• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 18:43:57 följande:
    Det är väl lite samma resonemang som det folk känner sig ansvariga att någon tog livet av sig. Hade jag kunnat göra något annorlunda osv.
    Att känna sig ansvarig och faktiskt vara det är helt olika saker...
  • Anonym (hej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 18:52:23 följande:
    Sex eller inte, det motsäger inte att kvinnor lever ensamma och inte kunde få leva med den man de ville, vilket var vad vi diskuterade. Det är ju något de får acceptera.
    Jag tycker att det är orättvist att de kan ha sex om de lever ensamma, medan ensamma män oftast inte kan ha det.
  • Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 18:54:36 följande:
    Du missförstår mig. Jag är för pappamånader.

De regleringarna är ett bevis för att det är en myt att säga att enskilda människors frihet aldrig kan begränsas.

Begränsa urvalet av partners.
    Kan du ge ett rakt svar: hur begränsas mäns valfrihet?
    Ingen tvingar ovilliga män att ta ut sina dagar (vilket i sig är ett problem för barnen och mammorna som tar hand om dem)

Och ett rakt svar till: hur skulle urvalet partners begränsas?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Jakob) skrev 2023-07-18 18:54:55 följande:
    De får gärna dela med sig till mig...Men det är lugnt. Jag hyser inget agg eller hat mot kvinnor. Varför skulle jag? Man kan inte tvinga någon att gilla någon annan. Däremot utseendefixeringen och ytligheten som råder. Bara skitsnack att utseendet inte betyder något. Inte för alla kanske, men för den stora majoriteten gör den det.

Klart att utseendet betyder något. Det är nog mycket ytligt på dejtsidorna.

Men som sagt fortfarande finns det riktigt fula män som lyckas få förhållanden med kvinnor, uppenbarligen. Så utseende betyder inte alltid allting.

• Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 18:54:02 följande:
    Varför hittar du på saker? Jag har aldrig sagt att människor som inte har sex är dåliga?

Du tror att dina åsikter inte märks. Jag kan berätta att även jag (som man) nosade upp dina misogyna åsikter efter några få inlägg. Kvinnor har bättre perception för sånt dessutom. Att du inte tror det märks är ganska naivt. I början så var det till och med uppenbart att du föraktade kvinnor iom dina uttryck om att incels känner sig värdelösa gentemot kvinnor. Du försökte hålla föraktet nere och föra en "teknisk" diskussion, men allt var solklart väldigt tidigt.

Du är ganska obehaglig då du vill få till en lagstiftning som begränsar kvinnor fria val. Du ser kvinnor som en homogen massa, är avundsjuk, missunnsam, allt är orättvist. Incels bör inte ha kvinnliga vänner för i din värld så kan han känna sig avvisad i så fall, vilket innebär att du ser kvinnor som enbart vandrande vaginor.

lägg benen på ryggen kvinnor.
    Nej, jag har inte påstått att incels inte bör ha kvinnliga vänner. Man slutar dock inte vara en incel för att man har kvinnliga vänner som du tror. Man slutar bara vara en incel om man har sex. Alltså hjälper det inte att ha kvinnliga vänner, men det försämrar inte utgångspunkten heller. Det spelar ingen roll.

Jag gissar att du befinner i pensionsåldern och inte har en aning om hur dejtingmarknaden fungerar för de som är yngre än dig idag. Du utgår från hur det var förr, vilket gör att du inte hänger med och blir förvirrad.
  • Fiona M
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 18:55:03 följande:
    Nej, men nu kom det upp i diskussionen. Att jag nobbar någon annan är ju mitt val eller hur. Och mina val är jag själv ansvarig för. Hade jag inte valt så, då hade ju personen fått ligga med mig, håller du inte med om det?
    Nej, jag håller inte med. Jag säger nej till män jag inte vill ligga med, folk jag inte vill lära känna och diverse telefonförsäljare.
    Jag är inte nåt att dela ut till andra och har inte andvar för alla som vill ha ngt av mig.

Tänker du likadant om annat?
    Är det chefens ansvar om jag inte får jobbet jag söker, Sofias ansvar om hon inte vill börja golfa med mig?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 18:54:02 följande:
    Varför hittar du på saker? Jag har aldrig sagt att människor som inte har sex är dåliga?

Du tror att dina åsikter inte märks. Jag kan berätta att även jag (som man) nosade upp dina misogyna åsikter efter några få inlägg. Kvinnor har bättre perception för sånt dessutom. Att du inte tror det märks är ganska naivt. I början så var det till och med uppenbart att du föraktade kvinnor iom dina uttryck om att incels känner sig värdelösa gentemot kvinnor. Du försökte hålla föraktet nere och föra en "teknisk" diskussion, men allt var solklart väldigt tidigt.

Du är ganska obehaglig då du vill få till en lagstiftning som begränsar kvinnor fria val. Du ser kvinnor som en homogen massa, är avundsjuk, missunnsam, allt är orättvist. Incels bör inte ha kvinnliga vänner för i din värld så kan han känna sig avvisad i så fall, vilket innebär att du ser kvinnor som enbart vandrande vaginor.

lägg benen på ryggen kvinnor.
    Ganska obehaglig är en underdrift i den här tråden. Män som honom behöver inte ens en varning, han har orden: obehaglig man, tatuerat i pannan, men han kan inte se det själv i spegeln, vilket är obegripligt för övriga. 
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:01:57 följande:
    Nej, jag har inte påstått att incels inte bör ha kvinnliga vänner. Man slutar dock inte vara en incel för att man har kvinnliga vänner som du tror. Man slutar bara vara en incel om man har sex. Alltså hjälper det inte att ha kvinnliga vänner, men det försämrar inte utgångspunkten heller. Det spelar ingen roll.

Jag gissar att du befinner i pensionsåldern och inte har en aning om hur dejtingmarknaden fungerar för de som är yngre än dig idag. Du utgår från hur det var förr, vilket gör att du inte hänger med och blir förvirrad.
    Incels har generellt inte vänner alls.
  • Anonym (Jakob)
    nihka skrev 2023-07-18 18:51:43 följande:
    Relationsmarknaden är en tävling. Du tävlar mot alla andra som vill ha samma sak som du. Men man kan inte skicka in någon annan och tro att man ska vinna.

Du kan inte använda någon annans foto lika lite som du kan använda någon annans profiltext.

Och vad bevisar att du fick mer uppmärksamhet med någon annans bild? Jo, att det inte var din profiltext som avskräckte, och eftersom nätdejting i huvudsak går ut på att snabbt gallra efter utseende så letar du på fel plats.
    Så du är av den meningen att ytligheten och utseendefixeringen bara finns på sajterna på nätet? Jag var mer ute IRL än på nätet och jag märkte då ingen skillnad på ytligheten.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 18:56:55 följande:
    Jag tycker att det är orättvist att de kan ha sex om de lever ensamma, medan ensamma män oftast inte kan ha det.

Ja någon rättvisa i sex finns inte på det sättet. Men det får du nog ta med männen som förser dessa kvinnor oförtjänt med sex i så fall. 

(En parentes, men du kanske kan se en liten tröst i att sex åtminstone är svårare för en kvinna att njuta av. Många män är dåliga i sängen. Kvinnan är oftare förloraren i ett sexuellt umgänge och mannen får alltid orgasm. Generellt alltså.)

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?