• Anonym (Afrodite)

Mobbning på FL?

Har en bekant som hängde här mycket för ett tag sedan men som tagit bort sitt konto nu som anser att det är väldigt mycket mobbning härinne. Därav att vännen lämnade FL då hen kände sig väldigt utsatt. Stämmer verkligen detta? Vad är er upplevelse? Både vad ni ser och egna upplevelser 

• Svar på tråden Mobbning på FL?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2023-10-06 07:44:07 följande:
    Gick med -05 och jag upplever att tonen i forumet blivit hårdare. Något som jag upplever som ett problem är att moderatorerna inte hinner med, en tråd startas av någon som har allvarliga problem av något slag, och tråden kan sönderhackas av inlägg som är nedlåtande och mer eller mindre uttalat anklagar trådskaparen för att vara ett troll som startat 100-tals trådar med påhittade liknande teman. Som om det inte skulle kunna finnas flera människor som har liknande problem i sina relationer, för det är ofta relationsproblem det handlar om.

Det kan faktiskt vara i alla fall gränsfall till mobbning. Om man anmäler inlägg tas de ofta bort men det kan ta en evighet. Det tycker jag är mycket tråkigt.

Bland annat detta har gjort att jag är mindre och mindre här och mer på Flashback. Flashback modereras mycket hårdare och mer aktivt och det tycker jag är bra.
    Jaha, märkligt att du som är så gammal i gamet missat att det minst lika ofta är personen som har allvarliga problem som själv drar igång pajkastningen när personen inte får de svar hen önskat sig.

Märklig att du även missat att de som gillar att anmäla andras inlägg är ofta de som själva uttryckts sig precis lika illa och använder anmäla knappen som ett sätt att bli av med meningsmotståndare?

Märkligt att du även missa att dessa självutnämnda "moderatorer" som anser sig ha tolkningsföreträde över vad tråden handlar om och vad andra får eller inte får skriva och som av en händelse så råkar det bara stämma överens med vad personen själv tycker och börjar rensa upp i trådar och anmäla allt som inte faller personen i smaken?

Däremot kan jag hålla med om att modereringen här på FL är värdelös.
  • Anonym (Gammal i gamet)
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-06 12:50:18 följande:
    Jaha, märkligt att du som är så gammal i gamet missat att det minst lika ofta är personen som har allvarliga problem som själv drar igång pajkastningen när personen inte får de svar hen önskat sig.

Märklig att du även missat att de som gillar att anmäla andras inlägg är ofta de som själva uttryckts sig precis lika illa och använder anmäla knappen som ett sätt att bli av med meningsmotståndare?

Märkligt att du även missa att dessa självutnämnda "moderatorer" som anser sig ha tolkningsföreträde över vad tråden handlar om och vad andra får eller inte får skriva och som av en händelse så råkar det bara stämma överens med vad personen själv tycker och börjar rensa upp i trådar och anmäla allt som inte faller personen i smaken?

Däremot kan jag hålla med om att modereringen här på FL är värdelös.
    Jag är nog inte så aktiv längre att jag ser sånt. Är inne ibland och scannar av nya trådar men väljer bara att följa vissa som intresserar mig och det är nog inom andra ämnen skulle jag tro. Var betydligt mer aktiv för 10-15 år sedan när mina barn var små. Jag vet förstås inte, men har en känsla av att dessa problem kommit på senare år.
  • Anonym (Gammal i gamet)
    Slagen dam skrev 2023-10-06 09:19:05 följande:
    "Fick du inte bra svar i den andra tråden?" har ju blivit en klassiker.
    Flashback har infört en begränsning. Man kan bara göra två trådstarter per dag. Det infördes nyligen efter att forumet på kort tid fått många nya konton och ett flertal lågkvalitativa trådstarter. Där kan man också se när kontot skapades och hur många inlägg det kontot har, både totalt och per dag. Man kan också se hur kontot uppfört sig tidigare. På så sätt kan man lättare själv avgöra om man vill svara på kontots tråd eller inte, vilket säkert minskar risken för konflikt jämfört med dubbelanonyma konton. 
    Just det där med att man hänvisar till TS tidigare trådar tycker jag är jättetråkigt. Särskilt när man faktiskt försöker engagera sig. Ofta kommer kommentaren i trådar som handlar om problem i relationer och ingen kan ju veta om det är samma TS eller inte. Om man fimpade anonymiteten skulle problemet inte existera.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2023-10-06 16:21:57 följande:
    Jag är nog inte så aktiv längre att jag ser sånt. Är inne ibland och scannar av nya trådar men väljer bara att följa vissa som intresserar mig och det är nog inom andra ämnen skulle jag tro. Var betydligt mer aktiv för 10-15 år sedan när mina barn var små. Jag vet förstås inte, men har en känsla av att dessa problem kommit på senare år.
    Nja, det är inget nytt skulle jag vilja säga, väldigt många människor verkar bara vara väldigt omogna och ha väldigt svårt för ifrågasättande eller kritik, eller att andra helt enkelt inte tycker som dem och ska genast börja försöka få tyst på alla som säger emot, först genom att börja babbla om att alla som inte tycker som dem minsann är jätte OT och när det inte hjälper så ger man sig på anmäla knappen.

Och 9 av 10 trådar om relationsproblem handlar inte om att få råd utan om att få medhåll, förståelse och ryggklappar. Och när man inte får det så bli man jättesur och så startar man 3 nya trådar för att se om man får bättre respons där.

Det är bara att konstatera att vuxna människor helt enkelt inte alltid är så vuxna som de tror  Flört
  • Slagen dam
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-06 16:36:26 följande:
    Nja, det är inget nytt skulle jag vilja säga, väldigt många människor verkar bara vara väldigt omogna och ha väldigt svårt för ifrågasättande eller kritik, eller att andra helt enkelt inte tycker som dem och ska genast börja försöka få tyst på alla som säger emot, först genom att börja babbla om att alla som inte tycker som dem minsann är jätte OT och när det inte hjälper så ger man sig på anmäla knappen.

Och 9 av 10 trådar om relationsproblem handlar inte om att få råd utan om att få medhåll, förståelse och ryggklappar. Och när man inte får det så bli man jättesur och så startar man 3 nya trådar för att se om man får bättre respons där.

Det är bara att konstatera att vuxna människor helt enkelt inte alltid är så vuxna som de tror   // Flört
    Det är inte så många olika som startar trådar här. Det är inte heller många olika som läser trådar här. Ett statistiskt representativt urval är 1000 personer. Antalet som startat och skrivit i Familjelivs trådar regelbundet uppskattar jag till ungefär 20 det senaste året. Bara en headsup kring att det inte är ett representantivt urval av vuxna som skriver här.
  • Anonym (Behövs_intemycket)
    Slagen dam skrev 2023-10-06 16:50:27 följande:
    Det är inte så många olika som startar trådar här. Det är inte heller många olika som läser trådar här. Ett statistiskt representativt urval är 1000 personer. Antalet som startat och skrivit i Familjelivs trådar regelbundet uppskattar jag till ungefär 20 det senaste året. Bara en headsup kring att det inte är ett representantivt urval av vuxna som skriver här.
    Möjligen mellan 30 och 40 personer, men om man jämför med hur välbefolkat forumet var för 7-10 år sedan så blir det tydligare att det är samma nick som återkommer.

• Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 16:59:46 följande:
    Möjligen mellan 30 och 40 personer, men om man jämför med hur välbefolkat forumet var för 7-10 år sedan så blir det tydligare att det är samma nick som återkommer.
    Okej. Det är säkert något fler regelbundna läsare, mellan 500-1000. Ja, om kvaliteten sjunker så flyr folk och lämnar utrymme åt Vilda Västern. Vilket jag blev en del av, både som offer och förövare. Som någon skrev: Det finns ingen domare här och modereringen har inte klarat upp saker trots att den säkert kämpat, mer för några än för andra. Drömmer
  • ClumsySmurf
    Slagen dam skrev 2023-10-06 05:05:21 följande:

Om informationen i inlägg #199 stämmer, att en person med vad man får förmoda stort inflytande över forumet ska ha fått skyddad adress kommer saker i en ny dager. Skyddad adress får man inte hur som helst och en hotbild måste ha bedömts föreligga. Än mer anmärkningsvärt att medlemmar får skriva till andra medlemmar att det blivit en polisanmälning av mitt nick, vilket alltså inte är någon information som nått mig, om det stämmer att det HAR blivit en polissak av forumrelaterade händelser i form av skyddad adress för forumets grundare. Också märkligt att #199 får stå kvar, då innehållet i inlägget förmedlar hot mot enskild även om det är länkat från annan sajt. 

Jag tycker inte att det är märkligt att inlägget får stå kvar,
    det är lite märkligare att personen bakom hotet inte kan hålla sej borta från det han tycker som är så sämst och har skrivit i tråden.
  • Slagen dam
    ClumsySmurf skrev 2023-10-06 19:38:22 följande:
    det är lite märkligare att personen bakom hotet inte kan hålla sej borta från det han tycker som är så sämst och har skrivit i tråden.
    Vi vet inte vilka som skrivit i tråden. Vi vet inte ens att jag är den jag utger mig för att vara. I så fall måste jag rimma, och det snabbt och improviserat som tusan, men sist jag rimmade snabbt blev alla inlägg i den tråden vips raderade och det kontot blev evigt spärrat. Sedan skriver man om igen en tråd om en "bekant" som "känt sig utsatt" och lämnade "för ett tag sedan" och hur många har vi att välja på då? Hrm. 
    Jag förstår dock dem som inte kan hålla sig borta härifrån ifall någon av de max 40 personer som skriver regelbundet här lajvat honom i denna och/eller andra trådar. Jag tycker nämligen själv, vilket framgått med all önskvärd tydlighet, att detta ofog till lajvande av medlemmarna man avskyr mest för att få rosta dem när- man mobbat ut dem - är jävligt irriterande. Men man får ju inte säga att någon är ett troll, så var det ja DrömmerDrömmerDrömmer
  • ClumsySmurf
    Slagen dam skrev 2023-10-06 20:05:27 följande:
    ClumsySmurf skrev 2023-10-06 19:38:22 följande:
    Vi vet inte vilka som skrivit i tråden. Vi vet inte ens att jag är den jag utger mig för att vara. I så fall måste jag rimma, och det snabbt och improviserat som tusan, men sist jag rimmade snabbt blev alla inlägg i den tråden vips raderade och det kontot blev evigt spärrat. Sedan skriver man om igen en tråd om en "bekant" som "känt sig utsatt" och lämnade "för ett tag sedan" och hur många har vi att välja på då? Hrm. 
    Jag förstår dock dem som inte kan hålla sig borta härifrån ifall någon av de max 40 personer som skriver regelbundet här lajvat honom i denna och/eller andra trådar. Jag tycker nämligen själv, vilket framgått med all önskvärd tydlighet, att detta ofog till lajvande av medlemmarna man avskyr mest för att få rosta dem när- man mobbat ut dem - är jävligt irriterande. Men man får ju inte säga att någon är ett troll, så var det ja DrömmerDrömmerDrömmer

jag har länkat till hans inlägg med länk till bloggen så vi vet ju vem det är.

Svar på tråden Mobbning på FL?