• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 09:06:19 följande:
    Att stå för som värd? Det är ett kalas för sexåringar vi pratar om, värderar du ditt värdskap inför andra föräldrar högre än ditt barns känslor och upplevelser? 

Är barnen bra kompisar så vill de bjuda varandra på kalas. Att barnet inte vill betyder sannolikt att något skaver. 
    Även om barnen är bra vänner kan de små få för sig konstiga saker ibland, därför är det bra om mamma B frågar ut B. B kanske tror att D inte gillar A, och B vill av någon anledning ställa sig in hos D, trots att B egentligen vill bjuda A ? eller någon annan konstig fundering. 

Hur som helst var det dålig stil av mamma A att skicka sura meddelanden efteråt. Hon kunde haft ett sansat samtal med mamma B för att prata om dynamiken i gruppen. 
  • Anonym (Barnet bestämmer)
    Lönnsirap skrev 2023-06-28 09:19:48 följande:
    Nja, en 6-åring är en person som ännu inte utvecklat sitt tänkande kring relationer och som faktiskt inte själv klarar slänga ihop en tillställning.

Jag värdesätter goda relationer och att inte vara ett as. Mitt barns känslor är inget som HELT och hållet får styra, utan jag försöker vägleda mina barn att faktiskt ha fester som är roliga och som leder till fortsatt goda relationer till vänner.

När vi hållit fest har vi TILLSAMMANS gått igenom vilken typ av fest som ska hållas och vilka förutsättningar som faktiskt finns. En av delarna är faktiskt att inte utesluta en enstaka person ur ett kompisgäng, och att faktiskt inte göra folk ledsna genom att gnugga in att det hållits fest där de inte var bjudna.

TS har ju nu effektivt bränt en vuxen-relation genom att faktiskt inte vara speciellt smidig. Hon hade kunnat välja sina ord i kontakt med kompisens förälder på ett sätt som hade gjort det hela lite smidigare.

Vi har flertalet gånger, när barnen blivit lite äldre just hade kalas där det är rätt då deltagare... Men inte tusan har jag i informerat vänner som inte varit bjudna om detta.
    Jo, ts klantade till det gentemot det andra barnets förälder. I övrigt har du inte läst eller förstått vad jag skriver. Jag menar inte att barnens känslor helt och hållet ska styra men att de ändå måste respekteras och att man som förälder måste försöka förstå varför ett barn helt plötsligt inte vill vara med en kompis. Även om man inte alltid får ur ett barn alla detaljer kan man ofta känna av om det är en genuin känsla eller bara ett infall. Inte köra över barnet bara för att det ser bättre ut om alla kompisarna bjuds.
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-28 09:20:13 följande:
    Även om barnen är bra vänner kan de små få för sig konstiga saker ibland, därför är det bra om mamma B frågar ut B. B kanske tror att D inte gillar A, och B vill av någon anledning ställa sig in hos D, trots att B egentligen vill bjuda A ? eller någon annan konstig fundering. 

Hur som helst var det dålig stil av mamma A att skicka sura meddelanden efteråt. Hon kunde haft ett sansat samtal med mamma B för att prata om dynamiken i gruppen. 
    Mina erfarenheter är att barn inte så ofta får för sig konstiga saker. De kanske värderar händelser annorlunda än vuxna men det betyder inte nödvändigtvis att de är fel. De flesta barn är luststyrda och funkar relationerna bra vill de nästan alltid umgås.
  • Lönnsirap
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 09:33:39 följande:
    Jo, ts klantade till det gentemot det andra barnets förälder. I övrigt har du inte läst eller förstått vad jag skriver. Jag menar inte att barnens känslor helt och hållet ska styra men att de ändå måste respekteras och att man som förälder måste försöka förstå varför ett barn helt plötsligt inte vill vara med en kompis. Även om man inte alltid får ur ett barn alla detaljer kan man ofta känna av om det är en genuin känsla eller bara ett infall. Inte köra över barnet bara för att det ser bättre ut om alla kompisarna bjuds.
    Du har tolkat mig fel om du tror jag menar att man ska köra över barnet ang. vad den uttrycker. Tvärtom så tänker jag att man absolut ska planera ett kalas TILLSAMMANS med barnet och hjälpa barnet att göra en rolig fest.

I min värld klarar inte en random 6 åring att själv styra upp alla detaljer och faktiskt helt själv bestämma ALLT. Som vuxen har man troligen bättre koll på om det är lämpligt att just inte bjuda ett barn och att detta faktiskt får konsekvenser. Man har troligen också lite koll på hur ens barn är som person och om barnet är impulsivt, eller eftertänksamt och vad som är lämpligt.

Jag motsätter mig inte att lyssna på sina barn och ta deras känslor i beaktande. Jag motsätter mig att man totalt backar från eget ansvar och skyller på att "barnet ville".
  • Anonym (P)
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 09:33:39 följande:
    Man kan absolut respektera barnets känslor, men då får det bli på bekostnad av något annat. Ett mindre kalas till exempel, så att inte ett eller ett fåtal barn utesluts. Eller ett kalas med blandade kompisar, så att det blir några få från varje gruppering, typ förskola, privata kompisar, fotbollen, etc. Det är fortfarande inte okej att utesluta en eller två. Precis som någon skrev, så gör ju inte jag det som vuxen heller. Jag avstår inte att bjuda med bara en kollega på lunchen, fastän den kollegan är tråkig/skränig/jobbig/plump. 
    Anonym (P) skrev 2023-06-28 10:25:21 följande:
    Man kan absolut respektera barnets känslor, men då får det bli på bekostnad av något annat. Ett mindre kalas till exempel, så att inte ett eller ett fåtal barn utesluts. Eller ett kalas med blandade kompisar, så att det blir några få från varje gruppering, typ förskola, privata kompisar, fotbollen, etc. Det är fortfarande inte okej att utesluta en eller två. Precis som någon skrev, så gör ju inte jag det som vuxen heller. Jag avstår inte att bjuda med bara en kollega på lunchen, fastän den kollegan är tråkig/skränig/jobbig/plump. 
    Jag skrev i mitt första inlägg att det inte är okej att bjuda stort
    men utesluta en eller två. Så var ju inte heller fallet i TS så jag förstår inte varför den frågan fortfarande diskuteras. 
  • Spucks

Det var intressant att läsa. I början var det mer "visst är beteendet konstig, men B får bestämma vem som bjuds" medan senare inlägg är mer att B (eller snarare Bs föräldrar) har fel.

Eftersom någon var övertygad att barnen är flickor: trion är pojkar. Bara barn D, alltså barnet som de leker sporadisk med, är flicka.

Själv är jag mamma A, allts
    å mamma till barnet som inte blev bjuden. Angående det arga meddelandet jag skickade: jo, jag kan vara rätt impulsivt när jag är förbannad, det vet jag om, därför väntade jag en halv timme innan jag skickade meddelandet .... jag lär mig ju Flört Men även idag tycker jag fortfarande att det var rätt av mig att skicka meddelandet, för jag tycker fortfarande att de är jävla skitstövlar och jag anser att det är bättre att låta de veta vad jag tycker om deras beteende istället för att vara tyst och låtsas som ingenting.
    Jag hade inte haft ett problem om det fanns en anledning. Tex. har min son tidiagre inte blivit bjuden p
    å en bra kompis kalas, eftersom hon var inne i en extrem flickig fas och ville endast ha flickor på sitt kalas - helt okej! Eller så blev min dotter inte bjuden på en bra kompis kalas en gång eftersom kompisen ville ha en kalas enbart med klasskamrater (de gick i olika skolor) - också detta helt okej!
    Men att tre barn alltid leker med varandra och att barn bjuda en av dem (och ett annat barn i gruppen) men inte det andra av de tre, och detta utan anledning ... nej, det jag ingen som helst först
    åelse för.
    Aldrig i livet att jag till
    åter mina barn att bete sig såhär. Visst hade jag försökt få reda på varför mitt barn inte vill bjuda sin kompis, jag hade frågat den andra mamman om hon vet något om problem dem har, jag hade frågat i förskolan. Men budskapen till mitt barn hade varit klart "Du leker med detta barnet varenda dag i förskolan, av din egen fri vilja, därför bjuder du antingen barnet till ditt kalas, eller du kan inte bjuda något barn från förskolan". Och såklart hade jag förklarat för mitt barn anledningen till detta, alltså vad det betyder att vara en bra vän, hur ledsen barnet kan bli, osv.
    Visst, kalaset är till för födelsedagsbarnet och detta barnet ska st
    å i centrum och ha en del förmåner. Men en förmån det inte borde medföra är att få vara elak.

Jag anser att föräldrar till B uppfostrar sitt barn till en mobbare. Jag kallar inte barnet en mobbare (än), eftersom mobbning innebär att man gör n
    ågot systematisk och är någorlunda medveten om vad man gör, och jag tycker han är för ung till det. Men hans föräldrar förmedlar honom att det är helt okej att vara elak mot någon när man har lust, och det är en bra grogrund till en framtida mobbare.

Lönnsirap skrev 2023-06-28 09:55:51 följande:
    Du har tolkat mig fel om du tror jag menar att man ska köra över barnet ang. vad den uttrycker. Tvärtom så tänker jag att man absolut ska planera ett kalas TILLSAMMANS med barnet och hjälpa barnet att göra en rolig fest.

I min värld klarar inte en random 6 åring att själv styra upp alla detaljer och faktiskt helt själv bestämma ALLT. Som vuxen har man troligen bättre koll på om det är lämpligt att just inte bjuda ett barn och att detta faktiskt får konsekvenser. Man har troligen också lite koll på hur ens barn är som person och om barnet är impulsivt, eller eftertänksamt och vad som är lämpligt.

Jag motsätter mig inte att lyssna på sina barn och ta deras känslor i beaktande. Jag motsätter mig att man totalt backar från eget ansvar och skyller på att "barnet ville".
    Det håller jag med om. Men att bjuda ett barn som ens eget säger att hen inte vill ha på kalaset kan aldrig vara lösningen.
  • Spucks

Ett tillägg, eftersom någon undrade om det var barnet eller mamman (jag) som blev mer sårad. Ja, det kan man undra, det vet jag inte än. Jag tycker det är självklart att det gör ont när man ser ens barn bli uteslutet eller på något sätt illa behandlad. Hur min son tar det vet jag inte än, för kalaset var igår. Han blev väldig ledsen när han såg födelsedagsbarnet gå hem till sig med sin mamma och de två andra barnen. Han förstod inte varför inte han får följa med.
    MEN: han visste d
    å inte att B ska ha födelsedagskalas, för det har jag såklart inte berättat för honom. Men nu är han i förskolan så jag antar att han vid detta läget har fått reda på att de andra två barnen var på Bs kalas och att han själv inte var bjuden. Hur han tar det kommer jag få reda på om några timmar, när jag hämtar honom.
    Och jag vet inte hur jag vill att han ska ta det. Åt ena sidan vill jag s
    åklart inte att mitt barn ska vara ledsen, för det vill man ju inte som förälder. Men åt andra sidan vill jag just det, eftersom det är en frisk reaktion. Jag vill inte att mitt barn tror det är helt normalt och okej att bli behandlad illa av sina kompisar.

Till detta kommer ocks
    å att min son har erfarenhet av att bli bortvald. Inte av kompisar, men han har en familjesituation som vi kan kalla lite knepig. Och då har han fått uppleva att bli bortprioriterad och besviken osv. av vuxna släktningar. Detta har såklart satt spår på hans själ. Nu förväntar jag mig såklart inte att mamma B tänker på sånt när hon tillåter sitt barn att vara elak bara för att, men det gör att det gör ännu mer ont inom mig att se mitt barn bli utfryst såhär.

• Anonym (empati)
    Lönnsirap skrev 2023-06-28 09:55:51 följande:

Instämmer helt i det. Kan bli väldigt fel också om man blint lyssnar på barnet som kanske just då den veckan tycker mest om vissa personer och därför riskerar att förstöra relationen med någon annan som den egentligen har en mer långsiktigt stabil relation med.
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas