• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:13:26 följande:
    Har ingen betydelse hur mycket han tjänar. Bidragen försvinner om han inte tar ut dem. Mamman måste vara hemma gratis då.

Jag är för jämställdhet, jag är mot sexköp osv... Jag börjar dock svikta i min övertygelse när det framstår som att jämställdhet bara är viktigt när det gäller kvinnors nackdelar och inte mäns.
    Dagarna är för övrigt personliga. En kvinna som inte vill ta ut dagar är precis lika låst isf, men av nån anledning fokuserar du enbart på männen.
    Hur kommer det sig?

Kan du ge exempel på det?
    I mina ögon är pappanånaderna ett försök till mer lika fördelning mellan könen, det negativa jag ser är när män som inte vill vara pappor vägrar ta hand om barnet så dagarna brinner inne och mammorna får lösa det.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:15:16 följande:
    Det hade också varit syftet att få folk att sluta använda dem.
    Är det så svårt att ändra på incels misogyna attityd mot kvinnor alltså? 

Varför tror du att misogyna incels ska ha en större framgång hos kvinnor? För att det bara finns dom att välja mellan? En kvinna väljer hellre singelskapet i så fall. Att ge sig i lag med sk "niceguys" eller män med allmänt rutten kvinnosyn är förenat med fara för kvinnor.
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:17:16 följande:
    Jag är ärligt talat rätt fascinerad, jag har aldrig stött på nån som anser sig ansvarig för alla den inte haft sex med.

Jag håller med om att han fått sex, men inte om ansvaret, men vi får väl enas om att vi inte kommer längre.
    Men om han fått sex, vem är ansvarig för att jag valde sex med honom då anser du?
  • Meddelande borttaget
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:09:40 följande:
    Det går inte att "ta det" med någon enskild person. Båda kön är lika ansvariga. Det måste i såna fall regleras uppifrån.

Det spelar ingen roll, kvinnor väljer fortfarande att ha sex.

Vill du att tillgången till sex ska bli mer rättvis eller tycker du att det är rätt att det är ojämställt på det området?
    Jag måste vara korkad.
    Hur kan det regleras uppifrån att sex blir mer rättvist fördelat (vad nu det är)?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:14:19 följande:
    Ja, det hade enbart varit positivt och lett till ökad jämställdhet om apparna användes mindre.
    Kanske slutar med lika lite sex för båda kön i genomsnitt? Då blir det åtminstone jämställt. Fler kvinnliga incels som motsvarar de manliga.
  • Fiona M
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 19:24:26 följande:
    Men om han fått sex, vem är ansvarig för att jag valde sex med honom då anser du?
    Jag ser det inte som en ansvarsfråga alls, och att du tänker att du räddar andra kvinnor från våldtäkt låter som ett självskadebeteende.
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 18:54:02 följande:
    Varför hittar du på saker? Jag har aldrig sagt att människor som inte har sex är dåliga?

Du tror att dina åsikter inte märks. Jag kan berätta att även jag (som man) nosade upp dina misogyna åsikter efter några få inlägg. Kvinnor har bättre perception för sånt dessutom. Att du inte tror det märks är ganska naivt. I början så var det till och med uppenbart att du föraktade kvinnor iom dina uttryck om att incels känner sig värdelösa gentemot kvinnor. Du försökte hålla föraktet nere och föra en "teknisk" diskussion, men allt var solklart väldigt tidigt.

Du är ganska obehaglig då du vill få till en lagstiftning som begränsar kvinnor fria val. Du ser kvinnor som en homogen massa, är avundsjuk, missunnsam, allt är orättvist. Incels bör inte ha kvinnliga vänner för i din värld så kan han känna sig avvisad i så fall, vilket innebär att du ser kvinnor som enbart vandrande vaginor.

lägg benen på ryggen kvinnor.
    Jepp. Värderingar märks ganska omgående. Irl tog jag det på ett ord: "knickedicker". Så benämnde en man såna som han träffat på på semestern. Jo, semestern hade varit jättebra med sol och bad och billig mat och öl, om det inte hade varit för de inhemska "knickedickerna. Du vet ju hur de är..."

Tack och hej leverpastej för den konversationen. Och så dammolnet efter min sorti och en "Va, ger du mig inte ens en chans".

Helt clueless.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:27:07 följande:
    Jag ser det inte som en ansvarsfråga alls, och att du tänker att du räddar andra kvinnor från våldtäkt låter som ett självskadebeteende.
    Jag är väl ändå ansvarig för de val jag gör. Om jag väljer sex med någon så får han ju sex med mig. Tack vare valet jag gjorde.

Självskadebeteende eller ej, det intressanta här var att diskutera vems ansvar det var. Om jag ger pengar till en hemlös så han kunde köpa mat så var jag ju ansvarig för konsekvensen att han blev mätt den gången .
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-18 19:18:34 följande:
    Ok, och det skulle leda till att du får knulla. Jag undrar hur det skulle gå till? Varför skulle du bli vald om det inte fanns några dejtingsidor? 
    Nej, det har jag ingen aning om. Är dock övertygad om att det skulle bli lättare för alla att träffas i verkligheten. Där är konkurrensen mindre och kraven lägre.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?