• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:00:59 följande:
    Jag har skrivit att den kan hjälpa. Vissa blir hjälpta mycket men många blir tyvärr inte det även om de kanske kämpat i åratal. Poängen var inte att såga, utan att visa att det är inte ett dugg märkligt om det inte ljusnar för personen trots att den sökt hjälp. Man kan därför inte veta att personen inte har sökt hjälp.
    Nej, det vet man inte, det finns däremot folk som inte söker hjälp, gissningsvis söker inte vissa hjälp på grund av narcissistiska drag. Dessa människor anser det vara någon annans ansvar att fixa deras bekymmer. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 17:07:11 följande:
    Nej, det vet man inte, det finns däremot folk som inte söker hjälp, gissningsvis söker inte vissa hjälp på grund av narcissistiska drag. Dessa människor anser det vara någon annans ansvar att fixa deras bekymmer. 
    Javisst finns det den varianten också. Sen finns det säkerligen också de som aldrig skulle erkänna att de har sökt hjälp.
  • Hejhoppgummi
    Jag har skrivit att den kan hjälpa. Vissa blir hjälpta mycket men många blir tyvärr inte det även om de kanske kämpat i åratal. Poängen var inte att såga, utan att visa att det är inte ett dugg märkligt om det inte ljusnar för personen trots att den sökt hjälp. Man kan därför inte veta att personen inte har sökt hjälp.
    Vad ska man göra då? Om man sökt hjälp och ändå inte upplever sig få hjälp. Vad gör man då? Är det då man ska anmäla sig i kö för statlig partner? Eller vad gör man när man inser att hjälpen inte räcker?
  • Anonym (Fol)
    Den enda personen som kan rädda en är en själv. Sedan kan man hjälpa personen att komma till den insikten.

Hjälp som syftar till att någon annan ska göra jobbet fungerar aldrig. Jobbet och drivet måste  komma från en själv.
  • Anonym (Fol)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:11:43 följande:
    Vad ska man göra då? Om man sökt hjälp och ändå inte upplever sig få hjälp. Vad gör man då? Är det då man ska anmäla sig i kö för statlig partner? Eller vad gör man när man inser att hjälpen inte räcker?
    Du inser att "hjälp" är i det närmaste värdelös. Det är du själv som kan åstadkomma förändring.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:11:43 följande:
    Jag vet inte varför du lägger på mig att lösa dessa människors problem. Det enda jag har menar var att man kan inte utgå ifrån att någon inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem. 
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-05 17:13:41 följande:
    Du inser att "hjälp" är i det närmaste värdelös. Det är du själv som kan åstadkomma förändring.
    varför ska jag förändra något för misogyna incels?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-05 17:12:27 följande:
    Den enda personen som kan rädda en är en själv. Sedan kan man hjälpa personen att komma till den insikten.

Hjälp som syftar till att någon annan ska göra jobbet fungerar aldrig. Jobbet och drivet måste  komma från en själv.
    Fast kan få hjälp att hitta bra strategier och så i just det arbetet.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:15:15 följande:
    Jag vet inte varför du lägger på mig att lösa dessa människors problem. Det enda jag har menar var att man kan inte utgå ifrån att någon inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem. 
    för du går till attack mot alla som säger självklara saker. det är fel av oss att föreslå söka hjälp. Det är fel av oss att säga att det är individens ansvar. det är fel av oss att kräva att en partner är reko och civiliserad (alltså inte misogyn?) Vad får vi lov att säga till en misogyn incel utan att du ska försvara dessa?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:17:25 följande:
    Fast kan få hjälp att hitta bra strategier och så i just det arbetet.
    Det må vara 2 procent. 98 procent är arbetsinsats!
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?