• Anonym (F)

Låta barn välja vem som kommer på deras kalas

Mamma B har mest rätt. Man ska inte tvinga barn att bjuda personer de inte vill. Däremot jättekonstigt att helt utifrån tomma intet inte vilja bjuda barn A som hen umgåtts så mycket med! Familj A har all rätt att tycka att det är konstigt, men man skickar inte så där hetsiga meddelanden heller.

• Anonym (F)

Ok, nu har jag inte läst alla inlägg ts, men har du fått något svar om varför ditt barn inte blev bjudet? Hur mår din son nu, vad har ni pratat om kring detta? Hur tänker ni framåt?

• Anonym (F)
    Spucks skrev 2023-06-29 17:02:48 följande:
    Tydligen har födelsedagsbarnet berättat EFTER kalaset att han inte ville bjuda min son för att min son vill bestämma för mycket.
    Min son har inte mått bra alls. Egentligen trodde jag att han skulle börja storgråta när jag hämtade honom igår och berätta att komisen hade kalas och han inte blev bjuden, men det var inte så alls. Så jag trodde att jag tydligen hade fel och att han inte tar det så hårt, men sedan märkte jag att det gnagar inom honom, att det långsamt sjunker in att det var kalaset dagen innan, att andra förskolekompisar var bjuden men inte han och att det inte blir något kalas på hans födelsedag (imorgon).
    Istället för att gråta, skrika eller liknande försökte min son att bearbeta det intellektuellt. Han betedde sig dålig halva eftermiddagen, var dödstrött kl. 17 och sedan började han prata och fråga rund och rund i två timmar - "Jag blev inte bjuden. De andra var bjudna. Det var väl inte snäll? Men varför? Jag var inte elak mot honom. Varför blev jag inte bjuden? Kanske C sa till honom att inte bjuda mig. De viskade hela tiden igår och jag fick inte veta vad de sa - det var nog då C sa till B att inte bjuda mig. D är en elak flicka, det var säkert hon som sa till B att inte bjuda mig." osv. (D är för övrigt inte elak alls och min son har aldrig trodd det, men han försökte förtvivlad att få det till så att det inte var hans kompis egen val att inte bjuda honom).
    Sedan kunde han inte sova. Han brukar aldrig ha ett problem med att somna och somna in själv inom max. 5 minuter efter god natt rutinen - igår fick jag ligga bredvid honom ganska länge. I morse var första orden "Jag blev inte bjuden!". Han hade logopedi imorse och han ville inte göra någonting alls, bara var ledsen och distraherad och pratade jämnt om kalaset. Och så skulle det har varit hans sista förskoledag imorgon, men han sa att han inte vill gå dit eftersom han är för ledsen, så vi ska ha en fin dag med en god kompis istället imorgon.
    Ja det är klart det svider att inte bli bjuden på kompisens kalas! Men, varför ska din son inte ha något kalas....? Har missat hur det spelar in. Har du berättat för din son vad du har fått veta om att kompisen tycker att han bestämmer för mycket? Bara som information menar jag och om ni resonerat kring om det kan vara sant eller inte. Kompisen kan ju faktiskt ha fel också i sin uppfattning, även om han så klart har den oavsett så det gör ingen skillnad för deras relation förstås.
  • Anonym (F)
    Spucks skrev 2023-06-29 17:16:54 följande:
    Visst får mitt barn ha ett kalas. Jag menade kompisen - han fyller år imorgon och det tog lite tid för mitt barn att sjunka in att det i förrgår var kompisens kalas, att det inte kommer finnas ett till kalas imorgon där han blir bjuden.

Nej, jag har inte pratat med min son om det, för jag vill inte att han blir ännu mer ledsen när han tror att han har betett sig dålig och att det är hans fel. Och ja, han vill bestämma vid vissa saker och visst kan kompisen tycker det är tråkig. Men som föräldrar är det ändå inte okej att utesluta barnet pga det, tycker jag. För det är ett problem man kan lösa på olika sätt och prata om. Och framförallt leker barnet ju helt frivilligt med min son varenda dag i förskolan, mitt barns beteende kan alltså inte vara så hemsk.
    Ok, då är jag med!

Men om man vänder på steken, vore det inte bra för din son att jobba på de personlighetsdragen så att han uppfattas bättre av andra? Det måste ni så klart inte göra i samband med detta, tänker mer generellt. Apropå "leker frivilligt" så kan jag berätta att mitt barn som regelbundet blir misshandlat av en "kompis" på förskolan fortfarande leker med hen de dagar hen inte slåss, sparkar eller biter (vi snackar bett som lämnar märken av tandraden kvar dagen efter!). Bra dagar är det bästa kompisen, dåliga dagar (med misshandel) är mitt barn så klart väldigt ledset och ser fram emot att slippa gå på samma fsk. Barn tänker inte riktigt som vi vuxna att man går över en gräns en eller ett fåtal gånger och sedan är man inte kompisar mer. Man måste lära dem att sätta de gränserna för sig själv.
  • Anonym (F)
    Anonym (Barnet bestämmer) skrev 2023-06-29 17:52:11 följande:
    Jag tror att det (F) menar är att det kan finnas barn som på ytan verkar vara bästa vänner, och som kanske är det också i perioder, men där det pågår saker som de vuxna inte alltid ser. Jag är lite fundersam över att ts hela tiden refererar till sin son som födelsedagsbarnets bästa kompis för enligt min erfarenhet så vill man ha sin bästa kompis på sitt kalas. Visst kan barn få infall ibland men jag tror inte den här situationen är så svartvit som ts framställer den. 
    Ja det också, samt att man som förälder måste guida sitt barn till att bli en fin person. Om det skulle vara sant som kompisen uppfattar ts barn så är det så klart bra att tona ner det där bestämmandet, sånt blir i längden väldigt jobbigt för omgivningen och man riskerar att bli sedd som en som kör över andra. Det händer massor kring och mellan barn, mer än vi vuxna hänger med på, men en bättre dialog mellan de vuxna hade åtminstone skapat mer förståelse för orsaken att inte bli bjuden. Menar nu förståelse inte som att hålla med utan som att slippa stå som ett frågetecken när "bästisen" inte blir bjuden, för det är väldigt konstigt om man verkligen är supernära vänner. Och en del barn är inte bästisar heller bara för att de leker tillsammans nästan jämt. Ju äldre de blir desto mer renodlade blir deras relationer också.
Svar på tråden Låta barn välja vem som kommer på deras kalas