• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • Vicktoria88

Plussade i helgen, (4+4 idag) så väldigt tidigt fortfarande, BF 19 januari. 
    Är i chock, kämpade nästan 4 år för att få till vårt första barn med IVF och olika medeciner, han blir 1 år nu i juni. 
    Den här gången var det helt oplanerat, vi fick till det fyra dagar innan äl så trodde det skulle vara extremt liten chans för graviditet med tanke på hur mkt vi försökte med första barnet. 
    Vi är superglada men i chock :p Hade en liten blödning samma dag som jag plussade och har haft lite ont i magen till och från så vi får se vad som händer (haft ett mf 2021) men hoppas på det bästa. 

Vi kan verkligen inte fatta att vi plussat helt utan medeciner och läkare <3 

• Elefantöra23

Hej allesammans! 

Jag plussade idag!! Och det är mitt första plus någonsin.. är verkligen spänd på det här och vet typ inte vad jag ska göra nu?! Samtidigt som jag vet om att det kanske slutar i något annat som jag verkligen inte vill.. men jag tar en dag i taget och tror det kanske är bäst inställning?

vad tycker ni, ska en redan kontakta vårdcentralen och berätta eller avvakta lite till? Som sagt är helt ny i detta området och vet knappt vad jag ska göra haha.

vill samtidigt säga grattis till alla som plussat och håller tummarna för oss att vi får våra 2024-bebisar :)

• Gulrödaäpplen

Va roligt att läsa om fleras tidiga symtom! här fortsätter illamåendet med hästlängder (men ingen kräkning än, bara hulkande över toan 😅), brösten får inte plats i bhn och magen molar då och då. Dödstrött också. Efter lunch så har min energi på jobbet helt tagit slut 😅 Tycker det är helt fantastiskt att känna symtom, det gör mig lugnare även om det förstås är fysiskt jobbigt. 

Har inskrivningssamtal den 24 maj på Kvinnohälsan och tidigt ultraljud via privatklinik den 31/5. Vid tidiga ultraljudet är vi i vecka 8 ish om natural cycles räknat rätt. Önskar så innerligt att få se ett tickande hjärta då ❤️

• Gulrödaäpplen
    Elefantöra23 skrev 2023-05-16 11:06:23 följande:

Hej allesammans! 

Jag plussade idag!! Och det är mitt första plus någonsin.. är verkligen spänd på det här och vet typ inte vad jag ska göra nu?! Samtidigt som jag vet om att det kanske slutar i något annat som jag verkligen inte vill.. men jag tar en dag i taget och tror det kanske är bäst inställning?

vad tycker ni, ska en redan kontakta vårdcentralen och berätta eller avvakta lite till? Som sagt är helt ny i detta området och vet knappt vad jag ska göra haha.

vill samtidigt säga grattis till alla som plussat och håller tummarna för oss att vi får våra 2024-bebisar :)

Grattis va roligt!! Jag plussade en lördag och ringde till kvinnohälsan i min stad på måndagen haha. 

• sommar2020regn

Illamåendet har fångat mig nu också, och igår var jag på mitt första ultraljud. Fick backa två dagar fr 6+4 till 6+2, men ett tydligt foster med tickande hjärta + en gulesäck fanns där. Jag har varit orolig för tvillingar igen eftersom de inte rekommenderar mig att bära det då jag födde så himla tidigt sist pga för mycket vatten hos bägge, så det här var en sån lättnad att jag slapp ta några tuffa beslut :) 

• Elefantöra23
    Gulrödaäpplen skrev 2023-05-16 17:19:34 följande:

Grattis va roligt!! Jag plussade en lördag och ringde till kvinnohälsan i min stad på måndagen haha. 

Tack, ja!
    Aha okej, jag ringer imorgon tänker jag nu när jag haft en dag på mig att smälta allt :).
    Va kul med ultraljud! görs inte ultraljud i samband med inskrivningen?
  • Elefantöra23
    sommar2020regn skrev 2023-05-16 19:50:20 följande:

Illamåendet har fångat mig nu också, och igår var jag på mitt första ultraljud. Fick backa två dagar fr 6+4 till 6+2, men ett tydligt foster med tickande hjärta + en gulesäck fanns där. Jag har varit orolig för tvillingar igen eftersom de inte rekommenderar mig att bära det då jag födde så himla tidigt sist pga för mycket vatten hos bägge, så det här var en sån lättnad att jag slapp ta några tuffa beslut :) 

Så roligt med ultraljud!! Kan tänka mig känslan att ligga där.. och vad skönt att det blev en lättnad för dig.

jag har inga symptom överhuvudtaget ännu men jag är fortfarande i väldigt tidigt skede så kanske därför. Apparna säger någonstans v.4+2 till v.4+6.
  • Gulrödaäpplen
    sommar2020regn skrev 2023-05-16 19:50:20 följande:

Så underbart! 
  • DetLillaMolnet

Kul att läsa om vilka preggosymptom alla har :) Jag mår så bra att jag blir orolig! Med första barnet var det nästan såhär bra fast kanske lite mindre aptit. Med andra barnet var jag trött som en klubbad säl. Nu typ inga symptom alls.
    Lite spända bröst men annars inget. Mår bättre än vanligt.

Yolo!
  • Sols93

Hej! 

stort grattis alla :) 

Jag plussade med ett väldigt svagt streck 3e maj och har gjort ett nytt test nu som visar gravid Med clearblue. Beräknad BF 2024-01-15. Är idag i vecka 6 (5+4 enligt appen jag använder). 

Både jag och sambon blir 30 i år, bor i Östra Skåne och det är vårt första barn. vi blev gravida väldigt snabbt på andra försöket Vilket gör att jag har lite svårt att förstå att Jag faktiskt är gravid. 

Mina tecken innan plus var ömma och spända bröst men det brukar jag även få innan mens och det är de enda tecknet än så länge förutom lite hormonella mood-swings 😂 stor grät igår för sambon köpte drick yoghurt med ?fel? smak. 

Har tid för inskrivning hos barnmorska först v 25 då jag kommer vara i vecka 11, har svårt att förstå att jag är gravid tills dess 🙈 Hade velat göra tidigt UL men fanns inte en enda tid för inskrivning innan och jag har fått remiss för UL  7e juli och jag kommer då vara i vecka 13+6. Känns som en evighet tills dess men fanns inte en enda tid tillgänglig pga av underbemanning och semester tider. 

Någon mer som upplever att det är svårt att få tid Just nu?  kanske borde testa ringa en annan barnmorskemottagning men vill samtidigt inte byta ifrån den jag valt då det är där jag varit tidigare För preventiv medel osv.. är lite nervös det ska vara ont om tider framöver också men jag vet det är nervösiteten över graviditeten som pratar. 

Svar på tråden BF januari 2024