• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 23:24:24 följande:
    Oavsett om det handlar om välgörenhet eller något annat så är man ansvarig för sina val, som ger en viss effekt.
    Om du vill idka välgörenhetssex med någon står det dig fritt fram att göra så.

Blir någon ledsen på ögat för att du inte gör det så är det inte ditt ansvar.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 23:58:05 följande:
    Om du vill idka välgörenhetssex med någon står det dig fritt fram att göra så.

Blir någon ledsen på ögat för att du inte gör det så är det inte ditt ansvar.
    Jag vet att det står mig fritt, men valet är fortfarande mitt ansvar oavsett hur jag väljer att göra i det fria valet.

Jag vet inte om det blir hållbart att resonera att någons val som gör någon ledsen aldrig är ens ansvar. Då skulle man ju fritt kunna såra andra hur som helst och aldrig kunna klandras för det. Det är deras ansvar hur de hanterar det eller?
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-18 20:25:07 följande:
    Racka inte ner på Agda.. henne kan man minsann räkna med!
    Jo absolut om man är nekrofil. Agda föddes typiskt 1880. Sextiofemåriga kvinnor heter typiskt Elisabeth, Kerstin, Maria och Margareta. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 01:33:53 följande:
    Jag vet att det står mig fritt, men valet är fortfarande mitt ansvar oavsett hur jag väljer att göra i det fria valet.

Jag vet inte om det blir hållbart att resonera att någons val som gör någon ledsen aldrig är ens ansvar. Då skulle man ju fritt kunna såra andra hur som helst och aldrig kunna klandras för det. Det är deras ansvar hur de hanterar det eller?
    Vill någon ha alla dina pengar och de blir ledsen på ögat för att de inte får pengarna, så är deras sårade känslor inte ditt ansvar heller.

ja, det är orimligt att bli sårad över att någon annan nekar en sex. Det är orimligt att den som nekar sex på något sätt känner ett ansvar över den sexhungrigas känsla. Folk har rätt att neka sex och känna sig ok med det.

Ditt resonemang är konstigt, vem skulle vilja ha välgörenhetssex? Vilken individ som vill ha sex och blir nekad skulle känna att "felet" ligger hos nekaren som inte tog sitt "ansvar"

Ditt sätt att förhålla sig till sex liknar incels tankegångar. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 02:33:03 följande:
    Vill någon ha alla dina pengar och de blir ledsen på ögat för att de inte får pengarna, så är deras sårade känslor inte ditt ansvar heller.

ja, det är orimligt att bli sårad över att någon annan nekar en sex. Det är orimligt att den som nekar sex på något sätt känner ett ansvar över den sexhungrigas känsla. Folk har rätt att neka sex och känna sig ok med det.

Ditt resonemang är konstigt, vem skulle vilja ha välgörenhetssex? Vilken individ som vill ha sex och blir nekad skulle känna att "felet" ligger hos nekaren som inte tog sitt "ansvar"

Jag tycker att du inte lyssnar vad jag menar riktigt.

Poängen är inte om jag vill ha välgörenhetssex eller inte, men mina val är ju alltid mitt ansvar oavsett vilket jag väljer. Om jag väljer att ha sex så händer ju sexet tack vare att jag ville det. Om jag väljer att inte ha det, ja då är det uteblivna sexet också tack vare mitt val. Och mina val är mitt egna ansvar, ingen annans.

Ska du resonera så ja då är det ju alltid fritt att behandla andra lite som man tycker utan att behöva bry sig om man sårar någon. Deras känslor deras ansvar. Gillar du resonemanget? Har någon sårat dig någon gång? Var det ditt fel att du blev ledsen av deras handlande?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 02:40:46 följande:
    Jag tycker att du inte lyssnar vad jag menar riktigt.

Poängen är inte om jag vill ha välgörenhetssex eller inte, men mina val är ju alltid mitt ansvar oavsett vilket jag väljer. Om jag väljer att ha sex så händer ju sexet tack vare att jag ville det. Om jag väljer att inte ha det, ja då är det uteblivna sexet också tack vare mitt val. Och mina val är mitt egna ansvar, ingen annans.

Ska du resonera så ja då är det ju alltid fritt att behandla andra lite som man tycker utan att behöva bry sig om man sårar någon. Deras känslor deras ansvar. Gillar du resonemanget? Har någon sårat dig någon gång? Var det ditt fel att du blev ledsen av deras handlande?
    Du pratar om att någon sårar en annan när den nekar någon sex. Eller hur?

Någon kan tacka nej till sex och känna sig trygg med det beslutet. Huruvida den som vill ha sex blir sårad eller inte är dennes bekymmer då det är orimligt att bli sårad för att någon nekar en sex. På samma sätt som att det är orimligt att bli sårad över att någon nekar en alla ens pengar.

Ditt resonemang är orimligt. Incels tycker att kvinnor ska visa oändlig omsorg och empati och borde tillhandahålla sex som någon slags välgörenhet. Du har samma värderingar och låter som en incel. 
  • nihka
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 23:16:36 följande:
    Rimlighet är en annan fråga än ansvar. Men det där var mest en tanke om en händelsekedja, om man kallar det för ansvar då beror väl på hur man ser det.
    Ska du inte passa på att ta på dig ansvaret för hela mänskligheten när du ändå håller på, Edens lustgård med Eva och den "händelsekedja" hon utlöste är väl du också kollektivt ansvarig för. För du är väl kvinna, eller?
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 02:33:03 följande:

Det är ju så extremt genomskinligt.
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2023-07-19 02:53:11 följande:
    Ska du inte passa på att ta på dig ansvaret för hela mänskligheten när du ändå håller på, Edens lustgård med Eva och den "händelsekedja" hon utlöste är väl du också kollektivt ansvarig för. För du är väl kvinna, eller?
    kollektivt ansvar är någonting annat. Om jag varit Eva så hade jag kunnat förstå poängen
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 02:51:58 följande:
    Du pratar om att någon sårar en annan när den nekar någon sex. Eller hur?

Någon kan tacka nej till sex och känna sig trygg med det beslutet. Huruvida den som vill ha sex blir sårad eller inte är dennes bekymmer då det är orimligt att bli sårad för att någon nekar en sex. På samma sätt som att det är orimligt att bli sårad över att någon nekar en alla ens pengar.

Ditt resonemang är orimligt. Incels tycker att kvinnor ska visa oändlig omsorg och empati och borde tillhandahålla sex som någon slags välgörenhet. Du har samma värderingar och låter som en incel. 
    Nej, jag frågade dig om när du blivit sårad. Det måste inte handla om att bli nekad sex utan du kanske blir sårad av andra saker. Det är du som tycker att det är ditt ansvar om du blir sårad. Jag tror det kan bli orimligt att resonera så.

Men du verkar fortfarande inte på det jag skrev. Oavsett om någon inte blir sårad av att jag sa nej så är det ju fortfarande tack vare mitt val som det inte blev något sex. Det spelar ingen roll hur den andre reagerade om han tar det bra eller dåligt. Mitt val är fortfarande mitt ansvar. Tackar jag nej till sex så blir det inget sex tack vare mitt val. Väljer jag sex så händer sexet tack vare mitt val. Mitt val ansvarar jag för. Oavsett hur den andre mådde av det.

Men du motiverar inte hur resonemanget att jag ansvarar för mina egna val är orimligt. Det har ingenting med incel att göra. Det kan handla om vad som helst. Behöver inte vara sex. Empati och omsorg är inte relevant heller. Oavsett om jag är empatisk och bryr mig eller om jag inte gör det så ansvarar jag ändå för mina val. Det har ingen betydelse hur jag känner, det förändrar ingenting.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?