• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-09-30 22:06:07 följande:
    Jag skulle hellre leva kring sekelskiftet sen än i den dystopi som råder idag. Förvänta dig inte att alla ska älska det moderna kaossamhället.
    Det råder ingen dystopi idag. Det enda som är dystopiskt är din inställning och den tar du med dig överallt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:23:43 följande:
    Deras egna såklart.

Fast som jag skrivit tidigare har samhället ett ansvar att skapa harmoniska medborgare och i det ingår att förbereda individer för vuxenlivet och att bädda väl för dem och skapa förutsättningar för bra liv. 

I många fall har samhället brustit varför man då får vuxna individer som inte klarar vuxenlivet. Det kan ofta bero på dålig hemmiljö i barndomen eller andra faktorer. Detta gäller även många kvinnor med trauman historiskt.

Det är ingen ursäkt till vuxna människor utan en förklaring till varför många inte klarar att leva upp till det som krävs som vuxen. Livet är inte alltid enkelt. Jag skulle t.o.m. hävda att det är mycket svårt. Så man får ha medkänsla för de som inte riktigt klarar av det. 
    Ja,du har en poäng där.
    Men det är fortfarande inte samhällets ansvar ett ge en vuxen människa hjälp.
    Den biten måste man själv ta tag i.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:28:16 följande:
    Varför blev förhållandet dåligt? Om mannen eller kvinnan tar ansvar för relationen så blir det nästan alltid bra. 

Ett förhållande är som kroppen. Det krävs underhållsarbete varje dag, år in och och år ut. Det är oerhört ansvarslöst att inte göra det underhållsarbetet. Och gör man inte det så växer man isär och skapar en skilsmässa på sikt.
    Det kan ju också vara så att förhållandet är destruktivt.
    Och det är kanske inte ett förhållande man vill jobba på?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:33:08 följande:
    Vet inte om det är din man du syftar på men för att trösta dig så kan jag nämna att en dålig man kan bli en bra man. Jag var själv ganska värdelös när jag var 20, även om jag då tyckte att jag var bäst.
    Min man?  Var fick du det ifrån?
    Vi lever fortfarande tillsammans i ett sunt och lyckligt förhållande och har aldrig haft några uppehåll.
    Så han har inte med det här att göra.
    Jag menade mer generellt.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-10-04 20:37:36 följande:
    Det kan ju också vara så att förhållandet är destruktivt.
    Och det är kanske inte ett förhållande man vill jobba på?
    Så kan det vara och det är där undantagen kommer in i bilden. Fast de flesta relationer är inte undantag ändå hör man för det mesta dåliga ursäkter till att reaktionen dog ut.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-10-04 20:36:35 följande:
    Ja,du har en poäng där.
    Men det är fortfarande inte samhällets ansvar ett ge en vuxen människa hjälp.
    Den biten måste man själv ta tag i.
    Samhället har alltid ett ansvar att hjälpa medborgarna. Framförallt med mat och husrum. 
    I de här fallen som i TS är det svårt att motivera att ge det prioritet när vi inte ens klarar att ge alla medborgare mat och husrum.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:47:29 följande:
    Samhället har alltid ett ansvar att hjälpa medborgarna. Framförallt med mat och husrum. 
    I de här fallen som i TS är det svårt att motivera att ge det prioritet när vi inte ens klarar att ge alla medborgare mat och husrum.
    Ja,men samhället har inte ansvar för att hjälpa incels att hitta kvinnor.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:23:43 följande:
    Deras egna såklart.

Fast som jag skrivit tidigare har samhället ett ansvar att skapa harmoniska medborgare och i det ingår att förbereda individer för vuxenlivet och att bädda väl för dem och skapa förutsättningar för bra liv. 

I många fall har samhället brustit varför man då får vuxna individer som inte klarar vuxenlivet. Det kan ofta bero på dålig hemmiljö i barndomen eller andra faktorer. Detta gäller även många kvinnor med trauman historiskt.

Det är ingen ursäkt till vuxna människor utan en förklaring till varför många inte klarar att leva upp till det som krävs som vuxen. Livet är inte alltid enkelt. Jag skulle t.o.m. hävda att det är mycket svårt. Så man får ha medkänsla för de som inte riktigt klarar av det. 
    hur långt sträcker sig denna medkänsla? räcker det att tycka att det är tråkigt att vissa människor är ensamma, eller ska man även behöva jobba för att motverka ensamhet? om det är det senare, hur ska man jobba för att motverka? Och är det alltid rätt att inkludera och välkomna människor med dålig människosyn in i gemenskapen? Förstår dessa människor att de har dålig människosyn om de inkluderas? 

och ska andra människor utsättas för dessa människor för att det exempelvis är *synd* om rasisten kalle som är ensam? Kan det inte vara som så att rasisten kalle är ensam till följd av sin människosyn? Och inte ensam på grund av att han blir exkluderad av *elaka människor*?
  • Anonym (Fol)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-04 21:03:25 följande:
    hur långt sträcker sig denna medkänsla? räcker det att tycka att det är tråkigt att vissa människor är ensamma, eller ska man även behöva jobba för att motverka ensamhet? om det är det senare, hur ska man jobba för att motverka? Och är det alltid rätt att inkludera och välkomna människor med dålig människosyn in i gemenskapen? Förstår dessa människor att de har dålig människosyn om de inkluderas? 

och ska andra människor utsättas för dessa människor för att det exempelvis är *synd* om rasisten kalle som är ensam? Kan det inte vara som så att rasisten kalle är ensam till följd av sin människosyn? Och inte ensam på grund av att han blir exkluderad av *elaka människor*?
    Hur långt den medkänslan sträcker sig är upp till individen att avgöra tycker jag. Finns ingen anledning att moralisera över de som gör noll här. De gör något annat istället.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 20:35:12 följande:
    De relationer jag haft som gått dåligt är definitivt mitt fel att det slutade så. Jag var ung och självcentrerad och såg inte mina partners behov.
    Förväntar du dig att andra i samhället ska göra andra val, vara "bättre" än dig alltså. Klaga går ju bra. Se till att folk håller sig till monogama förhållanden är inte realistiskt, speciellt inte när du själv ens gör det, oavsett vilka ursäkter du gör.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?