• Anonym (Afrodite)

Mobbning på FL?

Har en bekant som hängde här mycket för ett tag sedan men som tagit bort sitt konto nu som anser att det är väldigt mycket mobbning härinne. Därav att vännen lämnade FL då hen kände sig väldigt utsatt. Stämmer verkligen detta? Vad är er upplevelse? Både vad ni ser och egna upplevelser 

• Svar på tråden Mobbning på FL?
  • Tow2Mater
    Anonym (Flippen) skrev 2023-10-06 00:21:20 följande:
    Vänta nu, tror du på allvar att folk blir kränkta över att du säger att Adam och Eva fanns på riktigt? Ok
    eh, nej, tror inte alls folk blir kränkta över vad jag säger.
  • Anonym (Afrodite)
    Anonym (***) skrev 2023-10-06 00:27:39 följande:

Klimatet är hårdare o otrevligare än då jag gick med -05.
    På den tiden kunde man ställa frågor o ha diskussioner utan att bli idiotförklarad o elakt bemött i varje tråd man skrev i.
    Man fick stöttning o råd...även om inte alla råd var bra.
    Nu kommer det ofta elakheter o folk blir kränkta utan anledning.
    Man väljer att ta det som skrivs, på fel sätt o så börjar man att kasta skit.
    Likaså FL har blivit hårdare o väljer oftare än förr, att läsa inlägg på fel sätt o då blockera. 

Det håller jag med om. Och den som anser sig kränkt ältar och ältar detta om och om igen. Man märker det periodvis på forumet tycker jag.
  • Slagen dam

Om informationen i inlägg #199 stämmer, att en person med vad man får förmoda stort inflytande över forumet ska ha fått skyddad adress kommer saker i en ny dager. Skyddad adress får man inte hur som helst och en hotbild måste ha bedömts föreligga. Än mer anmärkningsvärt att medlemmar får skriva till andra medlemmar att det blivit en polisanmälning av mitt nick, vilket alltså inte är någon information som nått mig, om det stämmer att det HAR blivit en polissak av forumrelaterade händelser i form av skyddad adress för forumets grundare. Också märkligt att #199 får stå kvar, då innehållet i inlägget förmedlar hot mot enskild även om det är länkat från annan sajt. 

• Anonym (Behövs_intemycket)
    Anonym (***) skrev 2023-10-06 00:27:39 följande:

Klimatet är hårdare o otrevligare än då jag gick med -05.
    På den tiden kunde man ställa frågor o ha diskussioner utan att bli idiotförklarad o elakt bemött i varje tråd man skrev i.
    Man fick stöttning o råd...även om inte alla råd var bra.
    Nu kommer det ofta elakheter o folk blir kränkta utan anledning.
    Man väljer att ta det som skrivs, på fel sätt o så börjar man att kasta skit.
    Likaså FL har blivit hårdare o väljer oftare än förr, att läsa inlägg på fel sätt o då blockera. 

"Man väljer att ta det som skrivs på fel sätt". Precis, många borde åtminstone tänka efter några gånger innan de reagerar med ryggmärgen. Det blir så fel när man inte gör det. Eller så väljer vissa att misstolka för att få en anledning att börja tjafsa och bråka.

• Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 05:17:18 följande:
    "Man väljer att ta det som skrivs på fel sätt". Precis, många borde åtminstone tänka efter några gånger innan de reagerar med ryggmärgen. Det blir så fel när man inte gör det. Eller så väljer vissa att misstolka för att få en anledning att börja tjafsa och bråka.
    Folk skapar konto här av två huvudsakliga skäl:

Ska få barn. 
    Behov av att ventilera någonting i livet som inte kan ventileras med vänner och familj 

De blir kvar av andra huvudskäl:

Nostalgi
    Social kontakt, lindra ensamhet
    Tidsfördriv 

(Några få är intresserade av andra människor och av att hjälpa, och/eller av att skriva och diskutera) 

Om man tänker efter lite är det logiskt att en perfekt storm uppstår då och då, särskilt eftersom det finns de som tycker om att starta, driva på eller läsa om konflikt, på samma sätt som det i verkliga livet finns de som utsätter andra människor, försvarar sig eller inte försvarar sig och andra som låter det ske. 

Tidigare i tråden har någon "kunnig" uttalat sig om hur ett verkligt offer för mobbning och trakasserar "bör" reagera. Man menar att ett verkligt offer drar sig undan. Men alla som gått i skolan vet att det är mycket roligare att reta den som visar att den blir ledsen och sårad. 

Vad man ska fråga sig innan man startar en tråd på ett forum i ett känsligt ämne är om man vill att ens största smärta just då ska vara en annans lilla tidsfördriv. 
  • Slagen dam
    Jag tänker också på det här med att älta om och om igen. Det är ju så man gör när man bearbetar någonting svårt man har varit med om. Det har varit uppe i tråden tidigare att flera konton försvann på en gång i somras. Det hade gnagt i mig att inte ha berättat för de som var här, så som det såg ut från mitt håll med trakasserierna. Det är inte så att jag tror att världen kretsar kring mig, men i och med att jag hade en stark närvaro på forumet, mådde uppenbart dåligt av trakasserierna och visade det på olika sätt så känner jag dels för min egen skull, dels för andras skull, att det känns bra att berätta öppet på forumet om vad som hände efteråt. Hade det varit jag själv som såg det utifrån hade jag kunnat känna mig orolig för personen som jag sett men inte hjälpt då jag inte hade tid och lust men ändå kanske hade sett göra sig illa. 
    Jag förutsatte att mina inlägg skulle bli raderade och kontot avstängt som förra gången. Nu har jag haft några dagar på mig att försöka förklara här i tråden. Förklara för vem såg jag att någon undrade. Jag tror att jag förklarar för den som såg och visste men inte hjälpte mig. Jag fick stöd av ett par användare men jag hade velat ha mer uppbackning av forumet än vad jag fick. Det var när jag gick in på vad som hänt bakom kulisserna i detalj som jag blev avstängd så jag ska inte göra det igen. Tack för att jag fick behålla kontot under dessa dagar. Det blev en del i bearbetningen.
  • Anonym (Gammal i gamet)
    Anonym (Afrodite) skrev 2023-10-03 05:58:53 följande:
    Mobbning på FL?

Har en bekant som hängde här mycket för ett tag sedan men som tagit bort sitt konto nu som anser att det är väldigt mycket mobbning härinne. Därav att vännen lämnade FL då hen kände sig väldigt utsatt. Stämmer verkligen detta? Vad är er upplevelse? Både vad ni ser och egna upplevelser 

Gick med -05 och jag upplever att tonen i forumet blivit hårdare. Något som jag upplever som ett problem är att moderatorerna inte hinner med, en tråd startas av någon som har allvarliga problem av något slag, och tråden kan sönderhackas av inlägg som är nedlåtande och mer eller mindre uttalat anklagar trådskaparen för att vara ett troll som startat 100-tals trådar med påhittade liknande teman. Som om det inte skulle kunna finnas flera människor som har liknande problem i sina relationer, för det är ofta relationsproblem det handlar om.

Det kan faktiskt vara i alla fall gränsfall till mobbning. Om man anmäler inlägg tas de ofta bort men det kan ta en evighet. Det tycker jag är mycket tråkigt.

Bland annat detta har gjort att jag är mindre och mindre här och mer på Flashback. Flashback modereras mycket hårdare och mer aktivt och det tycker jag är bra.
  • Slagen dam
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2023-10-06 07:44:07 följande:
    Gick med -05 och jag upplever att tonen i forumet blivit hårdare. Något som jag upplever som ett problem är att moderatorerna inte hinner med, en tråd startas av någon som har allvarliga problem av något slag, och tråden kan sönderhackas av inlägg som är nedlåtande och mer eller mindre uttalat anklagar trådskaparen för att vara ett troll som startat 100-tals trådar med påhittade liknande teman. Som om det inte skulle kunna finnas flera människor som har liknande problem i sina relationer, för det är ofta relationsproblem det handlar om.

Det kan faktiskt vara i alla fall gränsfall till mobbning. Om man anmäler inlägg tas de ofta bort men det kan ta en evighet. Det tycker jag är mycket tråkigt.

Bland annat detta har gjort att jag är mindre och mindre här och mer på Flashback. Flashback modereras mycket hårdare och mer aktivt och det tycker jag är bra.
    "Fick du inte bra svar i den andra tråden?" har ju blivit en klassiker.
    Flashback har infört en begränsning. Man kan bara göra två trådstarter per dag. Det infördes nyligen efter att forumet på kort tid fått många nya konton och ett flertal lågkvalitativa trådstarter. Där kan man också se när kontot skapades och hur många inlägg det kontot har, både totalt och per dag. Man kan också se hur kontot uppfört sig tidigare. På så sätt kan man lättare själv avgöra om man vill svara på kontots tråd eller inte, vilket säkert minskar risken för konflikt jämfört med dubbelanonyma konton. 
  • Anonym (Behövs_intemycket)
    Slagen dam skrev 2023-10-06 09:19:05 följande:
    "Fick du inte bra svar i den andra tråden?" har ju blivit en klassiker.
    Flashback har infört en begränsning. Man kan bara göra två trådstarter per dag. Det infördes nyligen efter att forumet på kort tid fått många nya konton och ett flertal lågkvalitativa trådstarter. Där kan man också se när kontot skapades och hur många inlägg det kontot har, både totalt och per dag. Man kan också se hur kontot uppfört sig tidigare. På så sätt kan man lättare själv avgöra om man vill svara på kontots tråd eller inte, vilket säkert minskar risken för konflikt jämfört med dubbelanonyma konton. 
    Märkligt. Jag ser inget om detta i avdelningen där Flashback som forum diskuteras och inte heller när jag söker.

• Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 11:19:47 följande:
    Märkligt. Jag ser inget om detta i avdelningen där Flashback som forum diskuteras och inte heller när jag söker.
    Det gäller just nya konton med färre än 50 inlägg

www.flashback.org/t3550133
Svar på tråden Mobbning på FL?