• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-10-21 15:52:04 följande:
    Fast det är ju logistiska skäl som är den största orsaken till att jag inte bjudit in henne. Inte att jag är "omogen" då jag inte är omogen utan snarare mer mogen då jag inte vill stressa in i en relation.
    Varför skrev du då i slutet av AUGUSTI att du skulle bjuda ut henne någon av de tre följande helgerna? Logistiken var exakt densamma då.
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-10-21 17:00:46 följande:

Ja, det är det jag hoppas på men hon kanske tolkar en inbjudan annorlunda än vad man förväntar sig. Tänk om tror att jag enbart gillar henne för hennes utseende (är inte så) ex? Avvisningar är jag tyvärr van vid vilket gör det typ helt ovärt att ens försöka dejta bara för att bli avvisad. Vet heller inte vem annan jag ens kan se mig själv med, har aktivt undvikit att försöka skaffa tjej på uni också iom att jag inte har känslor för någon annan. 

Det vore enormt tufft att bli avvisad. 

Jag försöker.

Hon kanske tolkar dig annorlunda redan nu än vad du tycker att hon borde. Det är inte bara en inbjudan som tolkas, utan all interaktion. Har du tänkt på det?
    anonym05swe skrev 2024-10-21 15:52:04 följande:
    Fast det är ju logistiska skäl som är den största orsaken till att jag inte bjudit in henne. Inte att jag är "omogen" då jag inte är omogen utan snarare mer mogen då jag inte vill stressa in i en relation.
    Varför skrev du då i slutet av AUGUSTI att du skulle bjuda ut henne någon av de tre följande helgerna? Logistiken var exakt densamma då.

Svara med nya ord, utan meningar och fraser som du redan skrivit hundratals gånger.
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-21 21:11:33 följande:
    Hur ska du träffa rätt tjej spontant? Bara sådär?

Du verkar hoppas att hon bara ska dyka upp och vilja bli ihop med dig. Det funkar sällan så.
    Jag vet inte, är så otroligt dåligt med modern dejtning så undviker helst att göra det med sådana moderna organiserade tråkiga dejter. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-10-22 09:56:34 följande:
    Jag vet inte, är så otroligt dåligt med modern dejtning så undviker helst att göra det med sådana moderna organiserade tråkiga dejter. 
    Undviker helst? Du undviker det. Punkt. Du gör inget. Vare sig modernt eller omodernt. 

Du bara sitter och rapar fram samma gamla ursäkter och bortförklaringar. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    Fortfarande, vad är modern dejting? 

Även på mina morföräldrar tid (de var födda 1928) såg man någon man blev intresserad av, på tex en dans. Man frågade om personen ville ses igen, man träffades o h lärde känna varandra och bestämde sig för om det var "rätt" eller inte. 

Så vad är skillnaden mellan då och nu? Man ser någon man är intresserad av, man frågar om personen vill ses, man lär känna varandra och bestämmer om det finns mer än bara en eventuell vänskap. Ibland leder det till en lång relation, ibland en kortare för man inser att det inte var rätt iaf. 

Men oavsett om man är född på 1900-talet eller på 2000-talet så måste man våga ta steget.
  • Anonym (Lillan)

Vad vill du göra på dejter med denna tjej då?
    Fattar faktiskt inte vad du menar med modern dejting. De flesta normala vill inte gå på långa stela 3 rätters middagar med någon man inte känner. Gillar man sånt så kan man göra det senare när man redan är ihop. En promenad, en fika osv som kan leda till andra spontana aktiviteter är mer än tillräckligt. 

du komplicerar det hela med att analysera och tänka för mycket i förväg innan du ens gett det en chans. Om det nu är för jobbigt att denna tjej bor för långt borta så är det dags att sluta tänka på henne och bege dig ut i din närhet och umgås med folk och skaffa vänner.

• anonym05swe
    Anonym (Lillan) skrev 2024-10-22 11:35:41 följande:

Vad vill du göra på dejter med denna tjej då?
    Fattar faktiskt inte vad du menar med modern dejting. De flesta normala vill inte gå på långa stela 3 rätters middagar med någon man inte känner. Gillar man sånt så kan man göra det senare när man redan är ihop. En promenad, en fika osv som kan leda till andra spontana aktiviteter är mer än tillräckligt. 

du komplicerar det hela med att analysera och tänka för mycket i förväg innan du ens gett det en chans. Om det nu är för jobbigt att denna tjej bor för långt borta så är det dags att sluta tänka på henne och bege dig ut i din närhet och umgås med folk och skaffa vänner.

Roliga saker, inte direkt bara sitta och äta på någon tråkig plats. Innovativa och roliga saker som faktiskt ökar chansen för en relation där båda trivs. 

Det är ju komplext. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-10-22 17:16:54 följande:

Roliga saker, inte direkt bara sitta och äta på någon tråkig plats. Innovativa och roliga saker som faktiskt ökar chansen för en relation där båda trivs. 

Det är ju komplext. 

Det enda du kan ge som förslag är en promenad, inget mer.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-10-22 17:16:54 följande:

Det är ju komplext. 

Fast du klarar ju inte av det heller, att be om träff där ni promenerar.

Ditt problem är inte vad ni ska göra, ditt problem är att du inte vågar fråga.  Du kan drömma om promenader med långa samtal hur mkt du vill, men det kommer ju aldrig att hända om du inte frågar. 
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-10-21 19:25:32 följande:

För att säga "Jag söker tjej" är mindre seriöst än att säga flickvän. 

Jag vet inte, vill som sagt träffas naturligt. 

Att det bara sker spontant utan att saker är så otroligt organiserade

Ja, men nu går inte det så då måste du göra det bästa av situationen. 

Skriv och fråga om hon vill dejta dig!

Svarar hon ja så går ni vidare tillsammans och gör upp planer för när/var/hur ni kan träffas. 

Svarar hon nej så går du vidare ensam, slickar såren, sörjer ett tag och sedan kan du så småningom börja se efter andra tjejer.

Det finns inga mer planer du kan göra i det limbo du nu befinner dig i. Du måste ta reda på vad hon vill innan du kan ta dig vidare.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?