• Spucks

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Jag undrar hur ni tänker/resonerar kring detta. Jag kommer nog inte att ändra min uppfattning, men jag är ändå nyfiken hur andra ser på det.

Barn A och barn B är jämngamla, de har gått i förskolan tillsammans sedan de inskolades samtidig när det var två år och har varit kompisar sedan dess. De leker alltid tillsammans på förskolan och ibland utanför förskolan.
    Barn C kom till deras avdelning för två år sedan och barn B är även bra kompisar med hen, sedan ungefär ett år tillbaka. Barn A och barn C har varit kompisar innan dess, eftersom de är grannar.
    På förskolan leker barn A, B och C alltid ihop. Andra barn leker med trion spradisk och de leker separat med andra barn i gruppen sporadisk.

Barn B fyller 6 år och hade sin kalas på en vardag efter förskolan. Barn C var bjuden och dessutom ett annat barn från avdelningen (barn D, som barn A leker med ibland), men inte barn A. Barn B ville inte bjuda barn A, men gav ingen anledning till varför. Föräldrarna till B accepterade barnets önskemål, eftersom det är ju dennes födelsedag och kalas.

På kalasdagen skickade mamma A ett meddelande till mamma B och frågade om de skulle till lekplatsen efter förskolan - det finns en lekplats precis bredvid förskolan där de oftas vistas på eftermiddagar. Mamma B svarade att det går inte, eftersom B ska ha födelsedagskalas med sina kompisar.

Mamma B förstod sedan att det nog lät lite konstig, för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset, så hon skickade ett meddelande till där hon bad om ursäkt att A inte var bjuden och förklarade att hon frågade B några gånger om hen vill bjuda A men att B sa nej, utan att ge en andledning.

Mamma A svarade först inte. Mamma B hämtade sedan sitt barn plus barn C och barn D från förskolan och tog de hem till sig för kalaset. Vägen hem går nästan förbi lekplatsen - man svänger av just när lekplatsen börjar, man kan se vägen från en del av vägen.

Ungefär en halv timme efter de gick förbi får mamma B ett meddelande av mamma A, där mamma A skriver att hon trodde att det tidigare meddelande betydde att inget barn från förskolan blev bjuden, men att hennes barn nu såg hur barn C och barn D gick hem med barn B. Hon skrev vidare att hur osocial man kan vara och att hon tycker att det är en skitaktion av föräldrarna B att utan anledning tillåta sitt barn att utesluta den mångåriga kompisen från kalaset, trots att de alltid leker med varandra, när andra barn från förskolan är bjuden.

Vem anser ni har rätt här? Mamma A, som anser att barn A borde ha bjudits på kalaset, eftersom A och B är bra kompisar som alltid leker med varandra? Eller mamma B, som anser att barn har rätt att välja vem de vill bjuda på sina kalas? Eller finns det något rätt eller fel överhuvudtaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:24
    Jag skrev "(barn D, som barn A leker med ibland)" - det ska stå att barn B, alltså födelsebarnet, leker med barn D ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-27 18:28
    Usch, två till fel: "för A och B var ju kompisar och mamma B visste inget om kalaset" det är såklart mamma A som inte visste om kalaset.
    Och här "man kan se vägen från en del av vägen." ska det stå att man kan se vägen från en del av LEKPLATSEN.
  • Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas
  • Anonym (Barnet bestämmer)
    Anonym (H) skrev 2023-06-30 12:24:29 följande:
    En naturlig gruppering behöver inte innebära en hel klass, det kan innebära tex pojkar i en klass, flickor i en klass eller ett kompisgäng. Med andra ord något som kan utgöra att någon känner sig utanför. Nej, som sagt barn dör inte av att lära sig lite folkvett, tvärtom dom blir empatiska och kan göra handlingar som ibland gynnar dom lite mindre - men är värdefullt för andra människor 
    Och ett barn kan känna sig sviket och tappa förmågan av att sätta gränser för sig själv om man kör över det. Allt jag säger är att man måste lyssna på barnet som genom att säga att hen inte vill att en så kallad kompis inte ska komma på kalas skickar en stark signal om att något skaver i deras relation. Det kan vara ett infall som går över till nästa dag. Det kan vara något annat. Som förälder är det ens förbannade skyldighet att ta reda på varför och, om det faktiskt finns en substans där, vara mer mån om det egna barnet än rädd för att någon grinig morska ska skrika mobbare.
  • Anonym (L)

Jag förstår inte varför man låter så små barn bestämma sådant. Jag kan förstå om det faktiskt fanns en anledning, till exempel att barnet som inte blev bjuden är elak mot födelsedagsbarnet, men inte på grund av ett obegripligt infall. 

Jag visste vilka barn min son lekte med i den åldern och kände föräldrarna så jag bjöd de barnen. Jag pratade förstås med sonen men det var mer att jag sa att jag tänker att vi bjuder den och den. 

Jag förstår att mamman blev arg. Om barnet som inte blev bjuden får höra om kalaset så kommer förstås det barnet bli ledsen och undra varför. Jag skulle inte ha agerat som hon men tänkt att de kanske inte ska vara så nära kompisar mer eftersom mitt barn antagligen kommer att bli sårad igen. 

När min son var liten bjöd vår granne, vars son gick i samma klass, alla barn i klassen förutom min son och en annan kille. Jag är neutralt artig mot grannen men inom mig tänker jag fuck you när jag ser honom (grannen alltså, inte hans son).

Jag förstår inte vad det är för fel på folk som gör sådant. Antingen bjuder man hela klassen eller barnets närmaste vänner. 

• Xenia
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-30 12:00:00 följande:
    Men det handlade ju inte om att hela klassen utom en bjöds så den jämförelsen är ju inte relevant.

Det kan mycket väl finnas goda skäl för varför ett barn som på ytan verkar trivas ihop med en förskolekompis inte vill bjuda hem hen på kalas. Det måste man som förälder vara lyhörd för.
    Vad menar du med "lyhörd för"? Att om barnet inte vill säga varför så lyder du snällt?

Jag tolkar det snarare så att man pratar med barnet varför. Vill inte barnet uppge orsaken, ja då säger jag kanske "vi skjuter upp kalaset då". Det är viktigt att inte uppmuntra till mobbning, vilket kan bli följden om man alltid låter barnet bestämma.

Det är föräldrarna som ska vägleda barnet, inte tvärtom.
  • Anonym
    Xenia skrev 2023-07-02 01:19:20 följande:
    Vad menar du med "lyhörd för"? Att om barnet inte vill säga varför så lyder du snällt?

Jag tolkar det snarare så att man pratar med barnet varför. Vill inte barnet uppge orsaken, ja då säger jag kanske "vi skjuter upp kalaset då". Det är viktigt att inte uppmuntra till mobbning, vilket kan bli följden om man alltid låter barnet bestämma.

Anmält
  • Anonym (empati)
    Anonym skrev 2023-07-02 01:20:40 följande:
    Anmält
    ??? Varför då?
  • Anonym (Paul)

Jag håller med. Jag har själv varit med om att barnen inte vill bjuda någon. Oftast handlar det om att den personen är snäll men lägst i den sociala hierarkin. Dessa barn har blivit bjudna tillsist.

Vadå lyder snällt? Jag är inte mamman ts skriver om. När mina barn var små och jag märkte att något var fel så lyckades jag alltid få fram vad det handlade om. Inklusive när det var vänskapsrelationer som skavde.
    Anonym (Paul) skrev 2023-07-02 07:20:53 följande:
    Jag håller med. Jag har själv varit med om att barnen inte vill bjuda någon. Oftast handlar det om att den personen är snäll men lägst i den sociala hierarkin. Dessa barn har blivit bjudna tillsist.
    Ja, vet man med sig att man har barn med mobbartendenser så måste man så klart agera mot det.
  • Xenia
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-07-02 07:47:50 följande:
    Vadå lyder snällt? Jag är inte mamman ts skriver om. När mina barn var små och jag märkte att något var fel så lyckades jag alltid få fram vad det handlade om. Inklusive när det var vänskapsrelationer som skavde.
    Du valde ju signaturen "Barnet bestämmer". Vilket jag anser att barn aldrig ska göra om det kan vara mobbning eller leda till att en kompis känner sig utanför.
    Xenia skrev 2023-07-02 14:14:53 följande:
    Du valde ju signaturen "Barnet bestämmer". Vilket jag anser att barn aldrig ska göra om det kan vara mobbning eller leda till att en kompis känner sig utanför.
    Ja, väljer du att enbar läsa det jag slängde in som signatur och inget annat i mina ganska många inlägg i den här tråden så är det inte så konstigt att du missar målet.
  • Anonym (empati)
    Anonym (Paul) skrev 2023-07-02 07:20:53 följande:
    Ja det är min erfarenhet också. Att de som blir bortvalda inte blir det för att de är mobbare utan snarare för att det är socialt accepterat i klassen/gruppe att frysa ut de barnen.
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas