• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • sommar2020regn
    svansmamman skrev 2023-06-09 19:29:58 följande:
    Du anar inte hur skönt det är med dessa VÄLDIGT lugnande ord. Jag tror inte ens jag tänkte tanken på detta sist, men kanske är det just för att känslorna kring att få ett barn till nu känns så jobbiga att man tänker den förbjudna tanken på hur det skulle vara om det då skulle bli två. Jag håller tummarna för att det bara är en, vi vet mer om ca tre veckor. 🙈
    Hoppas det blir som du vill då :) Jag tycker att tvillingar är det mest häftiga man kan uppleva, klart utmanande men jag tror bara att man får den utmaningen om man är ämnad för den. Och nu när de passerat två år så ser jag bara fördelar med två jämnåriga.
  • sommar2020regn
    AllaAnvändarnamnÄrTagna skrev 2023-06-09 13:23:51 följande:

Hej!

35 år och första graviditet. Vecka 7+3 (tror dom) så borde landa på januari om jag räknar rätt.

Har varit otroligt mkt upp och ned såhär i början.

16/5 positivt graviditetstest.

20/5 började jag blöda och fick åka in akut, Vul och blodprov. De trodde på vecka 4, såg inget på vul. (Blöder då med klumpar och allt i ca en vecka)

22/5 ringde en läkare och sa att det tyvärr inte var ett bra besked då hcg endast gått från ca 700-900 på två dagar. De skulle följa mig för att utesluta utomkveds. De bad oss avboka inskrivning hos mvc.

26/5 andra vul och det fanns nu en liten tom hinnsäck. En läkare förklarar att det INTE kan utvecklas till en graviditet och att de endast följer mig för att utesluta utomkveds.

30/5 tredje vul och de sa nu att hcg börjat gå upp som det ska (först till 3000 och sedan 9000) samt att hinnsäcken växt. Men fortfarande otydligt om det var något där inne.

9/6 (idag) fjärde vul och nu finns det en liten på 1cm+ med hjärtslag :) och hcg på 75k+

Så från "detta går inte" av två läkare till att det nu verkar gå trots allt! Vi ska nu boka in en ny inskrivning på mvc.

I övrigt så plussade vi efter första försöket (med ägglossningstest). Är i stadiet av konstant illamående och ska nu testa lergigan. Hoppas på att det hjälper!

Å stort grattis, vilken solskenshistoria. Men usch, är så less på okänsliga läkare som slänger sig med sånt som om det vore skrivet i sten. Håller tummarna att du får en fin graviditet nu <3
  • svansmamman
    sommar2020regn skrev 2023-06-11 21:10:19 följande:
    Hoppas det blir som du vill då :) Jag tycker att tvillingar är det mest häftiga man kan uppleva, klart utmanande men jag tror bara att man får den utmaningen om man är ämnad för den. Och nu när de passerat två år så ser jag bara fördelar med två jämnåriga.

Jag tror det framförallt handlar om att jag inte hunnit landa att det kommer ett barn till, tillsammans med det faktum att vi kommer ha en 1,5 åring samtidigt. Många pratar om att det är som att ha tvillingar när barnen är så pass tätt, även om jag förstår att det nog är stora skillnader. 

Hade graviditeten varit planerad hade jag kanske tyckt det kändes lite mer spännande med tanken på två till. Skulle det mot förmodan visa sig vara två kommer jag förmodligen älska det och det kommer vi lösa utan problem. Jag lever dock inte enligt novisen att utmaningar kommer till de som är ämnade för dem, jag ser på tok för mycket tråkigheter i mitt jobb med barn som råkar illa ut när föräldrar inte kunnat axla föräldrarollen - av olika anledningar. Så sent som härom veckan placerades ett tvillingpar på knappa halvåret då föräldrarna inte fungerade. Men alla resonerar och tänker olika. ☺️

• AllaAnvändarnamnÄrTagna

Är det normalt att vara så yr och skakig att man blir kallsvettig vid minsta ansträngning? Typ att duscha eller ens gå från ett rum till ett annat? Att illamåendet är 24/7 hjälper inte.

Går in I vecka 9 (8+0 tror dom). Har alltid haft lågt blodtryck, typ 95/60 så kanske är det mest symtom på att trycket går ner ännu mera?

• Vicktoria88
    svansmamman skrev 2023-06-11 14:21:49 följande:

Nej så känner vi med, vi lever som om inget hänt fram tills vi vet säkert. 
    Vi kommer göra NIPT 28/6 så det är ca 2,5 veckor kvar tills vi vet lite mer. Ultraljudet ni ska göra 6/7, är det ett ni bokat privat eller är det i samband med typ KUB? 

Ja det har varit riktigt jobbigt. Nu har jag verkligen krigat igenom illamåendet för att kunna leka med sonen och sköta allt som behöver göras, men det tar emot när man mår så illa. 

Usch jobbigt med sådan trötthet! Jag har bara haft det typ en enda dag hittills så jag har varit rätt skonad från det iallafall. Jag hade inte heller nästan inga symptom innan vecka 12 förra gången, så det känns som att jag raringen det denna gång. 🤪
    Jag tror inte du behöver oroa dig för det! Det är ju inte ovanligt att symptom kvarstår trots MA, så just symptom är ju ingen garanti. Du får försöka njuta av att må bättre, så länge du får göra det. ❤️

Då får jag hoppas att detta också är något annat än foglossning. 🙈 Det känns dock lite oroväckande då det agerar precis som förra gången. Dvs jag känner inget när jag är i farten, men senare på kvällen får jag ont. Igår gick jag 20 000 steg och idag har vi grejat ute i trädgården hela dagen, så jag förbereder mig på smärta ikväll. 🥲 

Haha nej men vad kul! Snacka om att timea varandra! Vilket datum föddes barnet som kom i juni 2022? 

Spännande att det snart är dags för NIPT! Gör ni det privat? Har ni bestämt om ni ska ta reda på kön? Ja precis vårt första UL är i samband med KUB, vi har inte bokat nått privat, funderade på det först men finns inget privat där vi bor så kändes lite omständigt.. Känner dock att vi måste berätta för familjen snart för kommer ju behöva barnvakt till KUB och alla jobbar ju :/ 

Usch, lider med dig, jag började må så illa i helgen och tänkte att nu slår det tillbaka men det visade sig att hela familjen åkte på magsjuka :( Fy sjutton alltså, fortfarande helt orkeslös! 

Ja det är så konstigt att man bara inte kan slappna av och njuta när man väl mår bra, då börjar man oroa sig för att något är fel istället.. Hur har det gått med din ryggvärk? För mig var det tvärtom, gjorde jätteont när jag rörde mig men kände inget när jag vilade så det var nog inte foglossning isåfall! 

Verkligen, jättekul! Han föddes 7 juni, var planerad 15 juni men blev snitt då han låg i säte. När föddes din lilla knodd? :) 
  • endoabort
    AllaAnvändarnamnÄrTagna skrev 2023-06-13 08:45:35 följande:

Är det normalt att vara så yr och skakig att man blir kallsvettig vid minsta ansträngning? Typ att duscha eller ens gå från ett rum till ett annat? Att illamåendet är 24/7 hjälper inte.

Går in I vecka 9 (8+0 tror dom). Har alltid haft lågt blodtryck, typ 95/60 så kanske är det mest symtom på att trycket går ner ännu mera?

Det är nog ditt blodtryck som är ännu lägre nu, jag lider av samma. Är mest stillasittande hela tiden, svimmade efter att jag duschade en gång så har fått sitta och duscha ett par gånger. För min del gick det över ju längre jag kommit i graviditeten förra gången, men jag blir ändå hyfsat handlingsförlamad. 
  • GravidTillSlut

Någon mer än jag som inte är känslig för lukter? Alla pratar om det tycker jag men själv märker jag inget. Går in i v 10 imorgon. 

• svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-14 09:33:21 följande:
    Spännande att det snart är dags för NIPT! Gör ni det privat? Har ni bestämt om ni ska ta reda på kön? Ja precis vårt första UL är i samband med KUB, vi har inte bokat nått privat, funderade på det först men finns inget privat där vi bor så kändes lite omständigt.. Känner dock att vi måste berätta för familjen snart för kommer ju behöva barnvakt till KUB och alla jobbar ju :/ 

Usch, lider med dig, jag började må så illa i helgen och tänkte att nu slår det tillbaka men det visade sig att hela familjen åkte på magsjuka :( Fy sjutton alltså, fortfarande helt orkeslös! 

Ja det är så konstigt att man bara inte kan slappna av och njuta när man väl mår bra, då börjar man oroa sig för att något är fel istället.. Hur har det gått med din ryggvärk? För mig var det tvärtom, gjorde jätteont när jag rörde mig men kände inget när jag vilade så det var nog inte foglossning isåfall! 

Verkligen, jättekul! Han föddes 7 juni, var planerad 15 juni men blev snitt då han låg i säte. När föddes din lilla knodd? :) 

Ja nu börjar jag faktiskt längta till NIPT, mest för att få se att/om det är någon där inne. Precis, vi gör NIPT privat. I vår region erbjuds inget annat än RUL, och det finns ingen som gör bara ultraljud. Så vi kör på med NIPT. Vi tänker ta reda på kön, eller jag tror då iallafall det. Vi gjorde det sist och jag kände av någon anledning att jag knöt mer an till lillen i magen när jag visste vem det var. 🙈 Kommer ni försöka ta reda på kön? Och har du några aningar om vad det kan tänkas vara?

Åh så besvärligt! Har ni någon ni vill eller skulle känna er bekväm med att berätta för nu? Mina föräldrar har vetat sedan jag plussade, då jag var så ambivalent kring mitt beslut och ville ha råd. Nu kommer vi förvisso ha med sonen på NIPT, men det är ändå rätt skönt att vi har någon nära som vet om vår hemlis. 

Nej men usch! Inte kul med magsjuka, samtidigt som magsjuka är att föredra framför gravidillamående som är så oförutsägbart kring hur länge det håller i sig. Jag mår illa ännu, värre än innan, men jag har inte kräkts. Däremot har jag redan hunnit gå ner några kg till följd av att jag äter så mycket mindre pga illamåendet. Förra svängen gick jag ner 12 kg, så målet är att inte låta det gå så långt den här gången då jag är liten redan från start.

Ja det är verkligen så, men hoppas det håller i sig nu och att du slipper besvär. Efter KUB kommer du nog känna dig lugnare, inte länge kvar nu! Nej jag har faktiskt inte känt av något mer alls, så jag misstänker att det var något annat som spökade. Tur nog, för det hade varit oändligt jobbigt med så tidig foglossning. 😬

Åh men så spännande hur det blir denna gång! Hur känns det att föda vaginalt, om det är planen denna gång? 

Vår kille föddes 18 juni. BF var först 19/6, vilket var rätt för jag visste exakt när ägglossning skedde. Men efter två VUL blev jag flyttad med bf den 13/6. Så på papper kom han 5 dagar efter bf, men jag vet att han kom dagen innan hans riktiga bf. 🙈

• cutepenguin
    GravidTillSlut skrev 2023-06-14 19:05:22 följande:

Någon mer än jag som inte är känslig för lukter? Alla pratar om det tycker jag men själv märker jag inget. Går in i v 10 imorgon. 

Jag är inte heller känslig för lukter, gick in i vecka 9 idag (8+0). Glad 

Svar på tråden BF januari 2024