• Jemp

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Knepig situation. Överlag tänker jag att B har mest rätt, man får välja vilka man bjuder och dessutom lite underligt/oförskämt av A att smsa vidare och ifrågasätta. 

MEN å andra sidan så om barnen fortsatt leker såpass mycket blir det lite underligt att utesluta A. Jag hade i den situationen diskuterat det med mitt barn (i Bs ställe alltså), dels utifrån varför och att A kan bli ledsen. 

Undrar om det var A eller hennes barn som blev upprörd för övrigt.

• Jemp

Ang dagshändelser tänker jag att mamma B absolut bör ha frågat flera dagar just pga det. Det antog jag i alla fall, för visst kan det vara nån liten struntsak som är glömt till nästa dag.

• Jemp
    Anastasia skrev 2023-06-27 20:18:57 följande:

Jag tänker att det kan vara bra att belöna bra beteenden.  För att tvinga ett barn att bjuda andra barn på kalas, tror jag är fel väg att gå.  Det är inte så roligt för det barnet som blir hembjudet därför att de vuxna har bestämt det så.  Barnet är ju där för kompisens skull, och kommer kanske känna av att
    födelsedagsbarnet inte vill ha han eller hon där.  

därför tror jag att det är en bättre väg att gå att köra med belöningssystem.  Att liksom få födelsedagsbarnet att vilja ha alla kompisar där så ingen blir utanför.  

eller hur tänker ni andra kring detta?  

Jag förstår inte vad som ska belönas fram? Mutas till att vara kompisar? 

Jag har tänkt (men aldrig behövt testa i skarpt läge) att får jag reda på att nån klasskompis är utanför så kommer vi prata om det jag och barnet och uppmuntra att bjuda. Men det känns som en helt annan sak. 
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas