• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:19:05 följande:
    för du går till attack mot alla som säger självklara saker. det är fel av oss att föreslå söka hjälp. Det är fel av oss att säga att det är individens ansvar. det är fel av oss att kräva att en partner är reko och civiliserad (alltså inte misogyn?) Vad får vi lov att säga till en misogyn incel utan att du ska försvara dessa?

Det är inte självklara saker att någon inte har sökt hjälp, vilket jag försökt förklara flera gånger nu. Jag tycker inte det är fel att individen ska ta ansvar så långt det är möjligt, däremot att utgå ifrån att personen inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem.

• EnAnonumius
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-05 17:13:41 följande:
    Du inser att "hjälp" är i det närmaste värdelös. Det är du själv som kan åstadkomma förändring.
    Precis samma sak gäller ju för de misogyna incelsen.

Det är ju bara de själva som kan åstadkomma förändringar så de får en kvinna.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:28:33 följande:

Det är inte självklara saker att någon inte har sökt hjälp, vilket jag försökt förklara flera gånger nu. Jag tycker inte det är fel att individen ska ta ansvar så långt det är möjligt, däremot att utgå ifrån att personen inte har sökt hjälp bara för att den fortfarande har problem.

Om den fortfarande har problem så är inte det logiska alternativet att starta en tråd på familjeliv i syfte att förändra samhället runtomkring individens problem. Det logiska alternativet torde vara att anpassa sig till det som råder. 
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-10-05 17:29:18 följande:
    Precis samma sak gäller ju för de misogyna incelsen.

Det är ju bara de själva som kan åstadkomma förändringar så de får en kvinna.
    Det var faktiskt incelsen jag ritktade mig till i det inlägget. Fast det gäller alla andra också.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 18:14:30 följande:
    Om den fortfarande har problem så är inte det logiska alternativet att starta en tråd på familjeliv i syfte att förändra samhället runtomkring individens problem. Det logiska alternativet torde vara att anpassa sig till det som råder. 
    Jag vet inte varför du talar om det för mig. Jag har inte diskuterat eller haft någon synpunkt på vad det logiska alternativet är i det läget.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 18:25:24 följande:
    Jag vet inte varför du talar om det för mig. Jag har inte diskuterat eller haft någon synpunkt på vad det logiska alternativet är i det läget.
    Jag skriver min åsikt, såsom du gör. Så fungerar ett diskussionsforum. Du väljer exempelvis att såga vården och psykologhjälp utan att nämna något annat då andra ställer följdfrågor. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 19:03:19 följande:
    Jag skriver min åsikt, såsom du gör. Så fungerar ett diskussionsforum. Du väljer exempelvis att såga vården och psykologhjälp utan att nämna något annat då andra ställer följdfrågor. 
    Att vården inte hjälper alla är ingen åsikt, utan ett faktum. Och din åsikt om ifall någon ska starta en tråd eller inte har ingenting med saken att göra.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 19:08:56 följande:
    Att vården inte hjälper alla är ingen åsikt, utan ett faktum. Och din åsikt om ifall någon ska starta en tråd eller inte har ingenting med saken att göra.
    Hjälper FÖR alla, ska det givetvis stå. Vården försöker hjälpa de som söker men det är inte alla blir hjälpta. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 19:08:56 följande:
    Vad menar du med min åsikt "att om någon ska starta en tråd eller inte"? Jag har inte ens nämnt något sånt. Jag har heller aldrig påstått att vården hjälper alla. Du väljer att såga vården och psykologhjälp utan att svara på följdfrågor. Jag berättar min åsikt, oavsett vad du har för åsikter. Min åsikt är att jag tycker det är ologiskt att någon förväntar sig att samhället ska anpassas runt dennes personliga bekymmer så att denne slipper allt egenansvar. Har någon "gjort allt" utan resultat så finns faktiskt inget annat val än att acceptera sin situation. Inget samhälle kommer någonsin tillhandahålla en kvinna till någon "som gjort allt" ingen kvinna (förutom du) kommer att ha sex med en incel i syfte att rädda andra från våldtäkt.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:28:33 följande:

Och vad får man då säga till dessa misogyna incels? Klappa på axeln och säga stackars dig? vad vi än säger så går du på med motargument eller hur? när vi säger det är individens eget ansvar är ditt svar *men tänk om individen tar ansvar men ändå inte får ligga*. Vi säger sök hjälp, alltså hjälp som i att må bra i sig själv inte hjälp som statlig fitta, ditt svar *men tänk om de sökt hjälp och hjälpen inte hjälper*. så vaaaad får vi lov att skriva i en tråd om incels? Eftersom du prompt ska försvara misogyna incels rätt att få vara just misogyna incels.

verkar dessa misogyna incels lyckliga med att vara misogyna incels? Hade de startat en tråd om de var lyckliga? På vilket sätt hjälper det att du normaliserar och rättfärdigar förekomsten av misogyn incel? Löser det något alls? eller kommer dessa misogyna incels fortsätta vara misogyna incels efter dina *tips och råd*? de kommer fortfarande stå utanför dejtingmarknaden om de förblir oförändrade. Eller vilka kvinnor skulle magiskt attraheras av misogyna incels efter denna tråd?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?