• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 20:17:47 följande:

Ja, såna existerar också. 

Dessutom så spelar det ingen roll om någon har fått hjälp eller inte om denne väljer att gå den vägen att begära en kvinna tillhandahållen av samhället. Allt handlar om personernas handlingar, inte ursäkterna eller anledningarna.

Orsakerna till att någon som i det här fallet vill ha fascistiska samhällsomvälvningar spelar ingen som helst roll. Det enda som spelar en roll är vad denne skriver/uttrycker sig/ gör. 

Men vad bra då att jag inte har påstått någonting om ifall hjälp spelar någon roll i det fallet, eller vad som spelar roll i hur han uttrycker sig.
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 20:24:47 följande:
    Ja,precis. Och därför kan det ju vara värt ett försök. 
    Ja, det håller jag med om.
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 20:10:24 följande:
    Ja, det har någon gjort, det vet ju hela anledningen till att jag från början nämnde att man kan inte veta att personen inte har sökt hjälp. Det var något med att personen tar inte ansvar för att söka hjälp och sitter och väntar på hjälpen ska komma till en och man själv inte lyfter ett finger.
    Jag antar att det är mitt svar du syftar på.
    Och jag har ingenstans påstått att personerna inte har sökt hjälp.
    Däremot så skrev jag att det inte verkar logiskt att de har gjort det när de startar trådar med krav om statligt reglerade datingappar och sexkvoter.
    Har de sökt hjälp utan att lyckas så är det bara att beklaga.
    Men de måste fortfarande själva ta tag i att försöka lösa sina problem.
    Statligt reglerade datingappar och sexkvoter kommer inte att lösa det. 
    Inte heller att de får medömkan och blir strukna medhårs.
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 20:30:35 följande:
    Jag antar att det är mitt svar du syftar på.
    Och jag har ingenstans påstått att personerna inte har sökt hjälp.
    Däremot så skrev jag att det inte verkar logiskt att de har gjort det när de startar trådar med krav om statligt reglerade datingappar och sexkvoter.
    Har de sökt hjälp utan att lyckas så är det bara att beklaga.
    Men de måste fortfarande själva ta tag i att försöka lösa sina problem.
    Statligt reglerade datingappar och sexkvoter kommer inte att lösa det. 
    Inte heller att de får medömkan och blir strukna medhårs.
    Då förstår jag inte vad du menar med incel som inte tar ansvar för att söka hjälp, sitter i soffan och väntar på att hjälpen ska komma och inte lyfter ett finger. Menar du att du i det inte utgår ifrån att de inte har gjort något för att söka hjälp? Det var det jag svarade på när jag skrev att du vet inte om de sökt hjälp. För det finns de som kämpat i åratal med vård och andra instanser och ändå har kvar sina problem. Vården hjälper inte för alla så att någon fortfarande verkar ha stora problem behöver verkligen inte betyda att de har inte sökt hjälp.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 19:57:50 följande:
    Nej inte alls motargument mot allt vad ni än säger. Men när någon tex utgår ifrån att någon inte har sökt hjälp när man faktiskt inte vet vad personen gjort eller inte gjort. Det är ju skillnad på att föreslå att söka hjälp och att påstå och anklaga personen för att inte ha sökt hjälp, när man faktiskt inte vet vad personen redan gjort.

Jag vet inte vad du menar för tips och råd du har fantiserat ihop att jag har gett? Jag har inte rättfärdigat eller normaliserat något heller, utan det har du också hittat på helt själv.

Om en misogyn incel startar en tråd och sen förespråkar verklighetsfrånvända lösningar som inskränker på friheter, rättigheter och jämställdhet så är faktiskt inte första tanken att *jaha detta är en man som sökt hjälp men inte fått hjälp*. Eller du kanske anser det vara fullt normalt att folk som faktiskt sökt hjälp startar verklighetsfrånvända trådar? 

om en kvinna skulle starta en tråd om att begränsa mäns rösträtt bara för att de i större utsträckning röstar på sd. Hade du trott att kvinnan som skriver det sökt hjälp för sina tankar? Eller hade du antagit att kvinnan behöver utbilda sig lite och läsa på? gissar på det sistnämnda.

• Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 20:59:14 följande:
    Då förstår jag inte vad du menar med incel som inte tar ansvar för att söka hjälp, sitter i soffan och väntar på att hjälpen ska komma och inte lyfter ett finger. Menar du att du i det inte utgår ifrån att de inte har gjort något för att söka hjälp? Det var det jag svarade på när jag skrev att du vet inte om de sökt hjälp. För det finns de som kämpat i åratal med vård och andra instanser och ändå har kvar sina problem. Vården hjälper inte för alla så att någon fortfarande verkar ha stora problem behöver verkligen inte betyda att de har inte sökt hjälp.
    hur långt ska vården gå? När individen inte kan förstå eller vill inse? Ska vården tillslut kapitulera och låsa in den sjuka individen? Eller ska vården bara avsäga sig ansvaret med att *här ta denna kvinna och tig nu*? inom vilka gränser ska vård ges?
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:00:51 följande:

Om en misogyn incel startar en tråd och sen förespråkar verklighetsfrånvända lösningar som inskränker på friheter, rättigheter och jämställdhet så är faktiskt inte första tanken att *jaha detta är en man som sökt hjälp men inte fått hjälp*. Eller du kanske anser det vara fullt normalt att folk som faktiskt sökt hjälp startar verklighetsfrånvända trådar? 

om en kvinna skulle starta en tråd om att begränsa mäns rösträtt bara för att de i större utsträckning röstar på sd. Hade du trott att kvinnan som skriver det sökt hjälp för sina tankar? Eller hade du antagit att kvinnan behöver utbilda sig lite och läsa på? gissar på det sistnämnda.

Ingenting i att vara incel är väl normalt så varför skulle de bete sig normalt om de sökt hjälp men det inte har funkat? Har man problem så är jag inte förvånad att man beter sig inte normalt. Oavsett om man sökt hjälp så är jag inte förvånad att någon bete sig onormalt om man trots allt har problem. Så nej att någon gör något onormalt betyder inte att de har sökt hjälp.

Jag vet inte vad jag hade trott, men jag hade inte i ett svar utgått ifrån att personen inte sökt hjälp om hon inte nämnde något om det.

Självklart finns det människor med olika problem som sökt hjälp men som trots det gör allt möjligt konstigt ändå.

• Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:03:14 följande:
    hur långt ska vården gå? När individen inte kan förstå eller vill inse? Ska vården tillslut kapitulera och låsa in den sjuka individen? Eller ska vården bara avsäga sig ansvaret med att *här ta denna kvinna och tig nu*? inom vilka gränser ska vård ges?
    Det är inte mitt gebit riktigt hur det ska gå till men det händer väl ibland att de måste låsa in vissa individer. Det är inte upp till mig att bestämma och jag har väl inte direkt några synpunkter på det. 
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 20:59:14 följande:
    Ger man en incel rådet att söka hjälp så ignoreras det allt som oftast.
    Och det kan lätt tolkas som att de inte ser det som ett alternativ.
    Och startar de sen trådar som denna så är det lätt att den tolkningen förstärks.
    Sen kan vi såklart inte veta om de verkligen har försökt söka hjälp om de själva inte ger oss den informationen. Och det har nog heller ingen påstått.
    Men läser man vad som skrivs här t ex så vill de ju ha sexkvoteringar och statligt reglerade appar.
    Eller varför inte en drog som ökar kvinnans sexlust?
    Låter det som att de är benägna att söka hjälp?
    Eller låter det mer som att de lägger ansvaret på andra att lösa deras problem?
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:14:45 följande:

Ingenting i att vara incel är väl normalt så varför skulle de bete sig normalt om de sökt hjälp men det inte har funkat? Har man problem så är jag inte förvånad att man beter sig inte normalt. Oavsett om man sökt hjälp så är jag inte förvånad att någon bete sig onormalt om man trots allt har problem. Så nej att någon gör något onormalt betyder inte att de har sökt hjälp.

Jag vet inte vad jag hade trott, men jag hade inte i ett svar utgått ifrån att personen inte sökt hjälp om hon inte nämnde något om det.

Självklart finns det människor med olika problem som sökt hjälp men som trots det gör allt möjligt konstigt ändå.

Och på vilket sätt är då tipset *sök hjälp* dåligt? Det finns olika sorters terapi. Allt är inte bara att gå och prata med psykolog. det finns gruppterapi, stöd inom kyrkan, hjälp via föreningar. bara för en sak inte funkat betyder inte att inget annat kommer att funka. Och utbilda sig, det finns flera sätt att utbilda sig. Det kan vara utveckla ett specialintresse och knyta kontakter inom intresset, eller själv lära sig mer om psykologi, beteendevetenskap för att själv förstå sig själv och förstå sig på omvärlden. det är det som är det fina med att bo i sverige; vi har tillgång till SÅ mycket. och det mesta är billigt eller subventionerat. Men det krävs engagemang från individen, att faktiskt inse att *jag måste inte må såhär* och för att slippa må på ett sätt kommer insatserna vara värda det.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?