• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • Lilja3389

Hej,

ni som har barn sedan innan, har era syntom varit olika såhär i början av graviditete?

med mitt första barn mådde jag skit, spy va en daglig rutin under första trimesten.

nu känner jag infe av något, mer än extrem trötthet och ön i ländryggen.

för 13 år sedan va jag gravid och gjorde en sen abort. där jag inte märkte något. Jag var 18 år och har aldrig ångrat den, fick min livs chock när detta kom fram. 

men nu känner jag mig nojig att jag inte känner något. innan vi fick värt första barn så hade vi ett MA som upptäcktes på kub. De hade avstannat v6/7. Därför har vi bokat in privat vul, för jag känner att jag vill veta tidigare. är först 19/6, vilket känns långt bort. 

• Qem
    Lilja3389 skrev 2023-05-31 22:30:51 följande:

Hej,

ni som har barn sedan innan, har era syntom varit olika såhär i början av graviditete?

med mitt första barn mådde jag skit, spy va en daglig rutin under första trimesten.

nu känner jag infe av något, mer än extrem trötthet och ön i ländryggen.

för 13 år sedan va jag gravid och gjorde en sen abort. där jag inte märkte något. Jag var 18 år och har aldrig ångrat den, fick min livs chock när detta kom fram. 

men nu känner jag mig nojig att jag inte känner något. innan vi fick värt första barn så hade vi ett MA som upptäcktes på kub. De hade avstannat v6/7. Därför har vi bokat in privat vul, för jag känner att jag vill veta tidigare. är först 19/6, vilket känns långt bort. 

För mig har det varit lite olika: med första mådde jag nästan inte illa alls (pyttelite v 8-11 typ), kände tydligt i brösten väldigt tidigt, men annars ingenting. Andra mådde jag mer illa, men kände verkligen inget annat. Tredje mådde jag också illa, och tror inte jag känner något mer utöver det. Har alltså inte kräkts och hållt på, bara illamående och blivit äcklad av mat.
    Nu med fjärde har jag ganska mycket molvärk än så länge, och jag känner hur det spänner i brösten. Är bara i v 6 än, så mycket kan ju hända dock. 

Håller tummarna för att allt ser fint ut för er! Måste varit en verbal upplevelse med MA
  • Lilja3389
    Qem skrev 2023-05-31 23:47:00 följande:
    För mig har det varit lite olika: med första mådde jag nästan inte illa alls (pyttelite v 8-11 typ), kände tydligt i brösten väldigt tidigt, men annars ingenting. Andra mådde jag mer illa, men kände verkligen inget annat. Tredje mådde jag också illa, och tror inte jag känner något mer utöver det. Har alltså inte kräkts och hållt på, bara illamående och blivit äcklad av mat.
    Nu med fjärde har jag ganska mycket molvärk än så länge, och jag känner hur det spänner i brösten. Är bara i v 6 än, så mycket kan ju hända dock. 

Håller tummarna för att allt ser fint ut för er! Måste varit en verbal upplevelse med MA

Tack för svar :)
    utmanande att de varierar så mycket.

kanske inte ser alla tecken heller, tänker jag efter är min aptik otroligt låg. Brukar träna en del, men nu finns inte orken. Så tänkt att jag inte har aptit för jag inte tränar. träningen nu är bara cykla till jobbet(dock 1,8mil tur och retur) men inte ens de ökar aptiten.

hoppas de går snabbt till 19 nu. Gillar inte att inte veta. Tiden rusar mellan varven och ibland går den baklänges.

Har ni skrivit in er på MVC?
    jag har första samtalet nästa vecka. Fick havandeskapsförgiftning i slutet på fg graviditet så fick till mig om jag blir gravid igen ska de ha mer koll.  Jag ba upplevde aldrig havandeskapsförgiftningen, hann aldrig må dålig, jobba till v40. Fick havandeskapsförgiftningen bekräftad dagen före bf, så blev igångsatt. de misstänkte sista veckan att de skulle bli så. ett dygn efter igångsättningen var grabben ute och alla mådde bra. Fick stanna kvar i tre dygn för observation. vid denna graviditet ska jag börja äta någon medicin i vecka 12 för att förhoppningsvis undvika en ny havandeskapsförgiftning:)

• Vicktoria88

Imorgon ska jag gå in i v 8 men ?tappade? mina symptom igår, har mått illa, varit frusen, haft mkt yrsel och varit extremt trött mellan v 6-7 men igår och idag har jag känt mig mer eller mindre som vanligt igen, någon mer som haft samma? Är det normalt att de kommer och går? Blir såklart jättenojig nu :(

• Lilja3389

Börjat blöda...
    magkänslan är inte på topp. 

försöker få tiden att gå. För att se om de ökar/minskar. Har än så länge endast trosskydd. 
    vad gör man sen? Ringer mvc och kollar upp om de kommit ut el är kvar? oavsett hur det går så vill jag gärna ha en dubbelkoll. Om inte annat för psyket.

• cutepenguin

Hörni, jag behöver lite hjälp! 

Jag har väldigt kort lutealfas, har enbart 9-11 dagar mellan ÄL och mens. Min sista mens första dag var 19/4. Räknar jag graviditetsveckor från 19/4 så är jag ju i 6+1 idag. Men blir inte det ganska missvisande för mig? Tekniskt sett är man ju inte gravid veckorna innan ÄL.. Om jag i stället utgår från att ÄL är 2+0 så är jag i vecka 5+1. Ganska stor skillnad med andra ord. 

Hur hade ni räknat? 😅

• Airam1233

Lilja3389 - hur har det gått med blödningen? En del blöder under graviditeten men kan också vara missfall. Åh den ovissheten är det värsta. Jag hade en blödning i vecka 7 (blödde på under 1-2h) och gjorde ett ultraljud för att utesluta utomkvedshavandeskap (obs pga haft det tidigare och låg sittande ensidig buksmärta) och då kunde de se hjärtljud. Gynekologen sa att ibland kan "den" vilja nässla in sig i livmodern och då ge en blödning. Om jag hade varit du hade jag ringt MVC för att rådfråga, tänker att de kan skriva remiss för tidigt ultraljud men annars kan du betala privat för ultraljud. Sedan skulle jag ringt 1177 om du blöder kraftigt och det inte ger med sig. Håller tummarna att det blir bra, kram❤️

• GravidTillSlut

Har läst lite av det ni skrivit nu. Det är så jobbigt att inte veta vad alla signaler står för. Jag har haft många misslyckade graviditeter. i vissa har jag inte ens blött och haft mycket symptom. I andra har jag börjat blöda eller plötsligt förlorat symptomen. Så går ju in nte att säga vad något står för. Säkraste är ju ultraljud förstås. Men för mig har alltid gravtesten minskat i styrka/ visat fel antal veckor på Clearblue digital när jag fått missed abortion eller missfall. Men man ska ej ta veckoindikatortest efter v 8 helst då de lätt visar fel och kan skapa onödig oro. 

Hoppas våra frön tänker stanna kvar! <3

• Lilja3389

De blöder fortfarande. Men väldigt lite. Inga  klumpar men ändå lite rött när jag torkar mig. På bindan minimalt. Magkänslan fortfarande sådär. har inga direkta smärtor utan är som innan, min extrema trötthet kvarstår. 

tänkte ringa mvc imorgon, har dock några grejer på jobbet som jag kommer ha extremt svårt att smita ifrån på... men hoppas de finns tid, annars får jag väl vänta tills måndag:/ 
    (skulle givetvis inte vara vi några problem om jag sa varför, men i mitt yrke är de svårt, då vi har starka deadlines och jag skulle inte vara bekväm att berätta för min uppdrags chef) 

har ett vul bokat 19/6 privat. så tidigt man kunde boka. men mvc kanske kan hänvisa en vidare? 
    såklart tufft om det är ett missfall, men att inte veta är för mig värre.. 

• Tigu

Hej!
     Hoppar in jag med. Jag plussade på middag och tog ett digitalt test igår som sa gravid 2-3 veckor. Enligt appen är jag  beräknad 24/1. Det är vårat andra barn. Vårat första föddes  i September 22. 

hade första mötet idag som var digitalt. Så nu är jag inskriven, känns skönt. Jag har dock typ inga symtom denna graviditet.  känner mig knappt gravid..

Svar på tråden BF januari 2024