• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • endoabort

Ett allmänt tips: extra b6-vitamin mot illamåendet om ni inte redan tar det. Blev paff över hur väl det fungerade för mig. 

• Vicktoria88
    svansmamman skrev 2023-06-07 21:33:53 följande:
    Jag håller med! Kan förstå om just NIPT inte bekostas annat än vid ?behov? men ett tidigt ultraljud borde i vart fall kunna erbjudas. Jag hade gått och funderat på om jag hittat på att jag är gravid om jag skulle behöva vänta flera månader på att få kolla. 🙈😂

Jag ska göra NIPT 28/6, tror jag är i vecka 12(11+5) då eller något sådant. Jag håller tummarna för oss båda! 🤞❤️
    Svansmamman! Visst känner jag igen dig från Bf Juni 2022 tråden? Så lustigt att vi båda plussat igen! Helt oplanerat för vår del så är fortfarande lite i chock! 
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 08:26:23 följande:
    Svansmamman! Visst känner jag igen dig från Bf Juni 2022 tråden? Så lustigt att vi båda plussat igen! Helt oplanerat för vår del så är fortfarande lite i chock! 
    Haha ja det stämmer! Kul att ?ses? igen! Lite skönt att ha någon som är i precis samma båt som oss. 🙈 Vi är också helt chockade fortfarande, även om det hunnit gå en månad sedan plusset. Jag undrar när jag kommer landa i det, just nu har jag fortfarande svårt att förstå att det kommer en till bebis. 😂
  • Vicktoria88
    svansmamman skrev 2023-06-10 09:59:45 följande:
    Haha ja det stämmer! Kul att ?ses? igen! Lite skönt att ha någon som är i precis samma båt som oss. 🙈 Vi är också helt chockade fortfarande, även om det hunnit gå en månad sedan plusset. Jag undrar när jag kommer landa i det, just nu har jag fortfarande svårt att förstå att det kommer en till bebis. 😂
    Haha ja verkligen, kan vi dela med oss av tips för hur man ska få ihop vardagen med en bebis + en 1,5 åring 😅 Får lite panik bara jag tänker på det! 😵?💫 Tog ju flera år för oss med Ivf:er för att få till 1 åringen så blev skapligt paff nu när vi inte ens hade en tanke på bebis och ändå plussade! Vi vill jättegärna ha fler barn så vi blev såklart glada också även om det blev liite tidigare än vi tänkt oss 😬 Såg att du var orolig för tvillingar i ett tidigare inlägg, har du mer gravidsymptom nu än med första barnet?
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 15:33:05 följande:
    Haha ja verkligen, kan vi dela med oss av tips för hur man ska få ihop vardagen med en bebis + en 1,5 åring 😅 Får lite panik bara jag tänker på det! 😵?💫 Tog ju flera år för oss med Ivf:er för att få till 1 åringen så blev skapligt paff nu när vi inte ens hade en tanke på bebis och ändå plussade! Vi vill jättegärna ha fler barn så vi blev såklart glada också även om det blev liite tidigare än vi tänkt oss 😬 Såg att du var orolig för tvillingar i ett tidigare inlägg, har du mer gravidsymptom nu än med första barnet?

Exakt så, det lär bli lite jonglerande så att säga. 🤪 Jo tack det har vi med. Jag förstår inte öht hur vi kunnat bli gravida, det är nästan så jag fortfarande tänker att testen måste visat falskt positivt. 😂
    Åh jag förstår! Det kunde man ju ge sig på att det skulle gå snabbt bara för att ni ställt in er på att det skulle ta tid. 🙈 Vi vill också ha fler barn, men tänkte kanske ha några fler år mellan om vi nu fått välja. Men det får man bevisligen inte alltid. 😬

Mja både ja och nej. Främst är det att jag mår så otroligt mycket sämre denna gång, illamåendet är mer eller mindre konstant och har varit det i många veckor nu. I övrigt har jag haft väldigt mycket ondare i magen än sist, inte bara mensliknande molvärk utan en annan typ av känsla. Det tillsammans med att magen redan är svullen, jag inte kan ligga på rygg för då får jag yrsel, magmusklerna börjar redan dela sig och jag känner av foglossning. Alla gravidkrämpor jag fick sent i förra graviditeten har jag nu. Så jag har nog inte mer symptom, utan snarare andra än sist. I vart fall hur det var såhär tidigt. 

Hur är det för dig? Liknar denna graviditeten din förra? Och vilken vecka är du i förresten? Jag tänkte skriva att jag är i vecka 8(7+3) men när jag dubbelkollade ser jag att jag är i vecka 9(8+2). Så bra att man har koll. 🥲

• Vicktoria88
    svansmamman skrev 2023-06-10 19:43:54 följande:

Exakt så, det lär bli lite jonglerande så att säga. 🤪 Jo tack det har vi med. Jag förstår inte öht hur vi kunnat bli gravida, det är nästan så jag fortfarande tänker att testen måste visat falskt positivt. 😂
    Åh jag förstår! Det kunde man ju ge sig på att det skulle gå snabbt bara för att ni ställt in er på att det skulle ta tid. 🙈 Vi vill också ha fler barn, men tänkte kanske ha några fler år mellan om vi nu fått välja. Men det får man bevisligen inte alltid. 😬

Mja både ja och nej. Främst är det att jag mår så otroligt mycket sämre denna gång, illamåendet är mer eller mindre konstant och har varit det i många veckor nu. I övrigt har jag haft väldigt mycket ondare i magen än sist, inte bara mensliknande molvärk utan en annan typ av känsla. Det tillsammans med att magen redan är svullen, jag inte kan ligga på rygg för då får jag yrsel, magmusklerna börjar redan dela sig och jag känner av foglossning. Alla gravidkrämpor jag fick sent i förra graviditeten har jag nu. Så jag har nog inte mer symptom, utan snarare andra än sist. I vart fall hur det var såhär tidigt. 

Hur är det för dig? Liknar denna graviditeten din förra? Och vilken vecka är du i förresten? Jag tänkte skriva att jag är i vecka 8(7+3) men när jag dubbelkollade ser jag att jag är i vecka 9(8+2). Så bra att man har koll. 🥲

Haha men eller hur, fattar inte heller, kommer nog inte riktigt tro det förrän man varit på UL! När har ni tid för första UL? 

Ah okej! Usch vad jobbigt med så mkt illamående! Svårt när man vill vara pigg och hitta på saker med andra barnet när man inte mår bra..

Jag mådde också riktigt pyton v 6-7, behövde sova lika mkt som 1 åringen typ och äta nått varannan timme annars blev jag jätteyr och illamående.. Men sen blev det mkt bättre i v 8 så är såklart lite nojig för ett MA men mår illa lite till och från fortfarande iallafall och BM sa att det kunde vara så.. Försöker att hålla ut till UL, vi har 6 juli så är ju ett tag kvar dock. Trodde att jag hade fått foglossning också förra veckan men det gick över efter några dagar med alvedon så måste ha vart nått annat! (Kände aldrig av det sist så visste inte riktigt hur det skulle kännas). Jag hade knappt några symptom alls under förra graviditeten såhär tidigt, mådde illa 1 dag och kräktes då bara så känner deifinitivt av mer den här gången. 

Nej men vad lustigt, då skiljer det bara 1 dag, jag är 8+1 idag! 
  • cutepenguin

Hade ett Clearblue digital kvar så tog det imorse ?bara för att?. Så jäkla dumt. Fick 3+ förra söndagen och nu visade det 2-3? Behöver det betyda något? Är i vecka 7+4 (vecka 8) idag och det står förvisso att Clearblue digital kan ge oväntade resultat om man testar efter vecka 6, men blir ändå orolig?. 😢

• cutepenguin
    cutepenguin skrev 2023-06-11 07:57:53 följande:

Hade ett Clearblue digital kvar så tog det imorse ?bara för att?. Så jäkla dumt. Fick 3+ förra söndagen och nu visade det 2-3? Behöver det betyda något? Är i vecka 7+4 (vecka 8) idag och det står förvisso att Clearblue digital kan ge oväntade resultat om man testar efter vecka 6, men blir ändå orolig?. 😢

Hade ett RFSU-test kvar också som jag tog nu. Där är test-strecket MYCKET starkare än kontrollstrecket.. Så förhoppningsvis visar Clearblue digital fel för att jag är längre gången än vecka 6, som det ju står i instruktionerna att det kan göra. Blir så nojig!

• Gulrödaäpplen

Hej gänget, vecka 10 här nu (9v+3d). Har i princip sedan plusset har ganska mycket molvärk/växtvärk i magen samt extremt ömma och svullna bröst. illamåendet kom vecka 5-6. Nu sen jag gick in i vecka 10 är molvärken mylcer mildare och mer sällan, brösten mindre ömma men illamåendet betydligt värre. 

Någon mer som märkt av mindre växtvärk/mindre ömma bröst kring vecka 10? Inte superorolig för att något är fel men man är ju extremt medveten om sin kropp just nu 😊

• svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 21:58:21 följande:
    Haha men eller hur, fattar inte heller, kommer nog inte riktigt tro det förrän man varit på UL! När har ni tid för första UL? 

Ah okej! Usch vad jobbigt med så mkt illamående! Svårt när man vill vara pigg och hitta på saker med andra barnet när man inte mår bra..

Jag mådde också riktigt pyton v 6-7, behövde sova lika mkt som 1 åringen typ och äta nått varannan timme annars blev jag jätteyr och illamående.. Men sen blev det mkt bättre i v 8 så är såklart lite nojig för ett MA men mår illa lite till och från fortfarande iallafall och BM sa att det kunde vara så.. Försöker att hålla ut till UL, vi har 6 juli så är ju ett tag kvar dock. Trodde att jag hade fått foglossning också förra veckan men det gick över efter några dagar med alvedon så måste ha vart nått annat! (Kände aldrig av det sist så visste inte riktigt hur det skulle kännas). Jag hade knappt några symptom alls under förra graviditeten såhär tidigt, mådde illa 1 dag och kräktes då bara så känner deifinitivt av mer den här gången. 

Nej men vad lustigt, då skiljer det bara 1 dag, jag är 8+1 idag! 

Nej så känner vi med, vi lever som om inget hänt fram tills vi vet säkert. 
    Vi kommer göra NIPT 28/6 så det är ca 2,5 veckor kvar tills vi vet lite mer. Ultraljudet ni ska göra 6/7, är det ett ni bokat privat eller är det i samband med typ KUB? 

Ja det har varit riktigt jobbigt. Nu har jag verkligen krigat igenom illamåendet för att kunna leka med sonen och sköta allt som behöver göras, men det tar emot när man mår så illa. 

Usch jobbigt med sådan trötthet! Jag har bara haft det typ en enda dag hittills så jag har varit rätt skonad från det iallafall. Jag hade inte heller nästan inga symptom innan vecka 12 förra gången, så det känns som att jag raringen det denna gång. 🤪
    Jag tror inte du behöver oroa dig för det! Det är ju inte ovanligt att symptom kvarstår trots MA, så just symptom är ju ingen garanti. Du får försöka njuta av att må bättre, så länge du får göra det. ❤️

Då får jag hoppas att detta också är något annat än foglossning. 🙈 Det känns dock lite oroväckande då det agerar precis som förra gången. Dvs jag känner inget när jag är i farten, men senare på kvällen får jag ont. Igår gick jag 20 000 steg och idag har vi grejat ute i trädgården hela dagen, så jag förbereder mig på smärta ikväll. 🥲 

Haha nej men vad kul! Snacka om att timea varandra! Vilket datum föddes barnet som kom i juni 2022? 

Svar på tråden BF januari 2024