• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • Anonym (S)
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 05:16:29 följande:
    Så som förälder ska man skita i sitt egna barns känslor och vilja i stället? Jag tror man känner rätt väl om barnet utesluter någon för att vara taskig eller för att det inte känns bra att bjuda hem någon. Det del ts gjort var möjligtvis att inte fråga mer om varför. 
    Att lära sitt barn vad som är ok eller inte i vissa situationer är inte att skita i sitt barns känslor utan det handlar om att vara förälder till sitt barn. Får ditt barn alltid göra precis vad det vill?
  • Anonym (Viviann)

Jag hade inte låtit mitt barn välja bort en kompis från kalaset utan att kunna ge ett väldigt bra skäl. Barnet kan inte själv överblicka vad ett utestängande av kompisen innebär i förlängningen. Sånt måste vi hjälpa våra barn med. 

Jag hade heller inte skickat arga sms om det var mitt barn som blivit uteslutet. 

Så, som så ofta ligger ansvaret hos båda (föräldrarna) i konflikten. 

• Anonym (Viviann)

Jag har själv varit i denna situation, kan vara värt att säga. Mitt barn ville bjuda alla flickor i klassen utom två. Man måste då som förälder gå in och förklara vad som är ok beteende och inte. Barnen i fråga hade aldrig varit direkt elaka, de är bara snorkiga och det tycker inte jag är skäl att utesluta dem i en situation när alla andra flickor bjuds. 

(Alla flickor bjöds via sms till föräldrarna, och föräldrarna till de två som mitt barn inte tycker om svarade inte ens på inbjudan. Äpplet föll nog inte så långt från trädet?) 

• Anonym (S)

Som förälder är det otroligt viktigt att lära sitt barn att vara empatisk och tänka på andras känslor samt konsekvenser av hur man agerar. Det är viktigt att barnet förstår att allt inte handlar om en själv och ens egna känslor utan att det är ett samspel med omgivningen och att det är viktigt att vara empatisk och omtänksam. Så som flera resonerar i den här tråden är det inte konstigt om barnen växer upp till riktiga egomaskiner som bara tänker på sig själva och sitt. Hoppas att detta inte är representativt av hur föräldrar tänker och uppfostrar sina barn i allmänhet. Självklart ska man aldrig låta ett barn utesluta ett annat barn på det viset, om det inte finns ett väldigt bra skäl.

• Anonym (empati)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2023-06-27 21:57:08 följande:

Jag tycker INTE barn ska få sköta sånt här på egen hand. Därför att de inte har vuxenperspektivet och därför inte ser konsekvenserna av sina handlingar. Om födelsedagsbarnet inte vill bjuda barnet pga någon liten grej som hänt just då måste föräldern visa på det längre perspektivet, att det andra barnet kan känna sig oerhört så sårad och utstött och om det verkligen är ett rimlig agerande att inte bjuda denne. 

Vuxna måste ta ett ansvar kring sina barns relationer ganska långt upp i åldrarna, just för att motverka både medveten och omedveten mobbning.  

Instämmer helt i det. Och "som vuxen är jag inte tvingad att bjuda folk jag inte vill" är också det sämsta argumentet. För även som vuxen så skulle ingen normalt fungerande människa bjuda hela jobbavdelningen utom 1 på fest, eller planera sitt födelsedagsfirande med 2 av 3 personer i sitt kompisgäng. 
    Anonym (Viviann) skrev 2023-06-28 08:01:55 följande:

Jag har själv varit i denna situation, kan vara värt att säga. Mitt barn ville bjuda alla flickor i klassen utom två. Man måste då som förälder gå in och förklara vad som är ok beteende och inte. Barnen i fråga hade aldrig varit direkt elaka, de är bara snorkiga och det tycker inte jag är skäl att utesluta dem i en situation när alla andra flickor bjuds. 

(Alla flickor bjöds via sms till föräldrarna, och föräldrarna till de två som mitt barn inte tycker om svarade inte ens på inbjudan. Äpplet föll nog inte så långt från trädet?) 

Mitt ena barn ville också bjuda alla tjejer utom 2 på kalas i förskoleklassen, detta för att de 2 tjejerna var rätt bråkiga. Men det var självklart inte ok att utesluta 2 och på kalaset (som var på lekland) så var det en av dessa som hon var allra mest med.

Några år senare när hon blev utfryst av tjejerna i klassen så var det också denna tjej som var den enda som inte föll för grupptrycket och fortsatte vara med mitt barn trots att de inte var supernära innan och också den enda som bjöd mitt barn på sitt kalas. Så det var ett himla bra val att inte utesluta för att dagsformen just när inbjudan gjordes sa att hon var för bråkig. 
  • Anonym (AaaA)

Tror inte många vuxna som tex är i en grupp med 3-4 vänner skulle bli särskilt glada om de andra vännerna ordnade födelsedagsfest och lät bli att bjuda dig helt utan anledning.

Så varför ska det vara ok när det är barn?

Dessa barn är ju dessutom vänner och brukar leka med varandra och om nu A gjort något så B inte vill bjuda denne på kalaset, så borde väl Bs föräldrar löst situationen innan kalaset?

Skillnad om A varit en liten mobbare och elak mot B men då hade väl föräldrar och personal vetat om detta.

• Lönnsirap

Som förälder ska man naturligtvis fixa en fest som blir trevlig för barnet och som man kan stå för som värd!

Det är inte speciellt snyggt skött att låta en 6åring göra val som man inser kan såra dess kompisar och skicka signaler man faktiskt inte som vuxen borde ana kan landa fel.

Lite egen eftertanke är ju verkligen på sin plats i samband med att ens barn vill ha kalas. Självklart bör de få välja gäster, men att inte inse att det kanske är olämpligt att just INTE bjuda en viss vän ligger faktiskt på TS att fatta. 

• Anonym (Barnet bestämmer)
    Anonym (S) skrev 2023-06-28 07:45:54 följande:
    Att lära sitt barn vad som är ok eller inte i vissa situationer är inte att skita i sitt barns känslor utan det handlar om att vara förälder till sitt barn. Får ditt barn alltid göra precis vad det vill?

Nej, men om mitt barn säger att han inte vill att Kalle ska komma på kalaset så sätter jag mitt barns känslor först och försöker jag förstå varför, jag tvingar honom inte att bjuda Kalle om han inte vill (hur kul kalas blir det?).

Det kan ju ha hänt något i närtid som gör att barnet inte vill leka då.

Det finns också vissa barn som är intensiva och pushiga och mer eller mindre tvingar fram lek med andra. Det kan vara kul ett tag men man kan också behöva en paus från den pushiga kompisen.

Min utgångspunkt är att min skyldighet är att försöka förstå mitt barns känslor utan att ifrågasätta dem. Som jag skrivit ovan innebär det givetvis inte att man ska acceptera att ens barn mobbar eller utesluter någon men det kan finnas hundra andra skäl till varför man inte vill bjuda en så kallad kompis till sitt kalas. 

• Anonym (Barnet bestämmer)
    Lönnsirap skrev 2023-06-28 08:25:22 följande:

Som förälder ska man naturligtvis fixa en fest som blir trevlig för barnet och som man kan stå för som värd!

Det är inte speciellt snyggt skött att låta en 6åring göra val som man inser kan såra dess kompisar och skicka signaler man faktiskt inte som vuxen borde ana kan landa fel.

Lite egen eftertanke är ju verkligen på sin plats i samband med att ens barn vill ha kalas. Självklart bör de få välja gäster, men att inte inse att det kanske är olämpligt att just INTE bjuda en viss vän ligger faktiskt på TS att fatta. 

Att stå för som värd? Det är ett kalas för sexåringar vi pratar om, värderar du ditt värdskap inför andra föräldrar högre än ditt barns känslor och upplevelser? 

Är barnen bra kompisar så vill de bjuda varandra på kalas. Att barnet inte vill betyder sannolikt att något skaver. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 09:06:19 följande:
    Att stå för som värd? Det är ett kalas för sexåringar vi pratar om, värderar du ditt värdskap inför andra föräldrar högre än ditt barns känslor och upplevelser? 

Är barnen bra kompisar så vill de bjuda varandra på kalas. Att barnet inte vill betyder sannolikt att något skaver. 
    Nja, en 6-åring är en person som ännu inte utvecklat sitt tänkande kring relationer och som faktiskt inte själv klarar slänga ihop en tillställning.

Jag värdesätter goda relationer och att inte vara ett as. Mitt barns känslor är inget som HELT och hållet får styra, utan jag försöker vägleda mina barn att faktiskt ha fester som är roliga och som leder till fortsatt goda relationer till vänner.

När vi hållit fest har vi TILLSAMMANS gått igenom vilken typ av fest som ska hållas och vilka förutsättningar som faktiskt finns. En av delarna är faktiskt att inte utesluta en enstaka person ur ett kompisgäng, och att faktiskt inte göra folk ledsna genom att gnugga in att det hållits fest där de inte var bjudna.

TS har ju nu effektivt bränt en vuxen-relation genom att faktiskt inte vara speciellt smidig. Hon hade kunnat välja sina ord i kontakt med kompisens förälder på ett sätt som hade gjort det hela lite smidigare.

Vi har flertalet gånger, när barnen blivit lite äldre just hade kalas där det är rätt då deltagare... Men inte tusan har jag i informerat vänner som inte varit bjudna om detta.
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas