• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 23:19:58 följande:
    Det är det jag hoppas på ja. Vill träffa henne, bara inte hunnit bjuda ut henne än. 
    Du har haft gott om tid att bjuda ut henne. Och har tid, du väntar ju påstår du. Utnyttja tiden medan du väntar. Nu hinner du
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-11-09 23:32:44 följande:
    Du har haft gott om tid att bjuda ut henne. Och har tid, du väntar ju påstår du. Utnyttja tiden medan du väntar. Nu hinner du

Gott om tid? Hon kan fortfarande tro att jag stressar fram det och nu är hon i militären.

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 21:16:55 följande:

...denna fruktansvärda väntan är det värsta.

Denna fruktansvärda väntan på att du själv ska våga höra av dig till henne och fråga om hon vill hitta på något?

Men om jag tolkat det rätt att hon inte hört av sig på 3 veckor eftersom du inte skrivit till henne, så är hon ändå inte intresserad. Hade hon varit intresserad hade hon kontaktat dig spontant så ofta hon kunde.

Men fråga nu, så du slipper undra längre!
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 23:37:18 följande:

Gott om tid? Hon kan fortfarande tro att jag stressar fram det och nu är hon i militären.

Ja du väntar ju ändå nu, så du har tid medans du väntar.
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2024-11-09 23:44:45 följande:
    Denna fruktansvärda väntan på att du själv ska våga höra av dig till henne och fråga om hon vill hitta på något?

Men om jag tolkat det rätt att hon inte hört av sig på 3 veckor eftersom du inte skrivit till henne, så är hon ändå inte intresserad. Hade hon varit intresserad hade hon kontaktat dig spontant så ofta hon kunde.

Men fråga nu, så du slipper undra längre!

Herregud jag har inte uttryckt att jag är intresserad heller så konstig tolkning av situationen. 

Så skulle inte jag tolka det iom att vi pratat mycket och varit på eventen samt att jag inte uttryckt intresse heller. 

Hon kan tolka det fel, det kan spridas, jag vet inte vad mer som kan riskeras?

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 23:29:16 följande:
    Valde dock inte att få känslor för henne. Valde heller inte att det med armén skulle ske osv. Jag är inte ansvarig för allt som ex avståndet. 
    Nej, men du är ansvarig för att inte bjudit ut henne. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 23:53:45 följande:

Herregud jag har inte uttryckt att jag är intresserad heller så konstig tolkning av situationen. 

Så skulle inte jag tolka det iom att vi pratat mycket och varit på eventen samt att jag inte uttryckt intresse heller. 

Du väljer ju själv. Det är bara du som blir lidande. Hon verkar inte bry sig. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-11-09 23:57:05 följande:
    Nej, men du är ansvarig för att inte bjudit ut henne. 

För du inte vet hur normerna är idag, att ens bjuda ut är en så otroligt stor risk idag och så har jag ingen aning om de långsiktiga eller kortsiktiga. 

Är inte så det bara är att göra X, Y sker. Är inte enkelt.

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 23:53:45 följande:

Du uttrycker ett intresse genom att ta initiativ till kontakt. Hon däremot gör ingenting åt saken att ni inte hörs av på flera veckor.

Vad mer kan riskeras, ja du kan riskera att hon blir ihop med någon annan istället? Men å andra sidan, då blir det ju ännu en faktor som du kan påstå inte är ditt fel, du kan inte hjälpa att någon annan bjöd ut henne etc, så det kanske är bra ändå.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 00:03:49 följande:

För du inte vet hur normerna är idag, att ens bjuda ut är en så otroligt stor risk idag och så har jag ingen aning om de långsiktiga eller kortsiktiga. 

Är inte så det bara är att göra X, Y sker. Är inte enkelt.

Nej, om du tycker det är svårt så låt bli. Ingen tvingar dig.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?