• Xenia

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Om jag varit mamma B skulle jag velat veta varför mitt barn inte ville bjuda barn A på kalaset och inte bara lytt mitt barn. Hade de bråkat? Hade barn A sagt/gjort något som sårat mitt barn? Frågat om inte barnet ville bli bjudet när A hade födelsedagskalas.

Jag skulle inte tyckt att något alternativ var bra. Varken att låta bli att bjuda A (som säkert känner sig mobbad och utstött då) eller att bjuda A mot mitt barns vilja.

Kanske kontakta mamma A och fråga vad som hänt mellan barnen och s a s förvarnat henne? Men det beror ju på hur väl bekant man är.

Jag förstår helt och fullt mamma As känslor men tycker att hon överreagerade.

• Xenia
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-30 12:00:00 följande:
    Men det handlade ju inte om att hela klassen utom en bjöds så den jämförelsen är ju inte relevant.

Det kan mycket väl finnas goda skäl för varför ett barn som på ytan verkar trivas ihop med en förskolekompis inte vill bjuda hem hen på kalas. Det måste man som förälder vara lyhörd för.
    Vad menar du med "lyhörd för"? Att om barnet inte vill säga varför så lyder du snällt?

Jag tolkar det snarare så att man pratar med barnet varför. Vill inte barnet uppge orsaken, ja då säger jag kanske "vi skjuter upp kalaset då". Det är viktigt att inte uppmuntra till mobbning, vilket kan bli följden om man alltid låter barnet bestämma.

Det är föräldrarna som ska vägleda barnet, inte tvärtom.
  • Xenia
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-07-02 07:47:50 följande:
    Vadå lyder snällt? Jag är inte mamman ts skriver om. När mina barn var små och jag märkte att något var fel så lyckades jag alltid få fram vad det handlade om. Inklusive när det var vänskapsrelationer som skavde.
    Du valde ju signaturen "Barnet bestämmer". Vilket jag anser att barn aldrig ska göra om det kan vara mobbning eller leda till att en kompis känner sig utanför.
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas