Tror senaste alternativet var en promenad.... otroligt innovativt.... 

TS är nog redan sjukt friendzonad. Skulle gissa att hon svarar för att vara artig eftersom de hade ett uppehåll nu på flera veckor för "TS var upptagen med annat".
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-19 20:07:18 följande:
    Men en fika eller en bit mat på restaurang är inte "innovativt".... fast vad som är en innovativ dejt har han svårt att svara på. Tror senaste alternativet var en promenad.... otroligt innovativt.... 

TS är nog redan sjukt friendzonad. Skulle gissa att hon svarar för att vara artig eftersom de hade ett uppehåll nu på flera veckor för "TS var upptagen med annat".
    Det var bara ett exempel. Ja föredrar kreativa aktiviteter. 

Nä har inte direkt visat intresse i DM ens. 
  • felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-11-19 20:23:59 följande:

Men till att börja med är ju de traditionella visen fika, middag eller promenad för all del (men lite konstigt att föreslå det i ditt fall då ni bor långt ifrån?) väl utmärkta förslag för att lära känna varandra bättre på kort tid och se om ett ömsesidigt tycke uppstår? Lite väl udda att föreslå skärmfallshoppning eller bungyjump som en första dejt liksom?

Men jaja, vill du inte ha en chans så vill du inte. Finns ju inte så mycket mer att göra då. Tycker bara det är synd att du slösar år av ditt liv på att tråna efter en tjej utan att någonsin ha en chans på henne eftersom du är för feg att ens ge en liten komplimang och säga att hon verkar så trevlig att du skulle vilja ta en fika med henne.
  • anonym05swe
    felicityporter skrev 2024-11-19 20:34:08 följande:
    Men till att börja med är ju de traditionella visen fika, middag eller promenad för all del (men lite konstigt att föreslå det i ditt fall då ni bor långt ifrån?) väl utmärkta förslag för att lära känna varandra bättre på kort tid och se om ett ömsesidigt tycke uppstår? Lite väl udda att föreslå skärmfallshoppning eller bungyjump som en första dejt liksom?

Men jaja, vill du inte ha en chans så vill du inte. Finns ju inte så mycket mer att göra då. Tycker bara det är synd att du slösar år av ditt liv på att tråna efter en tjej utan att någonsin ha en chans på henne eftersom du är för feg att ens ge en liten komplimang och säga att hon verkar så trevlig att du skulle vilja ta en fika med henne.

Ja, fika eller middag går såklart men hon kan också se det som tråkigt eventuellt. Vill snarare göra något spännande och roligt.

Jo, det vill jag såklart. Vill bjuda ut henne såklart och ge komplimanger (redan skrivit det tidigare) men rädd för att hon ska tolka en komplimang fel. Det stora problemet i sammanhanget är kulturen i Sverige där det är emot normen att ens söka långsiktigt. 

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-11-19 20:45:11 följande:

Ja, fika eller middag går såklart men hon kan också se det som tråkigt eventuellt. Vill snarare göra något spännande och roligt.

Jo, det vill jag såklart. Vill bjuda ut henne såklart och ge komplimanger (redan skrivit det tidigare) men rädd för att hon ska tolka en komplimang fel. Det stora problemet i sammanhanget är kulturen i Sverige där det är emot normen att ens söka långsiktigt. 

Du tror inte att hon kan se ditt sätt att kommunicera med henne nu som tråkigt? Att en gång i veckan skriva något ytligt?
    anonym05swe skrev 2024-11-19 20:45:11 följande:

Det är fortfarande inte emot normen att vilja ha något långsiktigt men för att hitta rätt behöver man (oftast) några testomgångar först. Som talesättet säger "man måste kyssa många grodor för att hitta sin prins/prinsessa". Som tur är då är inte normen längre att man måste stanna i en relation man inte trivs i eller mår bra av, till skillnad från förr.

Så länge du är rädd för precis allt så kommer du aldrig ha chansen på något långsiktigt eller ens något kortsiktigt. 

Vad exakt är en "spännande och rolig" dejt för dig? Vad gör man då?

En promenad är varken kreativt, innovativt eller spännande. 
  • Anonym (Tiden går)

Det enda exemplet du gett. Vad mer är innovativt och roligt att göra på en dejt?

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-11-19 23:08:09 följande:

Det enda exemplet du gett. Vad mer är innovativt och roligt att göra på en dejt?

Jättemycket men vill också göra saker som hon jag dejtar tycker är roligt.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?