• Anonym (Lillan83)

Oplanerat gravid vid tillfälligt sex med fel person

Jag blev oplanerat gravid när jag var på en konferensresa med jobbet. Jag hade spontant och oskyddat sex med två killar på jobbet. Resultatet är att min man inte är pappa till vårt yngsta barn, även om han är inskriven som det. Barnet har en avvikande ovanlig blodgrupp och lite andra drag än våra övriga två barn. Min man vet inget och ingen annan heller. Det var ett misstag men vi älskar så klart vårt barn. detta är en hemlighet som jag inte tänker avslöja. Det är tydligen inte helt ovanligt enligt min bästa vännina som jobbar som sjuksyrra på lasarettet. Fler som erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid vid tillfälligt sex med fel person
  • Anonym (Kanske inte så vanligt ändå?)

Det kan vara en myt att det här är så vanligt. En hel del forskning på detta är dels gammal, dels utförd i semiisolerade samhällen där det blivit nån slags skandal kring detta och då kan ofta det felaktiga faderskapet för hela drösen barn tillskrivas en enda man. Han är alltså far till alla de barnen. (Skandalen blir då genom att halvsyskon som inte vet att de är halvsyskon får inavlade barn med varandra).

Så lokalt kan det vara "mycket vanligare än man tror" men väldigt ovanligt i övrigt.

• Anonym (Söderkvinna)
    Man i norr skrev 2023-06-18 01:04:50 följande:

Varför känns ditt språkbruk så bekant?

För att hon använder helt vanlig svenska? Inget avvikande i hennes språkbruk...
  • Anonym (L)

Stackars man och stackars barn. Och hur kan säga att du blev oplanerat gravid, antar du vet vad samlag kan leda till?

• Anonym (Kanske inte så vanligt ändå?)

Forskning visar dock tydligt på en sak, och det är att ju längre tid det tar för den närvarande pappan att få reda på att han egentligen inte är den biologiska fadern ju större chans är det att han fortsätter försöka vara pappa till barnet. 

Avslöjas det direkt efter födseln drar vanligtvis pappan som inte är pappan egentligen omgående, men har det gått tex. 20 år fortsätter han vanligtvis att försöka vara pappa ändå. Så om hon vill ha kvar mannen i barnets samt sitt eget liv så skall hon dra på att berätta så länge som möjligt. Det är välbelagt. 

• Roadking1963

Jag tycker att överdriver betydelsen av hela historien. Alla kan göra misstag och jag skulle akta mig för att banna någon. Jag tror att du är en bra förälder och kommer att fortsätta att vara det, om min fru skulle göra något liknande så tror jag inte att jag skulle dra för den sakens skull, jsg skriver tror för jag är inte säker.

• Anonym (Lillan83)
    Roadking1963 skrev 2023-06-18 16:04:21 följande:

Jag tycker att överdriver betydelsen av hela historien. Alla kan göra misstag och jag skulle akta mig för att banna någon. Jag tror att du är en bra förälder och kommer att fortsätta att vara det, om min fru skulle göra något liknande så tror jag inte att jag skulle dra för den sakens skull, jsg skriver tror för jag är inte säker.

Tack. Det blev väldigt mycket sura och fördömande miner från flera. Själv tycker jag inte att det har en så praktis betydelse precis som på samma sätt när man adopterat. Att sanningen måste fram till vilket pris som helst kan nog förstöra mer än det gör nytta ibland tror jag. Ett olyckligt misstag som trots allt resulterade i ett barn som vi älskar. Det är det viktigaste som jag ser det. men vi är alla olika. Den som är felfri kastar första stenen. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Lillan83) skrev 2023-06-18 16:11:31 följande:
    Tack. Det blev väldigt mycket sura och fördömande miner från flera. Själv tycker jag inte att det har en så praktis betydelse precis som på samma sätt när man adopterat. Att sanningen måste fram till vilket pris som helst kan nog förstöra mer än det gör nytta ibland tror jag. Ett olyckligt misstag som trots allt resulterade i ett barn som vi älskar. Det är det viktigaste som jag ser det. men vi är alla olika. Den som är felfri kastar första stenen. 
    Eh, va?

Nejdu. Det är skillnad på fel och fel. Och man kan göra fel, men välja att erkänna dem, eller mörka dem.

Har man adopterat vet ju båda föräldrarna om det. Skillnaden här är att du ljuger för din man, och du undanhåller ett barn från den som är pappan.

Tror du det kommer bli bättre om barnet kommer på det i vuxen ålder? Du skriver att barnet har en avvikande blodgrupp, är det så att din man faktiskt kan få frågor på detta?

Tänk om barnet behöver någon form av vård i framtiden, du undanhåller barnet halva dess medicinska historia som kan vara avgörande. Även om ditt barn vill bli förälder själv i framtiden har du mörkat 50% av all genetik för det som kan vara viktig.
  • Anonym (J)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-18 16:29:04 följande:
    Eh, va?

Nejdu. Det är skillnad på fel och fel. Och man kan göra fel, men välja att erkänna dem, eller mörka dem.

Har man adopterat vet ju båda föräldrarna om det. Skillnaden här är att du ljuger för din man, och du undanhåller ett barn från den som är pappan.

Tror du det kommer bli bättre om barnet kommer på det i vuxen ålder? Du skriver att barnet har en avvikande blodgrupp, är det så att din man faktiskt kan få frågor på detta?

Tänk om barnet behöver någon form av vård i framtiden, du undanhåller barnet halva dess medicinska historia som kan vara avgörande. Även om ditt barn vill bli förälder själv i framtiden har du mörkat 50% av all genetik för det som kan vara viktig.
    Tror TS gör bäst för barnet i att vänta eller inte säga något alls, ja det kan bli konsekvenser men tror att konsekvenserna blir värre om hon drar upp detta nu, mitt i barnets barndom. Det var mycket dumt och grymt att hon inte berättade från början, men nu är det försen
  • Anonym (Suck)
    Anonym (J) skrev 2023-06-18 16:50:23 följande:
    Tror TS gör bäst för barnet i att vänta eller inte säga något alls, ja det kan bli konsekvenser men tror att konsekvenserna blir värre om hon drar upp detta nu, mitt i barnets barndom. Det var mycket dumt och grymt att hon inte berättade från början, men nu är det försen
    Jag håller inte med dig. Det står väl heller inte hur gammalt barnet är?
  • Anonym (J)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-18 17:23:46 följande:
    Jag håller inte med dig. Det står väl heller inte hur gammalt barnet är?
    Deras yngsta barn så det är väl i barndomen. Barnet är åtminstone framfört antar jag.

Och försöka familjen för de andra barnen också? Gubben är tyvärr mindre värd än det tycker jag. Beklagar
Svar på tråden Oplanerat gravid vid tillfälligt sex med fel person