• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • Jemp

Knepig situation. Överlag tänker jag att B har mest rätt, man får välja vilka man bjuder och dessutom lite underligt/oförskämt av A att smsa vidare och ifrågasätta. 

MEN å andra sidan så om barnen fortsatt leker såpass mycket blir det lite underligt att utesluta A. Jag hade i den situationen diskuterat det med mitt barn (i Bs ställe alltså), dels utifrån varför och att A kan bli ledsen. 

Undrar om det var A eller hennes barn som blev upprörd för övrigt.

• Elin pelin

I förskolan bjöd vi antingen alla som var lika gamla, eller endast de barnet leker med (beroende på avdelningens storlek). Jag hade inte låtit mitt barn bjuda två av tre kompisar som jag vet att barnen leker med.
    Samtidigt vet vi ju inte vad som gör att barn a inte blivit bjuden, är det bara en "fnurra på tråden" eller vill födelsedagsbarnet inte leka med med barn a av någon anledning - att barnet är elakt?
    Barn kan ju säga att de inte vill för de var ovänner just den dagen mamman frågar så små barn kan man inte lita på!

Jag skulle säga att det finns inget rätt eller fel men att baserat på din text tycker jag att barn a borde blivit bjudet.

• Xenia

Om jag varit mamma B skulle jag velat veta varför mitt barn inte ville bjuda barn A på kalaset och inte bara lytt mitt barn. Hade de bråkat? Hade barn A sagt/gjort något som sårat mitt barn? Frågat om inte barnet ville bli bjudet när A hade födelsedagskalas.

Jag skulle inte tyckt att något alternativ var bra. Varken att låta bli att bjuda A (som säkert känner sig mobbad och utstött då) eller att bjuda A mot mitt barns vilja.

Kanske kontakta mamma A och fråga vad som hänt mellan barnen och s a s förvarnat henne? Men det beror ju på hur väl bekant man är.

Jag förstår helt och fullt mamma As känslor men tycker att hon överreagerade.

• Anonym (AaaA)

A har rätt om det inte är så att det finns en väldigt bra anledning till att B inte vill bjuda A. Tex att A är elak/mobbar B. Men så verkar ju inte fallet.

Bs föräldrar skulle givetvis sagt till B att man bjuder ALLA kompisar.

• Anonym (Myran)

Jag hade inte nöjt mig med att hon bara svarat att hon inte vill bjuda A. Hade velat ha en anledning vad som hänt och varför. Uppenbarligenxär de ju vänner som även umgås utanför förskolan.

Sen kan jag tycka att mamma B har ställt till det mera och spätt på mobbingen/uteslutande av barnet. Genom att när As mamma frågar om de kan leka berätta att de inte kan det för att hon ska ett kalas för sina kompisar. Vilket troligtvis tolkades av As mamma att de inte anses vara kompisar längre. Mamma B skulle bara svarat att det inte kan leka idag då de har andra planer och inte gått in på vad för planer.

• Anonym (Födelsedagsbarnet bestämmer)

Jag tycker faktiskt att barnen ska få bjuda precis vilka de vill! Precis som vuxna gör! Däremot låter det ju lite konstigt om barnen var kompisar i vanliga fall? Pratades det om varför barnet som inte var bjudet inte var bjudet (Jag håller inte reda på A, B, C, D....)? Nu var det dessutom ett så pass litet kalas att det kändes mer som en vanlig lek-dag, när de lekte i lite olika konstellationer även i vanliga fall?
    Tycker det är rena tokerier att man måste bjuda hela klassen och så, så barnet mår dåligt på sitt eget kalas för att vissa är där. Tråkigt men inte ens barn älskar alla och kan vara väldigt elaka mot varandra!
    Jag bjöd faktiskt inte min bästa kompis på mitt sista barnkalas, vis av erfarenhet. Vi lekte bra vi två men hon blev alltid uppspelt och tog över precis allt när andra var omkring! Hade antagligen fått någon diagnos idag. Slet i presenterna, propsade på att blåsa ljusen på tårtan, ha först, störst, mest, vinna alla tävlingar med fusk etc. Sprang iväg och gömde sig och tjöt när hon inte fick som hon ville, förstörde saker. Är hemskt glad att föräldrarna lyssnade på mig där! Sen var de väl i ärlighetens namn hemskt glada att slippa ägna dagen åt att springa kvarteret runt och leta efter henne och trösta henne och jaga runt på henne i lysrörsarmaturen typ....
    Som sagt, jag tycker barnen ska få vara i centrum på sitt eget kalas och bara bjuda barn de trivs tillsammans med! Däremot så kan man ju absolut ta en diskussion, speciellt om det är någon som de alltid umgås med som de plötsligt inte vill ska komma? Är det barnets egen vilja?? Eller vill inte "nya" kompisen att det andra barnet ska komma?

• Anonym (Mamma Mia)

B har rätt att bjuda vem hen vill, men som förälder hade jag sett till att inte utesluta någon enstaka i en kompisgrupp (vilket inte verkar ha skett här) och dessutom sett till att hålla det lite hemligt eller diskret för att skydda de barn som inte var bjudna (vilket verkar ha skett här - det var mamman till A som var upprörd, inte A själv?).

Som förälder till barn B hade jag inte nöjt mig med undvikande svar för att inte inkludera en gammal kompis som A utan velat ha en förklaring av B. Har A och B gått på varandras kalas tidigare?

För ett kalas med bara två gäster så är det än mer ok för barnet att själv bestämma. Det blir mer som en playdate och inte en lika stor grej att inte vara bjuden som till ett större kalas. 

• Anonym (Barnet bestämmer)

Självklart ska barn få bjuda de vänner de vill, så länge det inte innebär att man uppenbart utesluter ett barn från en större grupp men här verkar det ju vara en liten grupp. Däremot skulle jag som mamma till barnet som ska ha kalas fråga varför mitt barn inte vill bjuda en kompis hen ofta leker med. Nåt måste ju ha hänt, eller funkar inte kompisarna ihop?

• Spucks

För att svara på några funderingar här: mamma B vet inte varför hennes barn inte ville bjuda barn A, för barn B har inte gett någon anledning. Det fanns inget bråk någon vet om, de leker på förskolan som vanlig.
    De har inte varit p
    å varandras kalas tidigare, eftersom de inte har haft kalas med förskolekompisar tidigare. De har varit på en annan förskolekompis kalas ihop när de var två år.
    Det var fler barn p
    å kalaset, men två från förskolan - ett barn som ingår i det tighta trion tillsammans med födelsedagsbarnet och barnet som inte blev bjuden, plus en till jämngammal som de leker med ibland.

• Anonym (F)

Mamma B har mest rätt. Man ska inte tvinga barn att bjuda personer de inte vill. Däremot jättekonstigt att helt utifrån tomma intet inte vilja bjuda barn A som hen umgåtts så mycket med! Familj A har all rätt att tycka att det är konstigt, men man skickar inte så där hetsiga meddelanden heller.

Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas