• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Jakob) skrev 2023-07-18 19:03:27 följande:
    Så du är av den meningen att ytligheten och utseendefixeringen bara finns på sajterna på nätet? Jag var mer ute IRL än på nätet och jag märkte då ingen skillnad på ytligheten.
    Är du ute på aktiviter eller föreningar och träffar folk med liknande intressen?
    Lär man känna nån och trivs ihop är det en annan sak än att bedömas efter utseende.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-07-18 18:57:33 följande:
    Kan du ge ett rakt svar: hur begränsas mäns valfrihet?
    Ingen tvingar ovilliga män att ta ut sina dagar (vilket i sig är ett problem för barnen och mammorna som tar hand om dem)

Och ett rakt svar till: hur skulle urvalet partners begränsas?
    De måste vara hemma om de inte vill gå måste om pengar till familjen, alltså kan de inte välja att lämna över månaderna till mamman. En begränsning.

Man kan införa särskilda algoritmer i dejtingappar som gör att de män som får flest matchningar inte visas lika ofta för kvinnor. Ju fler matchningar du får, desto mer osynlig blir du. Det är ett exempel och det finns säkert flera.
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:02:15 följande:
    Nej, jag håller inte med. Jag säger nej till män jag inte vill ligga med, folk jag inte vill lära känna och diverse telefonförsäljare.
    Jag är inte nåt att dela ut till andra och har inte andvar för alla som vill ha ngt av mig.

Tänker du likadant om annat?
    Är det chefens ansvar om jag inte får jobbet jag söker, Sofias ansvar om hon inte vill börja golfa med mig?
    Håller du inte med om att han hade fått sex om jag sagt ja?

Ja, det är ju så de väljer, man är ansvarig för sina val, ger man personen ett jobb så slipper den vara arbetslös. Det är ju chefen som sitter på makten om det ska bli något eller inte.
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:06:15 följande:
    De måste vara hemma om de inte vill gå måste om pengar till familjen, alltså kan de inte välja att lämna över månaderna till mamman. En begränsning.

Man kan införa särskilda algoritmer i dejtingappar som gör att de män som får flest matchningar inte visas lika ofta för kvinnor. Ju fler matchningar du får, desto mer osynlig blir du. Det är ett exempel och det finns säkert flera.
    Tjänar han så mycket mer i dina tänkta exempel?
    Det står honom fortfarande fritt att använda dagarna.

Berätta gärna hur du tyckte pappamånader var bra?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 19:04:04 följande:

Ja någon rättvisa i sex finns inte på det sättet. Men det får du nog ta med männen som förser dessa kvinnor oförtjänt med sex i så fall. 

(En parentes, men du kanske kan se en liten tröst i att sex åtminstone är svårare för en kvinna att njuta av. Många män är dåliga i sängen. Kvinnan är oftare förloraren i ett sexuellt umgänge och mannen får alltid orgasm. Generellt alltså.)

Det går inte att "ta det" med någon enskild person. Båda kön är lika ansvariga. Det måste i såna fall regleras uppifrån.

Det spelar ingen roll, kvinnor väljer fortfarande att ha sex.

Vill du att tillgången till sex ska bli mer rättvis eller tycker du att det är rätt att det är ojämställt på det området?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:01:57 följande:
    Nej, jag har inte påstått att incels inte bör ha kvinnliga vänner. Man slutar dock inte vara en incel för att man har kvinnliga vänner som du tror. Man slutar bara vara en incel om man har sex. Alltså hjälper det inte att ha kvinnliga vänner, men det försämrar inte utgångspunkten heller. Det spelar ingen roll.

Jag gissar att du befinner i pensionsåldern och inte har en aning om hur dejtingmarknaden fungerar för de som är yngre än dig idag. Du utgår från hur det var förr, vilket gör att du inte hänger med och blir förvirrad.
    Du undrade förut vad en incel skulle göra för att inte vara incel. Skaffa kvinnliga vänner var ett av mina råd. En incel behöver lära sig se kvinnor som individer, inte bara vandrande vaginor. Eller överhuvudtaget göra en förändring -av denne själv- inte förändra kvinnor.

Du tycker att lösningen på att inte vara incel är att lagstifta för att begränsa kvinnors fria vilja.

tycker du verkligen att det är jag som är "förvirrad" i sammanhanget?
  • Anonym (Maria)

Jag vet inte hur det fungerar, men då kanske inte apparna skulle tjäna lika mycket pengar? Eller att kvinnorna mer och mer slutar använda apparna?
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:08:33 följande:
    Tjänar han så mycket mer i dina tänkta exempel?
    Det står honom fortfarande fritt att använda dagarna.

Berätta gärna hur du tyckte pappamånader var bra?
    Har ingen betydelse hur mycket han tjänar. Bidragen försvinner om han inte tar ut dem. Mamman måste vara hemma gratis då.

Jag är för jämställdhet, jag är mot sexköp osv... Jag börjar dock svikta i min övertygelse när det framstår som att jämställdhet bara är viktigt när det gäller kvinnors nackdelar och inte mäns.
  • nihka
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 18:43:57 följande:
    Det är väl lite samma resonemang som det folk känner sig ansvariga att någon tog livet av sig. Hade jag kunnat göra något annorlunda osv.
    Jo, det är riktigt samma sak som att tänka om man hade kunnat rädda den stackares våldtäktsmannen från att våldta min väninna bara jag hade särat på benen när han dregglade över mig. Not.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jadu)

Vad skulle hindra kvinnor från att avregistrera sig på appar som dikterar vilka män som visas eller inte? Jag skulle aldrig vara med i en sån app i alla fall. Mer attraktiva män skulle nog inte heller vilja betala för en app med algoritmer som gör dom osynliga heller. På samma sätt som ingen skulle betala för en underhållningsapp med algoritmer som bara ger filmer med dåligt betyg att välja på. Då läser jag hellre en bok istället för att titta på en dålig film. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?