Lönnsirap skrev 2023-06-28 09:19:48 följande:
Nja, en 6-åring är en person som ännu inte utvecklat sitt tänkande kring relationer och som faktiskt inte själv klarar slänga ihop en tillställning.
Jag värdesätter goda relationer och att inte vara ett as. Mitt barns känslor är inget som HELT och hållet får styra, utan jag försöker vägleda mina barn att faktiskt ha fester som är roliga och som leder till fortsatt goda relationer till vänner.
När vi hållit fest har vi TILLSAMMANS gått igenom vilken typ av fest som ska hållas och vilka förutsättningar som faktiskt finns. En av delarna är faktiskt att inte utesluta en enstaka person ur ett kompisgäng, och att faktiskt inte göra folk ledsna genom att gnugga in att det hållits fest där de inte var bjudna.
TS har ju nu effektivt bränt en vuxen-relation genom att faktiskt inte vara speciellt smidig. Hon hade kunnat välja sina ord i kontakt med kompisens förälder på ett sätt som hade gjort det hela lite smidigare.
Vi har flertalet gånger, när barnen blivit lite äldre just hade kalas där det är rätt då deltagare... Men inte tusan har jag i informerat vänner som inte varit bjudna om detta.
Jo, ts klantade till det gentemot det andra barnets förälder. I övrigt har du inte läst eller förstått vad jag skriver. Jag menar inte att barnens känslor helt och hållet ska styra men att de ändå måste respekteras och att man som förälder måste försöka förstå varför ett barn helt plötsligt inte vill vara med en kompis. Även om man inte alltid får ur ett barn alla detaljer kan man ofta känna av om det är en genuin känsla eller bara ett infall. Inte köra över barnet bara för att det ser bättre ut om alla kompisarna bjuds.