• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 20:19:07 följande:
    Jo, jag kommer göra det men ni alla målar upp det som enkelt i princip. Vill verkligen prata med henne om det i lugn och ro. Nu känner jag bara en stress för det ska gå fel. 
    Nej det stämmer inte, jag har skrivit flera gånger nu att det är inte enkelt. Flera i tråden har skrivit att det är jobbigt för alla men man måste våga om det ska hända något. Men det går inte in, du bara fortsätter repetera ditt mantra om att det inte är enkelt.
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 20:19:07 följande:
    Jo, jag kommer göra det men ni alla målar upp det som enkelt i princip. Vill verkligen prata med henne om det i lugn och ro. Nu känner jag bara en stress för det ska gå fel. 
    Och den stressen kommer du att fortsätta känna fram till den dagen då du faktiskt talar om för henne att du vill dejta henne. Been there, done that.

Man får till sist inse att hur jobbigt det än känns att göra det så är det i alla fall mindre jobbigt än att låta bli.
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 15:53:23 följande:
    Det är det jag velat göra rätt länge ja men vet inte hur vagt/konkret jag ska ska skriva det för att ska nå ut på rätt sätt. 
    Hur tror du att hon tolkar situationen som den är just nu, att du en gång i veckan skriver något ytligt till henne?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-11-08 22:16:49 följande:
    Hur tror du att hon tolkar situationen som den är just nu, att du en gång i veckan skriver något ytligt till henne?
    Jag vet inte men hon kanske är osäker på vad jag vill antagligen.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 23:15:38 följande:
    Jag vet inte men hon kanske är osäker på vad jag vill antagligen.
    Då är du väl nöjd?

Men du? Vet du mer intima saker om henne nu än för tre månader sen? Pratar ni nåt viktigt? Personligt?  Djupt?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-11-08 23:20:06 följande:
    Då är du väl nöjd?

Men du? Vet du mer intima saker om henne nu än för tre månader sen? Pratar ni nåt viktigt? Personligt?  Djupt?

Nej, jag hade mycket hellre vetat att vi känt varandra mer. 

Alltså, jag har inte gått in i detaljfrågor liksom utan att ställt frågor som rör henne för bryr mig om henne. 

Detta känns som en katastrof "in the making".

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 23:28:34 följande:

Alltså, jag har inte gått in i detaljfrågor liksom utan att ställt frågor som rör henne för bryr mig om henne. 

Vad ställer du för frågor till henne som inte lett till att du känner henne bättre, på djupet? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-11-08 23:28:34 följande:

Du vill mycket men gör väldigt lite för att det ska bli så.

Du har haft ett år på dig.

Du går omkring och trånar efter en tjej som du bara känner ytligt och som du inte ens vet om hon är singel eller intresserad. För du är för feg för att ta reda på hur det förhåller sig.

Visst kan du fortsätta tråna efter henne på avstånd, utan att göra något mer. Det är ditt val. 

Men i tråden finns inget mer att säga. Ingen här kan hjälpa dig.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-09 10:34:03 följande:
    Vad ställer du för frågor till henne som inte lett till att du känner henne bättre, på djupet? 
    Alltså har redan ställt frågor om sådant man kan fråga om på ex en första dejt om intressen osv m.m. Andra mer djupa frågor känns fel att skriva via sociala medier och inte prata om på riktigt med henne. 
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-11-06 12:44:34 följande:
    Folk bryr sig inte om vem du gillar, och om ett, två, fem, tio år ännu mindre.

Men om det ändå är oacceptabelt för dig så får du ställa in dig på att förbli ensam.

Hon kommer alltid veta om det dock speciellt om det inte går vägen. 

Nä, jag ska skriva med henne och förhoppningsvis få det gjort. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?