Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-10-22 23:33:40 följande:

Skulle såklart vara jätteroligt att träffa henne själv, har gått i månader nu och bara varit fast i samma meningslösa position utan att egentligen kunna göra något. Det är inte roligt.

Jag korrigerade ditt citat så att det stämmer bättre med verkligheten. Det är inte så att du inte kan göra något, för det kan du. Finns inga som helst fysiska hinder. Skicka ett meddelande, ring henne!

Det framstår som om du befinner dig någonstans på spektrat, och du därför hanterar dina känslor genom att rationalisera dem. Du tänker dina känslor, istället för att känna dem. Istället för att möta känslan av rädsla för vad som kan hända om du kontaktar henne och frågar om en dejt, ägnar du dig åt logiska resonemang där du tänker dig fram till ett antal negativa saker som kan hända, och som gör det (i ditt huvud) helt logiskt och begripligt att inte fråga om en dejt. Det är ju inte en simpel, irrationell känsla av rädsla - det är ju logik. 

Så därför kommer jag här att argumentera logiskt, och inte känslomässigt, för att kanske nå fram:
    Gör du ingenting, händer ingenting. 
    Det som räknas för andra människor, till exempel tjejen du är kär i, är vad du gör och i viss mån vad du säger. Vad som döljer sig i dina tankar har ingen som helst påverkan på andra människor, så länge du stänger in det i ditt huvud. 

(Om du undrar så är jag gift. För andra gången, så jag vet en liten smula om kärleksrelationer.)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 21:16:55 följande:

...denna fruktansvärda väntan är det värsta.

Denna fruktansvärda väntan på att du själv ska våga höra av dig till henne och fråga om hon vill hitta på något?

Men om jag tolkat det rätt att hon inte hört av sig på 3 veckor eftersom du inte skrivit till henne, så är hon ändå inte intresserad. Hade hon varit intresserad hade hon kontaktat dig spontant så ofta hon kunde.

Men fråga nu, så du slipper undra längre!
    anonym05swe skrev 2024-11-28 00:19:27 följande:
    Skulle nog föreslå att ta en enkel promenad och sedan grilla tillsammans som exempel. Men finns såklart mkt man kan gö.
    Men då så! Då drar du iväg ett meddelande där du föreslår skogspromenad och grillning. Du kan ta med vatten, kokekaffe och en kaffepanna, så kan ni dricka hett kaffe till grillmaten. Grilla korv, eller majskolvar, svamp eller grönsaker. Eller också preppar du färdigknådade frallor eller kanelbullar som ni kan baka på grillgallret, då blir hon imponerad av dina skills! Grilla hembakt och dricka kokekaffe till, det är next level för en grilldejt!

Kom igen nu!!!
    anonym05swe skrev 2024-11-28 16:02:11 följande:
    Hon är i militären fortsatt dock. Skulle dock gärna gjort det.
    Hon har väl permis vissa helger? Fråga henne om hon vill ses nästa gång hon har permis! Tycker du det blir ett för stort projekt att ordna grillning och släpa ut mat i skogen, kan du föreslå att ni åker på en julmarknad ihop.

(Hmmm, förresten, beroende på vad hon gör i lumpen kanske hon är lite less på att vara i skogen och äta utomhus. Julmarknad är bättre då!)
    anonym05swe skrev 2024-12-01 17:26:27 följande:
    Nej jag vill helst träffa någon spontant, bli ihop utan att behöva fixa praktiska krångliga saker utan snarare enbart ses liksom naturligt. Men ska bjuda ut henne. Behöver göra det. 
    Du har i dagsläget två alternativ:
    1) Eftersom du vill träffa någon spontant, får du söka kontakt med tjejer där du rör dig i ditt vardagliga liv, så du slipper praktiska krångliga saker att fixa. Har du några intressanta kursare, t ex? Glöm den här lumpentjejen som bor flera timmars resa bort, du kommer inte kunna träffa henne spontant och liksom naturligt utan att sitta på tåget i fyra timmar!

2) Fråga lumpentjejen om en dejt!!!! (Säger hon nej, går du vidare till punkt 1.)
    anonym05swe skrev 2024-12-04 12:51:05 följande:
    Ja och jag vill också bjuda ut henne. Är inte heller en sådan kille som inte bryr mig om henne på riktigt för jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Du bryr dig inte om henne på riktigt, du bryr dig om henne i teorin. Känslan att du bryr dig om henne sitter instängd i ditt huvud, och du har inte släppt ut den därifrån. Så länge du inte med ord eller handling visar att du bryr dig om henne på riktigt, så är det bara en teori som saknar betydelse för andra än dig själv.

Av det du har berättat i tråden är jag 99% säker på att hon inte är intresserad av dig, men du lyssnar inte på vad vi i tråden tror och säger, trots att vi har erfarenhet och flera av oss är kvinnor själva. Därför tror jag att du bör fråga henne om en dejt, så att du kan släppa henne och gå vidare. Innan du har fått ett klart verbalt besked "ja" eller "nej" kommer du fortsätta posta inlägg i den här tråden, men inte göra något i verkligheten.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-04 16:47:15 följande:
    Jag tror att du mår dåligt för att du innerst inne vet att du förmodligen inte har en chans på den här tjejen, oavsett om ni bor 500 meter eller 500 mil från varandra. Därför tar du inga avgörande steg så att du kan fortsätta drömma om henne.

Det handlar inte om avstånd, många har distansförhållanden. Men du vill inte få dina drömmar krossade genom att bli avvisad.

Jag tror också att du har svårt att förstå dina egna och andras känslor, hur andra människor fungerar, samt hur relationer fungerar och blir till. Du har en slags föreställning om hur det ska vara, som stämmer dåligt överens med verkligheten.

Därför har du också svårt att förstå att du I LÄNGDEN skulle må bättre om du antingen gör slag i saken eller släpper den här tjejen. I stället för att dra ut på det.

Du mår dåligt för att du har fastnat i detta. Du behöver komma vidare, fokusera på annat, umgås med människor IRL osv.
    Hade det funnits en "Bästa svaret"-funktion på detta forum, tycker jag det skulle gå till det här inlägget! Sammanfattar tråden på ett perfekt sätt, och ger dig tips hur du kan komma vidare, TS. 
    Läs igen, och ta till dig av det Tvillingmorsan skriver Hjärta!
    anonym05swe skrev 2024-12-05 16:14:53 följande:

Vissa har antytt det och många normaliserar de nuvarande dejtingnormerna med folk som dejtar enbart för bekräftelse, medvetet söker kortsiktigt m.m. 

Jag vet in om det stämmer men jag är redo att förändras för att hamna i en bra relation, inte en relation för sakens skull. Jag vill bara hitta den rätta. 

Men snälla du, dejtingnormer har ingen som helst betydelse så länge du inte frågar den här tjejen om en dejt! Ingen dejt - inga dejtingnormer.

Allt det du önskar; omoderna dejter, en bra relation, att träffa den rätta - kräver att du agerar. Att du gör något. Att du säger att du är redo, säger att du ska göra saker betyder ingenting. Snacka går bra, men vill du ha någon slags resultat är det handling som gäller!
    anonym05swe skrev 2024-12-06 00:09:03 följande:

It takes two to tango. Jag påverkas givetvis av det samhället jag lever i, det är samma personer jag lever i samma samhälle som och i samma samhälle där jag söker en relation i. Självklart har det betydelse. 

Not really. If nobody asks for a tango, there will be no tango whatsoever. Det är problemet. 
    Du påverkas av den sociala kontext, samhället, du lever i. Det gör vi alla. Men att du inte frågat den här tjejen om en dejt beror inte på strukturella samhällsproblem. Det är inte samhällets normer och strukturer som hindrar dig från att fråga henne om en dejt, det är din egen rädsla för att hon ska säga nej.
    Det är inget fel att vara rädd, men det blir problematiskt att inte erkänna för sig själv om en är rädd för något. Men eftersom du gärna intellektualiserar dina känslor, tänker känslorna och försöker förklara dem logiskt i stället för att bara känna dem, blir det svårt för dig att ens inse att det handlar om känslor. Det kan inte vara så att du "bara" känner rädsla, utan denna rädsla måste bli en logisk slutsats av ditt sätt att betrakta samhällsnormer, exempelvis. 
    anonym05swe skrev 2024-12-18 00:00:19 följande:

Nej, men vill berätta själv för henne efter att ha setts flera gånger att jag är intresserad. Tyvärr är normerna idag att man typ ska stressa in i relationer efter enbart ett fåtal träffar typ 2-3 dejter ska man vara redo för att gå in i en med den personen även om man bara träffats och skrivit i ex 2-3 veckor. 

Så genom att inte fråga henne om en dejt eller förklara i klartext att du är intresserad av henne på drygt ett år gör du alltså vilt uppror mot normen, att man ska stressa in i relationer. F*ck the norm!!
    Men...tycker du att ditt sätt fungerar? ....
    Nej, inte så bra, va?

Jag vet inte vad du pluggar för något, och om du känner till begreppet dikotomi, motsatspar. Du tänker väldigt dikotomt, nämligen. Det finns två sätt att träffa en partner, modern dejting, och så ditt eget sätt, omodern dejting. Men i själva verket, utanför din egenkonstruerade dikotomi, finns tusen och en sätt att hitta kärleken. Vad som fungerar vet ingen i förväg, eftersom det beror på de inblandade och situationen. <---Vilket jag tror är en tanke du inte gillar, du vill gärna kunna planera i förväg och veta att du lyckas innan du gör något.

Jag vet heller inte om du läser böcker utanför din kurslitteratur, men jag har iallafall ett lästips till jul: Projekt Rosie av Graeme Simsion. Det handlar om en man i din situation, fast lite äldre. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?