• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 10:53:55 följande:
    Alltså har redan ställt frågor om sådant man kan fråga om på ex en första dejt om intressen osv m.m. Andra mer djupa frågor känns fel att skriva via sociala medier och inte prata om på riktigt med henne. 
    Du måste välja.
    Antingen lär du känna henne bättre/på djupet innan du träffar henne, eller så måste du få till en träff nu (för länge sedan) då inget kommer vara annorlunda om ett halvår.

Ditt val. Ditt liv.
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-09 10:41:25 följande:
    Du vill mycket men gör väldigt lite för att det ska bli så.

Du har haft ett år på dig.

Du går omkring och trånar efter en tjej som du bara känner ytligt och som du inte ens vet om hon är singel eller intresserad. För du är för feg för att ta reda på hur det förhåller sig.

Visst kan du fortsätta tråna efter henne på avstånd, utan att göra något mer. Det är ditt val. 

Men i tråden finns inget mer att säga. Ingen här kan hjälpa dig.

Alltså jag har ju skrivit med henne mycket i snitt ca 1 gång/veckan (har nu gått över 3 veckor) och vissa veckor har jag skrivit oftare men överlag ca 1 ggr/veckan. 

Ja? Det gör det inte enkelt. Speciellt om man ENBART söker långsiktigt och inte vill hoppa från relation till relation.

Herregud vi har skrivit med varandra ett tag och har träffats på event flera gånger. Att kalla mig feg hade stämt om jag inte hade skrivit med henne alls. 

Jag ska göra mer. 

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 10:56:57 följande:

Hon kommer alltid veta om det dock speciellt om det inte går vägen. 

Nä, jag ska skriva med henne och förhoppningsvis få det gjort. 

Nej du vet inte vad hon kommer veta för alltid. Folk släpper saker och glömmer saker.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 11:02:08 följande:

Alltså jag har ju skrivit med henne mycket i snitt ca 1 gång/veckan (har nu gått över 3 veckor) och vissa veckor har jag skrivit oftare men överlag ca 1 ggr/veckan. 

Ja? Det gör det inte enkelt. Speciellt om man ENBART söker långsiktigt och inte vill hoppa från relation till relation.

Herregud vi har skrivit med varandra ett tag och har träffats på event flera gånger. Att kalla mig feg hade stämt om jag inte hade skrivit med henne alls. 

Jag ska göra mer. 

Förlåt, det kanske var fel att kalla dig feg. Du har uppenbarligen andra svårigheter.

När ska du göra mer? Vet du ens om hon är singel?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 10:53:55 följande:
    Alltså har redan ställt frågor om sådant man kan fråga om på ex en första dejt om intressen osv m.m. Andra mer djupa frågor känns fel att skriva via sociala medier och inte prata om på riktigt med henne. 
    Snacka om att ha ett konstigt tankemönster. Om man har skrivit med en person i ett års tid och inte kommit in på djupare saker och diskussioner *skakar på huvudet*.... eller skriver du bara till henne på "öppna" kanaler och inte på dm eller messenger där det bara är ni två som kan läsa?

Köp relationslotten och ha en chans att vinna eller se någon annan vinna den vinst du vill ha. Just nu kör du på alternativ två eftersom du inte vågar köpa några lotter.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-09 14:48:13 följande:
    Snacka om att ha ett konstigt tankemönster. Om man har skrivit med en person i ett års tid och inte kommit in på djupare saker och diskussioner *skakar på huvudet*.... eller skriver du bara till henne på "öppna" kanaler och inte på dm eller messenger där det bara är ni två som kan läsa?

Köp relationslotten och ha en chans att vinna eller se någon annan vinna den vinst du vill ha. Just nu kör du på alternativ två eftersom du inte vågar köpa några lotter.

Nej jag skriver med enbart henne i DM. Har liksom redan frågat om mycket redan som intressen osv. Vet inte hur djupt jag ska försöka föra diskussionen utan att det tolkas fel. 

Ja, jag ska agera mer. Inte som att jag inte agerar.

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-09 14:12:23 följande:
    Förlåt, det kanske var fel att kalla dig feg. Du har uppenbarligen andra svårigheter.

När ska du göra mer? Vet du ens om hon är singel?

Nej det har jag inte. 

Ska skriva med henne mer.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 15:40:15 följande:

Nej det har jag inte. 

Ska du skriva och fråga om hon är singel, eller hur menar du?
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-11-09 15:39:37 följande:

Nej jag skriver med enbart henne i DM. Har liksom redan frågat om mycket redan som intressen osv. Vet inte hur djupt jag ska försöka föra diskussionen utan att det tolkas fel. 

Ja, jag ska agera mer. Inte som att jag inte agerar.

Ju djupare diskussioner du har med henne desto mer sannolikt är det att hon tolkar dig rätt.

När du bara håller dig till ytligheter är det mycket svårare för henne att fatta att du verkligen gillar henne och vill lära känna henne bättre.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-11-09 15:40:15 följande:

Nej det har jag inte. 

Vill du fortsätta ha kontakt med henne, även om ni inte skulle bli ett par? Om hon redan är upptagen eller inte intresserad av mer än vänskap.

För i så fall kan du ju fortsätta skriva med henne oavsett. Du förlorar inget på det.

Men vill du inte vara bara vän med denna tjej, men ändå fortsätter lägga tid och energi på henne utan att ta reda på om hon är singel och intresserad, slösar du bara din tid.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?