• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:06:42 följande:
    Det förstår du väl själv att det måste en läkare bedöma om någon har sådana problem att han behöver bli inlåst, det kan inte jag göra
    Nej jag förstår faktiskt inte. ena stunden säger du att det är incels ansvar att ta ansvar för sitt eget liv, men ingen annan får konstatera detsamma. Då ifrågasätter du hur vi vet att männen inte söker hjälp? Hur vet du att männen söker hjälp? förstår inte dina argument alls faktiskt.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:07:39 följande:
    Vilket tips syftar du på? Jag såg inget tips i det inlägget där jag svarade så.
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:32:07 följande:
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.

Hur kan du säga att det inte är ett dåligt TIPS. om du nästa stund inte sett ett TIPS heller? ännu mer ologiskt.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:15:29 följande:
    så att säga sök hjälp är inte att ge tips menar du? Vad är det annars menar du?
    Inlägget jag svarade på när jag skrev att det kan du inte veta, skrev ingenstans att någon skulle söka hjälp eller gav tips. Att skriva att någon sitter och väntar på att hjälpen ska komma är inget tips, så nej det var inte något tips som jag kommenterade där.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:20:50 följande:
    Inlägget jag svarade på när jag skrev att det kan du inte veta, skrev ingenstans att någon skulle söka hjälp eller gav tips. Att skriva att någon sitter och väntar på att hjälpen ska komma är inget tips, så nej det var inte något tips som jag kommenterade där.
    slutledningsförmåga? *att inte sitta och vänta* är väl att mena att man bör göra det omvända? dvs stoppa ur tumme från stjärt, ta tag i krage, och jobba på att må bra i sig själv. Men vad vet jag. det kan väl knappast anses som tips för vissa tydligen.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:17:23 följande:
    Nej jag förstår faktiskt inte. ena stunden säger du att det är incels ansvar att ta ansvar för sitt eget liv, men ingen annan får konstatera detsamma. Då ifrågasätter du hur vi vet att männen inte söker hjälp? Hur vet du att männen söker hjälp? förstår inte dina argument alls faktiskt.

Jag har inte skrivit att ingen får konstatera det. Jag ifrågasätter att man utgår ifrån att någon inte sökt hjälp när man inte vet det. Det är ju en grundlös och onödig anklagelse att påstå att någon inte har sökt hjälp. Att däremot föreslå till någon att söka hjälp har jag inga invändningar emot.

Skillnaden är att jag aldrig påstått eller utgått ifrån att männen har sökt hjälp. 

• Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:19:54 följande:
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:32:07 följande:
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.

Hur kan du säga att det inte är ett dåligt TIPS. om du nästa stund inte sett ett TIPS heller? ännu mer ologiskt.
    Det är du var DU som frågade mig varför det är ett dåligt tips att söka hjälp, du gav några olika exempel man kunde göra, och då svarar jag att jag inte sagt att det du skriver är ett dåligt tips. För det har jag inte. 
  • Anonym (Maria)

Nej det är inget tips att påstå att någon inte har sökt hjälp och bara väntar på att hjälpen ska komma. Det är en anklagelse 

Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:23:47 följande:
    slutledningsförmåga? *att inte sitta och vänta* är väl att mena att man bör göra det omvända? dvs stoppa ur tumme från stjärt, ta tag i krage, och jobba på att må bra i sig själv. Men vad vet jag. det kan väl knappast anses som tips för vissa tydligen.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:25:07 följande:

Jag har inte skrivit att ingen får konstatera det. Jag ifrågasätter att man utgår ifrån att någon inte sökt hjälp när man inte vet det. Det är ju en grundlös och onödig anklagelse att påstå att någon inte har sökt hjälp. Att däremot föreslå till någon att söka hjälp har jag inga invändningar emot.

Skillnaden är att jag aldrig påstått eller utgått ifrån att männen har sökt hjälp. 

grundlös och onödig anklagelse? Då undrar jag återigen vad får man kommentera till en incel i en tråd om incel? Är det enda som godkänns daltande, ryggdunkar och *det är så synd om dig* kommentarer? Du har fortfarande inte svarat vad du anser är en rimlig respons, eftersom all respons som gör letar du efter fel på. oerhört investerad i att försvara dessa menlösa incels, undra varför?
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:27:18 följande:
    Det är du var DU som frågade mig varför det är ett dåligt tips att söka hjälp, du gav några olika exempel man kunde göra, och då svarar jag att jag inte sagt att det du skriver är ett dåligt tips. För det har jag inte. 
    Ändå ifrågasätter du *hur vet du om de sökt hjälp* istället för att fråga *vilken typ av hjälp tänker du på*. så varför är det fel att säga till en incel sök hjälp? Utbilda dig? Ta ansvar?

det betyder inte att de inte gör något, bara att de måste göra MER för att ändra sin situation. är det fortfarande svårt att förstå den lilla petitessen?  
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:30:38 följande:
    grundlös och onödig anklagelse? Då undrar jag återigen vad får man kommentera till en incel i en tråd om incel? Är det enda som godkänns daltande, ryggdunkar och *det är så synd om dig* kommentarer? Du har fortfarande inte svarat vad du anser är en rimlig respons, eftersom all respons som gör letar du efter fel på. oerhört investerad i att försvara dessa menlösa incels, undra varför?
    Fel igen, jag har inte alls letat fel på ALL respons. Det är dina fantasier och ingenting annat. Det jag kritiserar är att man utgår ifrån att personen inte har gjort någonting för att söka hjälp när man inte vet vad personen gjort eller inte.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?