• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-10-22 17:16:54 följande:

Roliga saker, inte direkt bara sitta och äta på någon tråkig plats. Innovativa och roliga saker som faktiskt ökar chansen för en relation där båda trivs. 

Det är ju komplext. 

Och dina strategier och tankekrumbukter som du kört hittills minskar chansen för att det ska bli en relation öht.
  • Anonym (Inget på spel....)

Roliga saker, inte direkt bara sitta och äta på någon tråkig plats. Innovativa och roliga saker som faktiskt ökar chansen för en relation där båda trivs. 

Det är ju komplext. 

En middag blir så rolig och intressant som man gör den! Har man inställningen att det ska bli tråkigt, då blir det tråkigt. Gör man det intressant genom samtal om diverse för att lära känna personen så blir det roligt och intressant. 
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-10-21 22:17:35 följande:
    Hon kanske tolkar dig annorlunda redan nu än vad du tycker att hon borde. Det är inte bara en inbjudan som tolkas, utan all interaktion. Har du tänkt på det?
    anonym05swe skrev 2024-10-21 15:52:04 följande:
    Fast det är ju logistiska skäl som är den största orsaken till att jag inte bjudit in henne. Inte att jag är "omogen" då jag inte är omogen utan snarare mer mogen då jag inte vill stressa in i en relation.
    Varför skrev du då i slutet av AUGUSTI att du skulle bjuda ut henne någon av de tre följande helgerna? Logistiken var exakt densamma då.

Svara med nya ord, utan meningar och fraser som du redan skrivit hundratals gånger.
    Hallå?
  • Anonym (Lillan)

Det är ju komplext. 

Jaha, en promenad eller besök på ett museum eller bowling eller liknande är ju aktiva dejter. Så varför frågar du inte om hon vill göra något sådant med dig nästa gång ni är på samma ställe?
    eller så skickar du ett meddelande och frågar om hon vill hälsa på dig någon helg i framtiden och prova den nya höghöjdsbanan eller gå på en specifik utställning med dig. Välj något som du tycker är skoj och som du tror att hon kanske också hade gillat.

om du inte försöker så kommer du aldrig få veta. Det är inte mer komplext än vad du gör det.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-22 21:19:39 följande:
    En middag blir så rolig och intressant som man gör den! Har man inställningen att det ska bli tråkigt, då blir det tråkigt. Gör man det intressant genom samtal om diverse för att lära känna personen så blir det roligt och intressant. 

Jo kanske men det är ändå inte direkt optimalt. Inte direkt så man vill bli ihop med någon enbart pga att ha träffats på en restaurang ex. 

Skulle såklart vara jätteroligt att träffa henne själv, har gått i månader nu och bara varit fast i samma meningslösa position utan att egentligen kunna göra något. Det är inte roligt.

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-10-22 23:33:40 följande:

Jo kanske men det är ändå inte direkt optimalt. Inte direkt så man vill bli ihop med någon enbart pga att ha träffats på en restaurang ex. 

Skulle såklart vara jätteroligt att träffa henne själv, har gått i månader nu och bara varit fast i samma meningslösa position utan att egentligen kunna göra något. Det är inte roligt.

Inget kommer bli optimalt i din situation med denna tjej, det är bara acceptera att det här kommer du inte kunna planera till att bli precis som du tycker. Så nu kan du lägga till det till listan på saker du inte kan invända med:

-det är inte optimalt

-gillar inte modern dejting (du måste inte dejta modernt, dejta som det passar er)

-avståndet (du vet att du kommer se till att kunna åka om det var så att hon frågade om du ville komma på dejt)
  • Anonym (Inget på spel....)

Det är jätteoptimalt att börja med en middag eller en fika som första dejt. Man konverserar och diskuterar, berättar om sig själv och visar intresse för sin dejt. En bra första dejt är på en plats där det går lätt att avbryta om man känner att "det här funkar inte"

En inte optimal dejt är ett biobesök. Då sitter man tysta bredvid varandra i typ 2 timmar. 

Men, vad vet jag om dejting.... 
  • Anonym (man)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-10-23 08:05:03 följande:
    Det är jätteoptimalt att börja med en middag eller en fika som första dejt. Man konverserar och diskuterar, berättar om sig själv och visar intresse för sin dejt. En bra första dejt är på en plats där det går lätt att avbryta om man känner att "det här funkar inte"

En inte optimal dejt är ett biobesök. Då sitter man tysta bredvid varandra i typ 2 timmar. 

Men, vad vet jag om dejting.... 
    Uppenbarligen vet du ingenting. Inte jag heller. Just att gå på bio var ju vad TS gjorde på sin första och enda dejt, för det är tydligen inte modernt utan innovativt och roligt. Man riktigt känner hur man växer ihop där i mörkret, utan att se på varandra eller prata. /s
  • Anonym (Poppe)

Om du får till en dejt med henne och den dejten blir bra men inte optimal, hur skulle det kännas då? Skulle det kännas som ett misslyckande? 
  • Anonym (Tiden går)

Du kan göra något. 

Men du vågar inte. Du orkar inte. Dvs du är inte mogen. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?