• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-10-29 16:36:32 följande:
    Tänk om hon tolkar det som att jag enbart gillar henne för hur hon ser ut ex (tror inte hon skulle göra det men det kan ske) eller att hon tolkar det som att jag stressar fram det?
    Nej, hon kommer inte tolka det så och hon kommer inte tycka att du stressar fram något. Jag tror att du är rädd för att bli nobbad av henne och att din dröm således försvinner, det är säkert därför du inte vågar föreslå något så enkelt som en fika.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-10-29 16:36:32 följande:
    Tänk om hon tolkar det som att jag enbart gillar henne för hur hon ser ut ex (tror inte hon skulle göra det men det kan ske) eller att hon tolkar det som att jag stressar fram det?
    Den här frågan har du fått svar på tusen gånger här i tråden, varför fortsätter du ställa den? Varför fortsätter du hålla i gång tråden när du ändå inte bryr dig om vad vi svarar?
  • anonym05swe
    felicityporter skrev 2024-10-29 17:39:47 följande:
    Nej, hon kommer inte tolka det så och hon kommer inte tycka att du stressar fram något. Jag tror att du är rädd för att bli nobbad av henne och att din dröm således försvinner, det är säkert därför du inte vågar föreslå något så enkelt som en fika.
    Nä handlar inte om det för har tyvärr blivit nobbad 2-3 ggr tidigare redan utan enbart om hur det kan tolkas. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-10-31 14:44:04 följande:
    Nä handlar inte om det för har tyvärr blivit nobbad 2-3 ggr tidigare redan utan enbart om hur det kan tolkas. 
    Det kallas inte att bli nobbad när man var 12 år, det är barndomsminnen. Du kan inte ha den upplevelsen som en referens till din livserfarenhet!

Du vill inte att hon ska tro att du är kär, det kommer hon inte heller att göra. Hon kommer att tro att du vill ha en dejt med henne för att kolla läget mellan er två (nu är jag iförsig helt övertygad om att hon har förstått vad du känner och att hon inte är intresserad). Du behöver släppa sargen och leva, inte stå och trycka vid sidan av och hoppas att saker kommer lösa sig för dig för det kommer det inte.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-31 16:18:06 följande:
    Det kallas inte att bli nobbad när man var 12 år, det är barndomsminnen. Du kan inte ha den upplevelsen som en referens till din livserfarenhet!

Du vill inte att hon ska tro att du är kär, det kommer hon inte heller att göra. Hon kommer att tro att du vill ha en dejt med henne för att kolla läget mellan er två (nu är jag iförsig helt övertygad om att hon har förstått vad du känner och att hon inte är intresserad). Du behöver släppa sargen och leva, inte stå och trycka vid sidan av och hoppas att saker kommer lösa sig för dig för det kommer det inte.
    Det jobbigaste är inte bara en potentiell avvisning utan även om det kanske läcker eller om hon dömer mig för det. Är så jobbigt med allt detta för jag faktiskt bryr mig om henne. Om jag velat hade jag bara försökt bli ihop ngn annan. 

Jo, jag försöker "släppa sargen" men är så otroligt jobbigt. Vill bara växa in i en bra relation med rätt person utan krångel och utan problem som förhoppningsvis är henne. Ogillar kraftigt hur modern dejtning är där folk bara hoppar från relation till relation. 
  • Anonym (X)

Släpp henne.
    Umgås du inte med nytt folk utanför skolan? Ja eller nej.

• felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-11-05 22:14:56 följande:
    Det jobbigaste är inte bara en potentiell avvisning utan även om det kanske läcker eller om hon dömer mig för det. Är så jobbigt med allt detta för jag faktiskt bryr mig om henne. Om jag velat hade jag bara försökt bli ihop ngn annan. 

Jo, jag försöker "släppa sargen" men är så otroligt jobbigt. Vill bara växa in i en bra relation med rätt person utan krångel och utan problem som förhoppningsvis är henne. Ogillar kraftigt hur modern dejtning är där folk bara hoppar från relation till relation. 
    Förstår inte vad du menar, det är omöjligt att en relation er emellan ska växa fram av sig själv om du inte ens föreslår en fika eller promenad eller vad fan som helst. Det har ingenting med modern dejting att göra.
  • Anonym (...)

Folk bryr sig inte om vem du gillar, och om ett, två, fem, tio år ännu mindre.

Men om det ändå är oacceptabelt för dig så får du ställa in dig på att förbli ensam.
  • Anonym (Inget på spel....)

Men varför lägger du så stor vikt vid andras tyckanden och tänkanden? Om hon säger nej, då var det ändå inte menat att vara ni två. Man måste våga för att vinna. 

Tänk på det som ett lotteri. Om du inte vågar köpa lotter kommer du aldrig ha chansen på högsta vinsten.

För att kunna "växa in i en bra relation med rätt person" måste du våga köpa lotten som ger dig vinsten. Du kan inte vinna utan att ta risken att förlora. Detta har gällt sedan man slutade med arrangerade äktenskap och har alltså inget med "modern dejting" att göra.

Så, ska du vara med i relationslotteriet eller inte?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Man växer inte in i en relation med någon utan att lära känna personen och umgås med den.

Om man inte dejtar, måste man träffas och umgås på andra sätt. Som vänner, i skolan, på jobbet, i föreningen. Var som helst där man träffas regelbundet och kan lära känna varandra INNAN man eventuellt visar intresse för något mer.

Jag begriper inte vad du hoppas ska hända? Att rätt tjej ska knacka på din dörr? Och sen ska ni växa ihop på något sätt.

Med den inställningen kommer du att förbli singel.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?