• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 21:22:29 följande:
    Ger man en incel rådet att söka hjälp så ignoreras det allt som oftast.
    Och det kan lätt tolkas som att de inte ser det som ett alternativ.
    Och startar de sen trådar som denna så är det lätt att den tolkningen förstärks.
    Sen kan vi såklart inte veta om de verkligen har försökt söka hjälp om de själva inte ger oss den informationen. Och det har nog heller ingen påstått.
    Men läser man vad som skrivs här t ex så vill de ju ha sexkvoteringar och statligt reglerade appar.
    Eller varför inte en drog som ökar kvinnans sexlust?
    Låter det som att de är benägna att söka hjälp?
    Eller låter det mer som att de lägger ansvaret på andra att lösa deras problem?
    Vad har ingen påstått?

Du tillstod ju i ditt förra inlägget 7057 att du aldrig har påstått att de inte har sökt hjälp och jag visade då vad du själv skrivit. Men det stämmer alltså inte att du utgick ifrån att personen inte sökt hjälp? Trots att du skrev inceln tar inte ansvar för att söka hjälp, han väntar på hjälpen ska komma utan att själv lyfta ett finger?
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:29:32 följande:
    Och på vilket sätt är då tipset *sök hjälp* dåligt? Det finns olika sorters terapi. Allt är inte bara att gå och prata med psykolog. det finns gruppterapi, stöd inom kyrkan, hjälp via föreningar. bara för en sak inte funkat betyder inte att inget annat kommer att funka. Och utbilda sig, det finns flera sätt att utbilda sig. Det kan vara utveckla ett specialintresse och knyta kontakter inom intresset, eller själv lära sig mer om psykologi, beteendevetenskap för att själv förstå sig själv och förstå sig på omvärlden. det är det som är det fina med att bo i sverige; vi har tillgång till SÅ mycket. och det mesta är billigt eller subventionerat. Men det krävs engagemang från individen, att faktiskt inse att *jag måste inte må såhär* och för att slippa må på ett sätt kommer insatserna vara värda det.
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:18:45 följande:
    Det är inte mitt gebit riktigt hur det ska gå till men det händer väl ibland att de måste låsa in vissa individer. Det är inte upp till mig att bestämma och jag har väl inte direkt några synpunkter på det. 
    Har du inga synpunkter på det? så om jag skulle skriva nu att det bästa för ts är att bli inlåst för att få vård; och för att skydda omvärlden från dessa åsikter. Då hade du sagt *ingen kommentar* eller *ingen åsikt* gällande det? Du brukar hugga på den typen av åsikter nämligen
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:32:07 följande:
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.
    Okej så istället för att säga att det är bra tips ska du istället säga *hur vet du att han inte sökt hjälp* eller *hur vet du att han inte utbildar sig* om du nu tycker det är bra tips?
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:31:16 följande:
    Vad har ingen påstått?

Du tillstod ju i ditt förra inlägget 7057 att du aldrig har påstått att de inte har sökt hjälp och jag visade då vad du själv skrivit. Men det stämmer alltså inte att du utgick ifrån att personen inte sökt hjälp? Trots att du skrev inceln tar inte ansvar för att söka hjälp, han väntar på hjälpen ska komma utan att själv lyfta ett finger?
    Att de inte har sökt hjälp.

Min första tanke var i alla fal inte att de har sökt hjälp när trådar som dessa startas och de förespråkar lösningar som inskränker på kvinnans frihet osv.
    Lösningar som kräver att andra ska lösa det.
    Men det är min högst personliga tolkning,
    Och jag verkar inte vara ensam om den.
    Sen kan jag såklart inte veta helt säkert att de inte har sökt hjälp.
    Lika lite som du kan veta att de har gjort det.
  • Anonym (Til)

Ingenstans i en tråd på 707 sidor har det framkommit att någon av dessa incels sökt hjälp men det inte hjälpt. Inte ens på en direkt uppmaning om att söka hjälp har någon svarat att denne redan gjort det. Eftersom det här ändå är en tråd som till viss del syftar till att väcka sympati för incels är det inte otroligt att anta att någon skulle skrivit att de redan sökt hjälp, i något svar på 707 sidor. Det har ingen gjort. Det är givetvis inte omöjligt att de gjort det ändå. Men inte det troligaste. Dock spelar det egentligen ingen roll, för det finns inga andra alternativ. Det som återstår är isf att söka igen. Till en annan instans, en annan psykolog osv. Att utkräva att det övriga samhället ska ändra sig för ens egen skull är inte ett alternativ. 

• Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:32:27 följande:
    Har du inga synpunkter på det? så om jag skulle skriva nu att det bästa för ts är att bli inlåst för att få vård; och för att skydda omvärlden från dessa åsikter. Då hade du sagt *ingen kommentar* eller *ingen åsikt* gällande det? Du brukar hugga på den typen av åsikter nämligen
    Det förstår du väl själv att det måste en läkare bedöma om någon har sådana problem att han behöver bli inlåst, det kan inte jag göra
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:33:51 följande:
    Okej så istället för att säga att det är bra tips ska du istället säga *hur vet du att han inte sökt hjälp* eller *hur vet du att han inte utbildar sig* om du nu tycker det är bra tips?
    Vilket tips syftar du på? Jag såg inget tips i det inlägget där jag svarade så.
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 21:39:47 följande:
    Att de inte har sökt hjälp.

Min första tanke var i alla fal inte att de har sökt hjälp när trådar som dessa startas och de förespråkar lösningar som inskränker på kvinnans frihet osv.
    Lösningar som kräver att andra ska lösa det.
    Men det är min högst personliga tolkning,
    Och jag verkar inte vara ensam om den.
    Sen kan jag såklart inte veta helt säkert att de inte har sökt hjälp.
    Lika lite som du kan veta att de har gjort det.
    Nej precis, jag vet inte det, men nu har jag ju aldrig utgått ifrån det heller.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 22:07:39 följande:
    Vilket tips syftar du på? Jag såg inget tips i det inlägget där jag svarade så.
    så att säga sök hjälp är inte att ge tips menar du? Vad är det annars menar du?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?