• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • Anonym (Viviann)

Jag är, som du sett, på din sida vad gäller kalaset. 

Men var aktsam med hur du beter dig mot ditt barns kompisars föräldrar i fortsättningen. Utan ditt arga sms hade kanske kompisrelationen kunnat fortsättas nästan som tidigare och kalasmissen kunnat glömmas bort. Nu finns risk att lek utanför förskolan blir omöjlig pga hur ni föräldrar betett er. Ibland måste man lägga sina egna känslor åt sidan och göra det som är bäst för barnen. 

• Anonym (empati)
    Spucks skrev 2023-06-28 11:27:52 följande:

Ett tillägg, eftersom någon undrade om det var barnet eller mamman (jag) som blev mer sårad. Ja, det kan man undra, det vet jag inte än. Jag tycker det är självklart att det gör ont när man ser ens barn bli uteslutet eller på något sätt illa behandlad. Hur min son tar det vet jag inte än, för kalaset var igår. Han blev väldig ledsen när han såg födelsedagsbarnet gå hem till sig med sin mamma och de två andra barnen. Han förstod inte varför inte han får följa med.
    MEN: han visste då inte att B ska ha födelsedagskalas, för det har jag såklart inte berättat för honom. Men nu är han i förskolan så jag antar att han vid detta läget har fått reda på att de andra två barnen var på Bs kalas och att han själv inte var bjuden. Hur han tar det kommer jag få reda på om några timmar, när jag hämtar honom.
    Och jag vet inte hur jag vill att han ska ta det. Åt ena sidan vill jag såklart inte att mitt barn ska vara ledsen, för det vill man ju inte som förälder. Men åt andra sidan vill jag just det, eftersom det är en frisk reaktion. Jag vill inte att mitt barn tror det är helt normalt och okej att bli behandlad illa av sina kompisar.

Till detta kommer också att min son har erfarenhet av att bli bortvald. Inte av kompisar, men han har en familjesituation som vi kan kalla lite knepig. Och då har han fått uppleva att bli bortprioriterad och besviken osv. av vuxna släktningar. Detta har såklart satt spår på hans själ. Nu förväntar jag mig såklart inte att mamma B tänker på sånt när hon tillåter sitt barn att vara elak bara för att, men det gör att det gör ännu mer ont inom mig att se mitt barn bli utfryst såhär.

Instämmer i det du skriver i ditt inlägg där du anger att du inte var den inbjudande föräldern.

Och en kommentar till detta så skulle jag tro att du tar det hårdare än ditt barn. När mitt barn blev utfryst i klassen så var hon självklart ledsen och mådde dåligt och jag kommer själv ihåg hur jag mådde som barn när jag var med i sådana situationer (var inte den populära tjejen om man säger så). Och jag har definitivt blivit mer ledsen och upprörd när mitt barn blivit utsatt än vad jag var när jag själv blev det som ung (villet inte betyder att jag inte blev ledsen eller att det inte satte spår, men när ens barn blir illa hanterat är för mig ännu värre än när man själv blir utsatt).

Det du kan göra är väl dels att spela ned det så mycket som möjligt och dels uppmuntra att hitta andra vänner. Och för stunden göra något mysigt tillsammans. 
  • Anonym (empati)

Och ja. Barnet blir tyvärr uppfostrad till att potentiellt bli en mobbare så det är inte helt fel att få den här tidiga signalen om det och möjligheten att hitta ett bättre umgänge.

• Spucks
    Anonym (Viviann) skrev 2023-06-28 11:40:14 följande:

Jag är, som du sett, på din sida vad gäller kalaset. 

Men var aktsam med hur du beter dig mot ditt barns kompisars föräldrar i fortsättningen. Utan ditt arga sms hade kanske kompisrelationen kunnat fortsättas nästan som tidigare och kalasmissen kunnat glömmas bort. Nu finns risk att lek utanför förskolan blir omöjlig pga hur ni föräldrar betett er. Ibland måste man lägga sina egna känslor åt sidan och göra det som är bäst för barnen. 

Jag håller delvis med om det. Men samtidig tycker jag att ingen vettig föräldrar hindrar sitt barn från att leka med en kompis bara för att man är osams med föräldrarna. Sånt låter man inte går ut över barnen. Jag skulle aldrig göra det. Den enda andledning jag skulle förbjuda/hindra mitt barn från att umgås med en kompis är om kontakten skadar mitt barn ... vilket jag inte än vet om det är fallet.
    Skulle de andra föräldrar hindra kontakten är det ännu större idioter än jag trodde, och d
    å är det okej, för då skulle det ju också påverka mitt barn.

Sedan tycker jag ocks
    å det är viktig att föräldrarna tänker lite på deras agerande, vilket de nu förhoppningsvis gör. Det hjälper inte mitt barn, men kanske hjälper det andra barn som deras son vill vara elak mot i framtiden.

Det är teorin. I praktiken är det mitt barns sista veckan i förskolan och om en m
    ånad kommer vi flytta ganska långt bort. Jag hade önskat mig att avskedet var lite trevligare för mitt barn, men nu är det så. I alla fall skiter jag därför i om föräldrarna är arga på mig eller inte. 
  • Anonym (Barnet bestämmer)
    Spucks skrev 2023-06-28 11:18:19 följande:

Det var intressant att läsa.
    ?
    Men att tre barn alltid leker med varandra och att barn bjuda en av dem (och ett annat barn i gruppen) men inte det andra av de tre, och detta utan anledning ... nej, det jag ingen som helst förståelse för.
    .

Hur vet du att det var utan anledning?
  • Spucks
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 11:51:06 följande:
    Hur vet du att det var utan anledning?
    För att mamman till födelsedagsbarnet skrev att hon frågade sin son flera gånger och han har inte gett någon anledning. Jag har ingen orsak att tro att hon ljuger, vi har varit hemma hos dem bara 10 dagar innan kalaset, barnet har efter det lekt på förskolan som vanlig och hade det hänt något mellan dem hade mitt barn berättat något eller pedagogen hade sagt något eller mamman hade nämnt något.

Sedan är det s
    å att mitt barn har de senaste månaderna ibland berättat att B och C är elaka mot honom. Jag har viftad bort det för jag ser ju hur fint de leker med varandra, hur kul de har ... och att de då och då retar varandra och tycker det är skitrolig. Därför antog jag att det handlar om deras vanliga retning. Men sedan igår tänker jag såklart annorlunda kring detta och undrar om det inte är så att mitt barn visst duger som kompis när det är kul, men att de samtidig använder honom som offer till elakheterna. Jag tänkte fråga personalen i förskolan om detta vid hämtningen idag.
  • Anonym (Berit)

Min son och ett annat barn var i princip bästa vänner på förskolan. Den andra pojken skulle ha kalas och hade rabblar upp massa namn till sina föräldrar men inte min sons namn och då frågade de men skall du inte bjuda M**** . NEJ sa han . men föräldrarna skrattade och bjöd oss ändå för dom visste att han bara sa så för stunden och gärna skulle vilja ha min son där och skulle förmodligen ifrågasätta varför han inte kom på hans dag. självklatt fick vi en inbjudan och barnen lekte hela dagen lång i full skratt. Mitt barn är 4 år så kanske en annan historia där men tycker inte man alltid behöver lyssna på sitt barn, eller man känner väl sitt barn bäst. Sen tycker jag väl att det var onödigt av barn Bs mamma att smsa under kalaset. Jag hade blivit på väldigt dåligt humör Om jag höll i kalaset. 

• Anonym (Barnet bestämmer)
    Spucks skrev 2023-06-28 12:02:02 följande:
    För att mamman till födelsedagsbarnet skrev att hon frågade sin son flera gånger och han har inte gett någon anledning. Jag har ingen orsak att tro att hon ljuger, vi har varit hemma hos dem bara 10 dagar innan kalaset, barnet har efter det lekt på förskolan som vanlig och hade det hänt något mellan dem hade mitt barn berättat något eller pedagogen hade sagt något eller mamman hade nämnt något.

Sedan är det så att mitt barn har de senaste månaderna ibland berättat att B och C är elaka mot honom. Jag har viftad bort det för jag ser ju hur fint de leker med varandra, hur kul de har ... och att de då och då retar varandra och tycker det är skitrolig. Därför antog jag att det handlar om deras vanliga retning. Men sedan igår tänker jag såklart annorlunda kring detta och undrar om det inte är så att mitt barn visst duger som kompis när det är kul, men att de samtidig använder honom som offer till elakheterna. Jag tänkte fråga personalen i förskolan om detta vid hämtningen idag.

Det är ju jättebra att du följer upp det för det pågår ju mycket i barnens liv som vi föräldrar inte ser. 

Jag har själv en son som är snäll och försiktig och som när han var i den åldern drogs med i en grupp där det fanns barn han egentligen inte trivdes med men de ville ha med honom
    och han sa inte nej. Det var inte vid ett kalas utan vid ett annat tillfälle som jag först fattade att om han själv fick välja så lekte han gärna med två i gruppen men inte med de andra två. Det behöver ju inte alls vara så hos er men det är bakgrunden till varför jag tjatar om att man måste lyssna på barnet som säger att hen inte vill bjuda en viss person, och inte bara direkt tänka att alla ska med för annars är det mobbing. 

• Spucks
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-28 13:17:34 följande:

Det är ju jättebra att du följer upp det för det pågår ju mycket i barnens liv som vi föräldrar inte ser. 

Jag har själv en son som är snäll och försiktig och som när han var i den åldern drogs med i en grupp där det fanns barn han egentligen inte trivdes med men de ville ha med honom
    och han sa inte nej. Det var inte vid ett kalas utan vid ett annat tillfälle som jag först fattade att om han själv fick välja så lekte han gärna med två i gruppen men inte med de andra två. Det behöver ju inte alls vara så hos er men det är bakgrunden till varför jag tjatar om att man måste lyssna på barnet som säger att hen inte vill bjuda en viss person, och inte bara direkt tänka att alla ska med för annars är det mobbing. 

Båda barn (mitt och födelsedagsbarnet) leker helt frivilligt med varandra. De leker ju även när det bara är dem två och de gör upp om att gå till lekplatsen tillsammans efter förskolan tex. Oftas när mamman inte har tid/ork att stanna på lekplatsen stannar födelsedagsbarnet med oss och blir hämtat av en förälder sen.
    S
    å nej, i vårt fall är det absolut inte så att de inte egentligen trivs med varandra.
  • FuckGoggleAskMe

Haha, så mycket för mina fördomar, det var alltså killar! Har inte sett sådana grupperingar och uteslutningar hos killar, men ok, finns väl också då. 

Jag hade också direkt tagit kontakt med Bs mamma, men jag är inte så impulsiv så hade haft en vänlig men frank konversation. Förstår att du reagerade och bra att du kollar läget med förskolan. Min sons förskola var oerhört alert på sådant som tur var, och informerade föräldrar genast och sa ifrån mot de som var otrevliga mot andra barn. Det är ju inte alltid barnen själva kan förklara allt så bra. 

Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas