• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 10:03:10 följande:
    Mår fortfarande bra överlag. Ingen kan knappast styra över vem man får känslor för. Vem tycker att det är enkelt att skaffa relationer? Inte de flesta. 
    Fast i detta mår du inte bra och det räcker. De flesta har inte så stora problem med detta som du har. Det är inte normalt och du mår inte alls bra av det.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 09:49:02 följande:

Terapi? Jag mår bra och finns personer i större behov.

Mår du verkligen bra?
    Har du en enda vän att umgås med nu när du flyttat? En du TRÄFFAR?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 09:42:55 följande:
    Hon vet dock inte om att jag är intresserad osv.
    Spelar ingen roll. Hade hon varit intresserad av att träffa dig, av att lära känna dig närmare, hade hon ansträngt sig mer.

Hon kanske tycker att du är trevlig, men inte mer än så.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-11-10 11:10:23 följande:
    Fast i detta mår du inte bra och det räcker. De flesta har inte så stora problem med detta som du har. Det är inte normalt och du mår inte alls bra av det.
    Är inte så farligt. Finns definitivt nog rätt många i min ålder som också har problem att skaffa en livslång relation. Är inte direkt så jag bara vill gå till "första bästa" utan vara helt säker. Skulle inte vilja vara i fel relation med fel person. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 14:57:09 följande:
    Är inte så farligt. Finns definitivt nog rätt många i min ålder som också har problem att skaffa en livslång relation. Är inte direkt så jag bara vill gå till "första bästa" utan vara helt säker. Skulle inte vilja vara i fel relation med fel person. 
    Du har å andra sidan sociala problem överlag. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 14:57:09 följande:
    Nähä så nu helt plötsligt är denna fruktansvärda väntan och alla problem du målat upp inte så farligt
  • Anonym (Hur?)
    anonym05swe skrev 2024-11-10 09:50:16 följande:
    Vet inte men det är där jag helst vill hamna. Nej, ingen har sagt det. Inte sagt att man inte behöver göra något. 
    Om du vill hamna där så måste du agera för det med. Jag kan inte säga att jag vill åka vasaloppet, men inte köpa skidor och börja öva. eller hur?

du måste bara våga chansa. Om hon vill gå på dejt med dig, är inte det mer positivt än att hon skulle tacka nej? dvs. du har mer att vinna än att förlora. Och om hon skulle säga nej, då vet du. då kan du sluta älta henne och lägga fokus på annat, det är också en vinst.

eller vill du skriva i samma tråd november 2025 med? Och vara i samma sits som idag? Du har kommit ungefär noll % närmare din dröm på ett år..
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-11-10 17:26:26 följande:
    Om du vill hamna där så måste du agera för det med. Jag kan inte säga att jag vill åka vasaloppet, men inte köpa skidor och börja öva. eller hur?

du måste bara våga chansa. Om hon vill gå på dejt med dig, är inte det mer positivt än att hon skulle tacka nej? dvs. du har mer att vinna än att förlora. Och om hon skulle säga nej, då vet du. då kan du sluta älta henne och lägga fokus på annat, det är också en vinst.

eller vill du skriva i samma tråd november 2025 med? Och vara i samma sits som idag? Du har kommit ungefär noll % närmare din dröm på ett år..
    Nja, du kan köpa skidorna och sen vänta på att du ska växa in i träningen. Eller skylla på att det är långt till snön. Eller komplext att träna, man blir ju trött och svettig. Dessutom, andra kan få reda på det. Och det bästa, du har gjort något, du har faktiskt köpt skidor. Nu behöver du bara vänta på att det andra löser sig. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-11-10 18:03:36 följande:
    Nja, du kan köpa skidorna och sen vänta på att du ska växa in i träningen. Eller skylla på att det är långt till snön. Eller komplext att träna, man blir ju trött och svettig. Dessutom, andra kan få reda på det. Och det bästa, du har gjort något, du har faktiskt köpt skidor. Nu behöver du bara vänta på att det andra löser sig. 
    Otroligt konstig jämförelse som är irrelevant i sammanhanget. 
  • felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-11-10 18:38:59 följande:
    Otroligt konstig jämförelse som är irrelevant i sammanhanget. 
    Nej, det är faktiskt ingen konstig jämförelse alls. Det är ju helt omöjligt att ni ska kunna växa in i ett förhållande om du aldrig tar initiativ till att träffa henne eller ens fråga om hon är singel. Det kommer ju aldrig hända någonting då och du har redan sagt i ett helt år att du ska fråga henne ?någon gång? men att det ?inte är så enkelt?. Det kanske låter hårt, men du kommer aldrig  träffa en tjej om du fortsätter som du gör.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?