• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hur?)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 00:30:38 följande:
    Vet inte men som sagt är det här ovisst också jobbigt men en avvisning vore ännu mer jobbigt. 

Längtar tills den dagen jag är i en trygg, varm och kärleksfull relation med den rätta kvinnan i en förhoppningsvis lång relation. Tyvärr känns det långt borta då jag antagligen skulle bli "dömd" om jag berättade att jag aldrig haft flickvän tidigare. 
    Hur ska du någonsin hamna i den relationen? Tror du att det är svart magi så du bara vaknar upp en dag 7 år in i ett lyckligt förhållande? eller måste du kanske göra något för att hamna där?
  • Anonym (Hej)

Jag kan sammanfatta allt igen (har gjort det flera gånger i tråden):
    TS var kär i en tjej när han var 12 år, hans kompisar fick reda på det och han blev retad för det. Efter detta är han så rädd att det ska hända igen att han aldrig vill yttra ett ord om sina känslor förrän han vet att hon känner likadant och att de ska vara tillsammans resten av livet.

Han föraktar alla som dejtar runt, prövar sig fram och som har förhållanden som bara håller ett par år, han vill träffa den rätta vid 18 års ålder och inte dejta modernt (hans ord).

Tjejen han är kär i har han träffat fysiskt vid 3-4 tillfällen, alltid ihop med många andra och har nog egentligen aldrig pratat mer än 10 meningar med henne ordentligt, han tycker att han har agerat genom att han började skriva med henne för ett år sen. Vi andra håller inte riktigt med eftersom det bara är ytligt snack och hon har aldrig initierat någon kontakt, det är alltid TS som återkommer till henne.

Han har inget socialt liv och vi har rekommenderat honom att satsa på vänner istället för att drömma om någon som är tydligt ointresserad och finns i andra änden av Sverige, han vägrar också någon form av terapi att hitta en väg ut i livet.

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-10 08:55:07 följande:

Om det bara är du som hör av dig till henne, är hon inte intresserad.

Om ni inte har hörts på flera veckor, är hon inte intresserad.

Skulle hon vara intresserad, skulle hon höra av sig till dig. Inte låta det gå flera veckor.

Men du vet som sagt inte ens om hon är singel, så det finns väl inte så mycket mer att säga.

Hon vet dock inte om att jag är intresserad osv.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-10 09:42:14 följande:

Jag kan sammanfatta allt igen (har gjort det flera gånger i tråden):
    TS var kär i en tjej när han var 12 år, hans kompisar fick reda på det och han blev retad för det. Efter detta är han så rädd att det ska hända igen att han aldrig vill yttra ett ord om sina känslor förrän han vet att hon känner likadant och att de ska vara tillsammans resten av livet.

Han föraktar alla som dejtar runt, prövar sig fram och som har förhållanden som bara håller ett par år, han vill träffa den rätta vid 18 års ålder och inte dejta modernt (hans ord).

Tjejen han är kär i har han träffat fysiskt vid 3-4 tillfällen, alltid ihop med många andra och har nog egentligen aldrig pratat mer än 10 meningar med henne ordentligt, han tycker att han har agerat genom att han började skriva med henne för ett år sen. Vi andra håller inte riktigt med eftersom det bara är ytligt snack och hon har aldrig initierat någon kontakt, det är alltid TS som återkommer till henne.

Han har inget socialt liv och vi har rekommenderat honom att satsa på vänner istället för att drömma om någon som är tydligt ointresserad och finns i andra änden av Sverige, han vägrar också någon form av terapi att hitta en väg ut i livet.

Du tolkar det fel. Jag vill inte bara gå från relation till relation ja utan helst stanna i samma (i en bra relation) så länge som möjligt. Idag är normen motsatsen.

Nej jag "föraktar" inte personer som gör annat men jag vill inte göra det. Folk får göra vad de vill. 

Fast samtidigt har vi frågat varandra saker så det stämmer inte heller. 

Terapi? Jag mår bra och finns personer i större behov.

• anonym05swe
    Anonym (Hur?) skrev 2024-11-10 09:26:05 följande:
    Hur ska du någonsin hamna i den relationen? Tror du att det är svart magi så du bara vaknar upp en dag 7 år in i ett lyckligt förhållande? eller måste du kanske göra något för att hamna där?
    Vet inte men det är där jag helst vill hamna. Nej, ingen har sagt det. Inte sagt att man inte behöver göra något. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 09:50:16 följande:
    Vet inte men det är där jag helst vill hamna. Nej, ingen har sagt det. Inte sagt att man inte behöver göra något. 

Du har haft snart ett år på dig att fundera. 

Vad säger det dig att du fortfarande inte kommit längre? Att du är bra på det med relationer, att komma någon nära, väcka intresse? 

Eller är det så att du har en massa hang-ups i ditt huvud som gör att du inte vågar? 

Tydligt är att du har svårt med social interaktion. Ditt sätt att skriva där du upprepar samma saker om och om igen samt din taskigt meningsuppbyggnad. Om du pratar på samma sätt så kommer detta att misslyckas. 

Du har fått många bra råd i tråden men du bryr dig inte om att ta dom till dig. Du är en ensam kille med problem som du inte vill kännas vid.

Resultatet ser vi i tråden. 

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 09:49:02 följande:

Du tolkar det fel. Jag vill inte bara gå från relation till relation ja utan helst stanna i samma (i en bra relation) så länge som möjligt. Idag är normen motsatsen.

Nej jag "föraktar" inte personer som gör annat men jag vill inte göra det. Folk får göra vad de vill. 

Fast samtidigt har vi frågat varandra saker så det stämmer inte heller. 

Terapi? Jag mår bra och finns personer i större behov.

BULLSHIT, du mår ju inte alls bra, du skriver om din fruktansvärda väntan och vad jobbigt att du inte är i en fin lång relation, det är en så svår situation för dig, du är maktlös på grund av alla faktorer som hindrar dig och inte är ditt fel, ingenting i detta är enkelt osv osv osv.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-10 08:13:59 följande:
    Vilka normer? Vilken risk? Vad är du rädd för ska spridas? På vilket sätt är det farligt att andra skulle få veta att du har ett intresse i henne? Vad är det för sammankomster där ni faktiskt träffas? Är du med i något religiöst samfund eller vad som gör att du inte vågar visa vad du känner? 

Det är enkelt att fråga om någon vill träffas! Men då måste man våga ta en risk! Man måste våga gå utanför sin bekvämlighetszon! 

Att skriva ytligheter till någon i ett års tid är inte att våga. På ett år borde man ha hunnit lära känna någon, diskutera erfarenheter, aktuella händelser, hur det var när man växte upp, vad man ville bli när man blev stor, vänskap, känslor, saknad, längtan, relationer.... på ett års skrivande borde du veta om det finns ett intresse för dig eller om hon har någon hon är intresserad av eller tillsammans med. På ett års skrivande borde du veta hur hon ser på kärleksrelationer, vad hon vill ha ut av framtiden, drömmar och visioner. 

Vet du ens vad hennes planer är när lumpen är slut? Ska hon gå vidare inom det militära med befälsutbildning? Eller vad är hennes planer och drömmar framåt? Hon borde ju mucka snart om hon inte går vidare med befälsutbildning. 

Nej det är det inte. Det är en privatsak mellan oss, finns ingen anledning för andra att veta liksom. Varför ska Person Y, Person X och Person Z veta? 

Hon är i försvaret just nu så logistiken gör det typ omöjligt ändå att faktiskt träffas. Läget just nu är inte roligt.

Vi har redan diskuterat en del rörande sådant som framtid, intressen osv. 

Ja, i breda drag vet jag om. 

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-11-10 10:00:10 följande:
    BULLSHIT, du mår ju inte alls bra, du skriver om din fruktansvärda väntan och vad jobbigt att du inte är i en fin lång relation, det är en så svår situation för dig, du är maktlös på grund av alla faktorer som hindrar dig och inte är ditt fel, ingenting i detta är enkelt osv osv osv.
    Mår fortfarande bra överlag. Ingen kan knappast styra över vem man får känslor för. Vem tycker att det är enkelt att skaffa relationer? Inte de flesta. 
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-11-10 09:14:26 följande:

Du har skrivit en miljon gånger att feltolkningen du är rädd för är att hon skulle tro att du bara är intresserad av hennes utseende.

Jag har tre frågor angående detta. Jag vill gärna ha svar på var och en, utan att du använder de fraser du redan använt.

VARFÖR skulle hon tolka det så?

Om hon skulle bjuda ut dig, skulle du tolka det på det sättet då?

Redan nu tror du att hon tolkar dig fel, men den feltolkningen tycker du inte spelar någon roll?

Du missade att svara på mina frågor ovan.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?