-
Det behövs inte mycket för att bli avstängd från FL. Finns de som blivit det utan att ens ha begått regelbrott. Kan räcka med att man skrivit en sanning som vissa inte vill höra eller att någon blivit kränkt av en åsikt.Anonym (Anonym) skrev 2023-10-03 08:40:20 följande:Nej, det är du som har svårt att förstå att man inte blir avstängd för att ha gett en vanlig komplimang till en annan medlem.
-
Åtminstone kan man säga vad man tycker på ett vänligt sätt.Anonym (Pool) skrev 2023-10-03 09:13:09 följande:
Socialt smörjmedel kallas det väl när man är smidig och inte måste säga allt man tänker. Det är mer behagligt att umgås då. Så det där småhackandet hela tiden, uppmaningarna, du borde göra så, vara så, kvinnor vill ha, kvinnor vill inte ha, du borde se ut så.... osv, det är raka motsatsen till socialt smörjmedel.
-
Tvärtom är det väl oftast? Här är en hel del kvinnor som hatar ensamma och ledsna män, och som i många år gjort allt för att trycka ner dem och vara elaka. Det finns även gränser för hur mycket skit de kan ta innan det blir dags att spegla den tillbaka.Anonym (Anonym) skrev 2023-10-03 06:13:42 följande:Mest en massa ensamma, misogyna troll som sprider hat och missaktning på detta forum enligt min erfarenhet.
Kvinnor är ofta tillmötesgående, åtminstone till en början. Det finns dock gränser för hur mycket skit man kan ta innan det blir dags att spegla den tillbaka.
-
Det lär finnas flera som råkat ut för samma. Man kan kolla vissa trådar som handlar om detta med sökfunktionen, där kan du se att du inte är ensam.Anonym (Pool) skrev 2023-10-03 07:33:31 följande:Jo, sånt som många här skriver till mig och andra, det skulle jag aldrig skriva till nån här. Jag har blivit spärrad flera gånger och då har jag inte skrivit saker på den nivån som andra gör. Så det är skillnad på folk.
Nej, jag har inte rätt att kritisera kvinnor, enligt många kvinnor. För det betyder att jag inte gillar kvinnor.
-
Ofta kan man dock fundera på vad som är hönan och ägget, dvs vem som började vara otrevlig mot vem. Tycker man ser gott om kommentarer som är direkt nedtryckande och elaka mot vissa män. Sedan när man påtalar detta förnekas det givetvis. Då har de minsann "ALDRIG" sagt så.Bis mis skrev 2023-10-03 10:24:11 följande:Vi ser bevisligen inte samma sak. När det dyker upp män som uttrycker sin ledsnad så kommer det många hjälpsamma svar. Dryga men samtidigt svaga inlägg får självklart inte så mkt hjälp. Vem vill hjälpa en mobbare liksom.
-
Ja, och dessutom är sökfunktionen på FL högst bristfällig. Jag har sett en massa rent elaka och kränkande kommentarer mot vissa män här. Vissa är dock försiktiga nog att "hålla balansgången" för att kunna vara elaka inom ramen för forumets regler, medan andra är det mera öppet, utan att åtgärdas.Anonym (Pool) skrev 2023-10-03 10:34:09 följande:Och så ska man leta upp trådar för att bevisa att man har rätt. Skrattretande. Har man lyckats missa såna trådar, så vill man helt enkelt inte se, och det spelar ingen roll om Gud själv stiger ner från Himmelen och intygar att det är så.
När jag sedan söker efter de elakheter/ epitet som skrivs så kan man få bläddra som tusan innan man hittar det. Jag har skärmdumpat en hel del nu att visa vid behov, men är osäker på om det är så lämpligt att göra det på forumet, men skickar gärna till den som vill ha.
Är ju inte heller man alltid orkar hålla på och söka och bläddra bara för att någon ska få bevis på vad denne förnekar att hen skrivit.
-
Mycket av bråken uppkommer också av att man vägrar ta in den andre personens utgångsläge, preferenser, livsituation och hur händelser i personens liv har format denne så att hon/han blivit den person denne är idag. Man stämplar epitet innan man vet ett skit om trådstartaren, samt att det ofta förutsätts, främst av kvinnor, att en person som uttrycker sig på ett likartat sätt som en annan skribent som de ogillar, är "samma person".
Jag kan tänka mig att personer som är nya på forumet och som inte är vana vid den här "förutfattade-meningar- som-ger-mig-rätt-att-slänga-första-epitetet"-jargongen, kan bli chockerade över svaren de får när de ställde en fråga eller skrev något denne ville ha input på i ren allmänhet.
-
Det har varit så länge tyvärr. Därför ska man försöka hålla sig till trådar som inte lockar till sig dessa som myror till en sockerbit. Det blir bara tjafs, kiv och bråk. För att dessa vill ha det så. Varför bemödar de sig annars med att svara hela tiden?Anonym (AA) skrev 2023-10-03 07:38:48 följande:
ja det förekommer mobbig på sajten och det är en liten manshatande grupp kvinnor som tror att de kan styra samtalet härinne.
-
Ja, det är rent självdestruktivt för personer som mår dåligt att uppehålla sig här. Det finns andra forum och grupper i sociala medier där man blir mycket bättre bemött-Anonym (psykolog) skrev 2023-10-04 14:33:50 följande:Du har aldrig tänkt tanke att ditt beroende av att vara på en sån här ytlig och destruktiv plats hindrar dig från att bli lycklig? Från att utveckla meningsfulla och utvecklande relationer nån annanstans?
-
Jag tycker iallafall att man som man blir betydligt bättre bemött och förstådd där än här. Kan ju ha att göra med att det är lite andra sorters personer som skriver där. Även Reddit är bättre och med mer positiva människor som inte har ett direkt behov av att slå ner på folk.Anonym (Pool) skrev 2023-10-04 18:39:49 följande:Var? Jag har läst på Flashback och flera utländska forum. Det är samma där när det gäller t ex åldersskillnader och dubbla måttstockar.
-
Ett förslag är ju att de som inte gillar hans inlägg inte behöver svara?Anonym (Mx) skrev 2023-10-04 19:06:32 följande:
Har aldrig sett någon allmän mobbing, möjligtvis av draken.. men han är rätt provocerande själv också.
-
Jag upplever inte att han sysslar med mobbning direkt. Han ifrågasätter och kritiserar utifrån sina preferenser angående kvinnor, precis som vissa kvinnor gör när det gäller män. Vad är skillnaden där?Anonym (Flippen) skrev 2023-10-04 20:30:36 följande:
Du menar sprida förakt över kvinnor oemotsagt.
ja, jag tycker draken är en mobbare. Vem pratar om kvinnor på det sättet? En väldigt arg person. Det han är arg över är ju påhittade saker. Oftast yttrade genom någon slags självömkan, eller självömkan över gruppen män. Någon som är tyst när den ser mobbning är lika illa själv.
Men de kvinnor här som säger att ni försökt hjälpa honom på alla sätt, men att han inte vill ta till sig detta, måste väl ändå förstå att det enda rimliga är att inte svara på hans inlägg?
-
Är väl inte tillåtet att spekulera här, men kan tänka mig att det kan vara så rent hypotetiskt att man försöker misskreditera andra genom att låtsas vara dem.Slagen dam skrev 2023-10-04 20:54:49 följande:Det finns forskning på att ju mer man investerat i någonting, ju svårare är det att ge upp det. Så om en person inte längre är kvar på ett forum kan man gå så långt att man gör ett konto där man låtsas vara personen genom att studera personens tidigare trådar, och plagiera dem. Allt för att få fortsätta investera i att läxa upp ☕🐲.
-
Låter skumt. Varför kan denna person haft ett intresse av att plagiera dig? För att denne störde sig på vad du skrev?Slagen dam skrev 2023-10-04 21:09:07 följande:Jag blev avstängd när jag berättade vad som hände mig när en kvinna låtsades vara jag på ett alltmer påträngande sätt i somras. Jag uppfattade hennes plagieringar av mina gamla formuleringar som trakasserier, men det finns kanske inget regelverk för att hantera bindgalningen. Jag kan ju inte heller ange mitt gamla nick eftersom det vore att diskutera en "annan" medlem. Jag håller med dig om att det vore bättre att inte svara honom, men misstänker att de många år som man jagat honom känns bortkastade om han inte för fortsätta. Jag tror inte att han är här, lika lite som jag har varit här.
-
Är du säker på att det är "aggressioner"? Det kanske bara rör sig om en uppgivenhet och förvirring över hur kvinnor på forumet resonerar. Jag kan inte se att han är särskilt "aggressiv", mer ledsen och uppgiven över sin livssituation.Anonym (Flippen) skrev 2023-10-04 21:52:32 följande:
Har du läst några av hans inlägg i den här tråden? Är inte kvinnoförakt samma som mobbning menar du?
Jag är inte kvinna f ö. Jag tycker inte att kvinnor ska vara så snälla mot honom som de faktiskt är. Det blir bara som att hälla bensin på en eld. Har sett honom med ökade aggressioner år efter år. Det enda rimliga är att besvara hans inlägg. aggressioner ska inte bara spridas utan att någon sätter stopp för mobbningen.
-
Jag själv har två förhållanden bakom mig. Det första förhållandet hade jag först när jag var 30 år fyllda och det var den finaste kärlek jag någonsin upplevt. Från tonåren och uppåt var jag sedd som en tönt och en grå mus av tjejer som var totalt ointressant. Jag har hela mitt liv upplevt att kvinnor ställer oerhört höga krav, förutom när det gäller min första f.d., som var väldigt speciell och vi hade mycket gemensamma nämnare. Men jag känner så väl igen KD:s berättelser och förstår verkligen hur han känner. I tonåren var det de tuffa och coola killarna som fick tjejerna. Jag var ointressant och jag var dessutom bland de sämsta i idrott (gympalektionerna) och var en av de som blev sist vald i olika bollsporter. När jag flyttade hemifrån i 17-års-åldern ville jag kompensera detta och började dricka kopiöst, bland annat för att jag märkte att jag blev mer intressant för tjejer när jag var full och vågade prata om djupare saker. Sedan hamnade jag i skiten och har nu varit nykter i drygt 4 år och har börjat komma igen på flera plan. Mitt föryngringsexperiment har att göra med att jag vill bli sedd som mer attraktiv och gångbar. Och det har gett vissa resultat.Anonym (Flippen) skrev 2023-10-04 22:32:09 följande:Så länge någon framställer sig som "offret" så är det tydligen ok att skriva vilket kvinnohat som helst. Se ovan t ex, eller välj "visa endast" och läs med nya ögon. Tycker du inte att inlägget jag citerade är aggressivt? Vad är aggressivt i din värld då. Jag struntar om han är uppgiven ärligt talat, man kan bara inte bete sig hur som helst. Hans inlägg får gillande, alla tycker synd om honom för att han påstår saker utan belägg och den onda spiralen fortsätter. Aggressionerna är faktiskt inte ett "victimless crime" i brist på annat. speglar hur samhället tycker kvinnor är, om folk låter det passera utan protest så accepterar även samhället bilden han målar upp av kvinnor.
Men summa summarum så har jag numer verkligen börjat förstå hur jävla utseende- och åldersfascistiskt samhället är, och jag har bara att anpassa mig till det. DÄRFÖR känner jag empati med och förståelse för de som har det svårt på relationsmarknaden.
-
Jag pratar om de som "försvunnit" utan att vare sig ha sysslat med hat eller hets.Anonym (Anonym) skrev 2023-10-05 00:22:39 följande:Det är moderator som bedömer om en text är kränkande eller inte och man får inte skriva vad som helst till folk härinne. Hat och hets är inte tillåtet som sagt. Något att tänka på innan man postar sina svar.
-
"Man väljer att ta det som skrivs på fel sätt". Precis, många borde åtminstone tänka efter några gånger innan de reagerar med ryggmärgen. Det blir så fel när man inte gör det. Eller så väljer vissa att misstolka för att få en anledning att börja tjafsa och bråka.Anonym (***) skrev 2023-10-06 00:27:39 följande:
Klimatet är hårdare o otrevligare än då jag gick med -05.
På den tiden kunde man ställa frågor o ha diskussioner utan att bli idiotförklarad o elakt bemött i varje tråd man skrev i.
Man fick stöttning o råd...även om inte alla råd var bra.
Nu kommer det ofta elakheter o folk blir kränkta utan anledning.
Man väljer att ta det som skrivs, på fel sätt o så börjar man att kasta skit.
Likaså FL har blivit hårdare o väljer oftare än förr, att läsa inlägg på fel sätt o då blockera.
-
Märkligt. Jag ser inget om detta i avdelningen där Flashback som forum diskuteras och inte heller när jag söker.Slagen dam skrev 2023-10-06 09:19:05 följande:"Fick du inte bra svar i den andra tråden?" har ju blivit en klassiker.
Flashback har infört en begränsning. Man kan bara göra två trådstarter per dag. Det infördes nyligen efter att forumet på kort tid fått många nya konton och ett flertal lågkvalitativa trådstarter. Där kan man också se när kontot skapades och hur många inlägg det kontot har, både totalt och per dag. Man kan också se hur kontot uppfört sig tidigare. På så sätt kan man lättare själv avgöra om man vill svara på kontots tråd eller inte, vilket säkert minskar risken för konflikt jämfört med dubbelanonyma konton.
-
Möjligen mellan 30 och 40 personer, men om man jämför med hur välbefolkat forumet var för 7-10 år sedan så blir det tydligare att det är samma nick som återkommer.Slagen dam skrev 2023-10-06 16:50:27 följande:Det är inte så många olika som startar trådar här. Det är inte heller många olika som läser trådar här. Ett statistiskt representativt urval är 1000 personer. Antalet som startat och skrivit i Familjelivs trådar regelbundet uppskattar jag till ungefär 20 det senaste året. Bara en headsup kring att det inte är ett representantivt urval av vuxna som skriver här.