• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • FuckGoggleAskMe

I princip ska födelsedagsbarnet få bestämma, men jag tycker att mamma B borde ta ett rejält snack med B om vad det innebär att vara kompisar, hur hon tror att A känner sig och om att barn A duger att leka med en massa annars, varför inte bjuda till kalaset? Konsekvenser av att inte bjuda A. Dvs jag tycker att mamma B borde ta reda på anledningen och övertala B att bjuda A. Är man vänner i vardagen, ska man vara vänner på kalas. 

Jag skrev hon ovan pga mina fördomar att bara tjejer håller på så här. 

• Anonym (D)

Mitt barn har rätt att avstå från att bjuda kompisen men då innebär det att vi inte kommer leka mer med den kompisen i framtiden. Att vilja vara bästis med hen men inte vilja bjuda på kalaset utan en vettig anledning skulle jag inte acceptera. Mitt barn har all rätt att bjuda vem hen vill på sitt kalas men man ska behandla andra människor med respekt - ge och ta. 

Som förälder skulle jag dock aldrig ta upp det på det sättet. Utan fasa ut vänskapen.

• Anastasia

Jag tänker att det kan vara bra att belöna bra beteenden.  För att tvinga ett barn att bjuda andra barn på kalas, tror jag är fel väg att gå.  Det är inte så roligt för det barnet som blir hembjudet därför att de vuxna har bestämt det så.  Barnet är ju där för kompisens skull, och kommer kanske känna av att
    födelsedagsbarnet inte vill ha han eller hon där.  

därför tror jag att det är en bättre väg att gå att köra med belöningssystem.  Att liksom få födelsedagsbarnet att vilja ha alla kompisar där så ingen blir utanför.  

eller hur tänker ni andra kring detta?  

• Anonym (Mamma Mu)

Hur gamla är barnen? 

Är de kring 4 år kan dagshändelser påverka utgången av att ett barn blir uteslutet som i detta fall. 

Jag hade försökt att vara positiv och försökt att  luska ut vad som hänt då barnet inte vill bjuda hen på kalaset,de som är kompisar! 

Jag hade som förälder till barn A bjudit hem kompis B att leka hemma och se hur de integrerar med varandra, ifall det bara varit en liten osämja dem emellan (som det kan vara med barn ) som kan ha påverkat att barnet inte ville bjuda barn B den dagen den blev tillfrågad. 

Barn i 4 års åldern är i en stor social utveckling och det är inte helt ovanligt att nya relation byggs och att tidigare starka kompisrelationer förändras?

Jag skulle aldrig ifrågasatt varför mitt barn inte blev bjuden?det vore konstigt. 

• Spucks
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-27 19:47:41 följande:

Jag skrev hon ovan pga mina fördomar att bara tjejer håller på så här. 

Som bitching fjortisar?
    Anonym (D) skrev 2023-06-27 19:49:34 följande:

Mitt barn har rätt att avstå från att bjuda kompisen men då innebär det att vi inte kommer leka mer med den kompisen i framtiden. Att vilja vara bästis med hen men inte vilja bjuda på kalaset utan en vettig anledning skulle jag inte acceptera. Mitt barn har all rätt att bjuda vem hen vill på sitt kalas men man ska behandla andra människor med respekt - ge och ta. 

Som förälder skulle jag dock aldrig ta upp det på det sättet. Utan fasa ut vänskapen.

Hur skulle du förbjuda ditt barn att leka med en kompis på förskolan?
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-06-27 20:53:58 följande:

Hur gamla är barnen? 

Är de kring 4 år kan dagshändelser påverka utgången av att ett barn blir uteslutet som i detta fall. 

Jag hade försökt att vara positiv och försökt att  luska ut vad som hänt då barnet inte vill bjuda hen på kalaset,de som är kompisar! 

Jag hade som förälder till barn A bjudit hem kompis B att leka hemma och se hur de integrerar med varandra, ifall det bara varit en liten osämja dem emellan (som det kan vara med barn ) som kan ha påverkat att barnet inte ville bjuda barn B den dagen den blev tillfrågad. 

Barn i 4 års åldern är i en stor social utveckling och det är inte helt ovanligt att nya relation byggs och att tidigare starka kompisrelationer förändras?

Jag skulle aldrig ifrågasatt varför mitt barn inte blev bjuden?det vore konstigt. 

Födelsedagsbarnet (barn B) fyller 6. Barn A (det som inte blev bjuden) och barn D (den sporadiska lekkamrat i gruppen) är jämngamla med B, de fyller år alla tre inom ungefär 6 veckor. Barn C (som ingår i trion som alltid leker med varandra, tillsammans med A och B) är 5 1/2.

• Anonym (Födelsedagsbarnet bestämmer)
    Anastasia skrev 2023-06-27 20:18:57 följande:

Jag tänker att det kan vara bra att belöna bra beteenden.  För att tvinga ett barn att bjuda andra barn på kalas, tror jag är fel väg att gå.  Det är inte så roligt för det barnet som blir hembjudet därför att de vuxna har bestämt det så.  Barnet är ju där för kompisens skull, och kommer kanske känna av att

därför tror jag att det är en bättre väg att gå att köra med belöningssystem.  Att liksom få födelsedagsbarnet att vilja ha alla kompisar där så ingen blir utanför.  

Fast kommer födelsedagsbarnet hellre vilja ha "Kalle" där för att han är mutad med en leksak?? Eller hur menar du?
  • Anonym (Clara)

Bjuder man bara ett fåtal tycker jag barnet ska få bjuda vilka som helst. Oavsett tidigare vänskapsrelationer.

Mer knepigt blir det om barnet vill ha stort kalas men vill inte bjuda en eller två. är det de barnen som är utanför eller mobbar det barnen mitt eget barn? då är det okej att inte bjuda dem. annars inte, såklart

• Anastasia
    Anonym (Födelsedagsbarnet bestämmer) skrev 2023-06-27 21:03:29 följande:
    Fast kommer födelsedagsbarnet hellre vilja ha "Kalle" där för att han är mutad med en leksak?? Eller hur menar du?

Ja nu blev jag lite osäker, men jag tror att man behöver få barnet att vilja ha alla de inbjudna där, så att ingen känner sig utanför.  Som barn vill man ju först och främst att födelsedagsbarnet vill ha en där, och inte föräldrarna, tänker jag. 

ellef så är det jag som sett för mycket på film.  Det är en knepig sits, hur gör man alla nöjda på ett sätt så ingen tar skada? 

• Anonym

Om barn B hade bjudit hela gruppen men uteslutit några hade det varit väldigt elakt och grymt, och förtjänat utskällning. Det är mobbning.

Men barn B bjöd endast 2 barn från hela förskolegruppen, så jag kan inte se att de gjorde fel. 
    Men det betyder inte att man inte får vara besviken och ledsen. Det hade jag varit. men man kan inte skälla ut någon eller ifrågasätta den som hade kalas. 

• Anonym (Barnet bestämmer)
    Anastasia skrev 2023-06-27 20:18:57 följande:

Hur ska man belöna ett barn att bjuda en kompis den inte vill ha på sitt kalas? 
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas