• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-01 23:11:00 följande:
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:01:24 följande:
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.

Jag får inte ihop det, du är inte villig att bry dig om fler (kvinnor åtminstone) än de du har en relation och/eller blodsband till, men verkar ändå tycka att andra har ansvar för att ta hand om incels.
    Samhället har ansvar för alla. Spelar ingen roll vem vi är. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-01 23:13:24 följande:
    Har du ett bättre förslag på vad man kan göra för att de individer som bär skulden men som inte tar ansvar? Jag tror ju att en ensam man med inceltankar skulle lyssna mer om en man ifrågasatte än en kvinna (se bara denna tråd). Eller en person med rasistiska tankar skulle troligen lyssna mer på en vit man än en mörkhyad man etc. Vilket samhällsansvar har vi, du och jag att stå upp för rättvisa och faktiskt skuldbelägga där skulden hör hemma där behov finns. Eller tror du världen blir bättre av att vi vänder andra kinden till och låtsas som att det regnar när vi hör rasistiska kommentarer? Eller kvinnofientliga? Eller mansfientliga för den delen med?
    Jag vidhåller att det individuella ansvaret innebär att se till att man själv handlar väl. Inte att se till så att andra handlar väl.

En incel må lyssna mer på en man men det betyder inte att jag som man har ett större ansvar för hur en incel beter sig än någon annan.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-01 23:13:24 följande:
    Har du ett bättre förslag på vad man kan göra för att de individer som bär skulden men som inte tar ansvar? 
    Att ställa dem inför rätta som i vilken fungerande rättsstat som helst.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:01:24 följande:
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.
    Om män visste att en dejt eller relation med en kvinna kunde resultera i fysiskt våld, våldtäkt eller död skulle ju män vara de som vidtog försiktighetsåtgärder och var selektiva. Män lyssnar generellt mer på andra män, så visst skulle det kunna ha en normerande påverkan om män syntes och hördes mer i det offentliga, privata och i media och lyfte dessa frågor. Ibland måste man generalisera för att kunna lyfta frågor från individnivå till gruppnivå för att kunna åtgärda problem, men alla förstår givetvis att inte ALLA män slår eller våldtar för det. 

Om kvinnor stod för merparten av våldet vore det fullt rimligt att diskutera kvinnor på gruppnivå som förövare. Utan att för den sakens skull göra alla kvinnor till förövare. 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:21:07 följande:
    Jag vidhåller att det individuella ansvaret innebär att se till att man själv handlar väl. Inte att se till så att andra handlar väl.

En incel må lyssna mer på en man men det betyder inte att jag som man har ett större ansvar för hur en incel beter sig än någon annan.
    Så du vill inte göra vad du kan för att eventuellt minska antalet incels? Men du vill att andra ska göra något? Eller vill du att nuvarande utveckling ska fortsätta med ökat antal ensamma män som kan utvecklas till potentiella incels?
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:16:31 följande:
    Samhället har ansvar för alla. Spelar ingen roll vem vi är. 
    Vad ska samhället göra för incels? Du bryr dig inte liksom.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-01 23:26:31 följande:
    Vad ska samhället göra för incels? Du bryr dig inte liksom.
    Irrelevant vad jag bryr mig om. Samhället kan göra massor för dess invånare. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:28:36 följande:
    Men jag bryr mig faktiskt. Jag bryr mig om alla människor.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:22:19 följande:
    Att ställa dem inför rätta som i vilken fungerande rättsstat som helst.
    Många våldtäkter anmäls inte. Av de som anmäls leder få till åtal pga sällan vittnen. Så många våldtäktsmän begår brott men ställs aldrig till svars. Hovrätten gör ju allt för att fria, även i de fall det är solklart (snippa-målet t ex). Man kan verkligen undra varför. Hur ser kvinnosynen ut bland de (företrädesvis) män som dömer i hovrätten när de anstränger sig för att fria till den grad att det blir helt absurt? Vore intressant att se om de skulle fria en misshandel på en man av samma anledning: den andra mannen kan ju ha gjort det i sömnen, eller var det verkligen säkert att handen berörde käken? Kanske berörde den bara själva skäggstråna, och då kan slaget inte varit så hårt. Och om misshandeln eller rånet  pågick kortare tid än 30 sekunder kan det ju inte sägas ha varit en misshandel eller ett rån. 

Här kanske det går att få till en förändring.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:28:36 följande:
    Som vad? Nämn en sak.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?