Inlägg från: cutepenguin |Visa alla inlägg
  • cutepenguin

BF januari 2024

Jag plussade imorse på BIM+5. Inte testat tidigare pga att jag tänkte att det inte finns en chans att bli gravid på ETT försök. Men molvärk som kommit och gått, och ingen mens i sikte fick mig att ta ett test imorse. Är så OTROLIGT GLAD! Och jag hoppas verkligen detta går vägen Skäms

Enligt mina beräkningar borde jag vara i 4+4, men graviditetstestet visade 1-2 veckor (dvs att jag är i vecka 3-4 någonstans), så vi får se! Kanske fäste ägget senare än jag tänkt. 
  • cutepenguin

Är ju än så länge väääldigt tidigt för mig (4+4), men när började ni få symptom? Har än så länge enbart haft molvärk till och från, möjligtvis att jag känner mig lite tröttar och hungrig, men tänker att jag inbillar mig 😅 

• cutepenguin

Hörni, jag behöver lite hjälp! 

Jag har väldigt kort lutealfas, har enbart 9-11 dagar mellan ÄL och mens. Min sista mens första dag var 19/4. Räknar jag graviditetsveckor från 19/4 så är jag ju i 6+1 idag. Men blir inte det ganska missvisande för mig? Tekniskt sett är man ju inte gravid veckorna innan ÄL.. Om jag i stället utgår från att ÄL är 2+0 så är jag i vecka 5+1. Ganska stor skillnad med andra ord. 

Hur hade ni räknat? 😅

• cutepenguin
    Lilja3389 skrev 2023-06-06 11:58:31 följande:

Ja verkligen. Men så ser vården ut. 

mådde så dåligt imorse så åkte till gynakuten. Där ett missfall konstaterades. Känner mig faktiskt lättad av att veta. Haft de på känn. men känts helt orimligt att jag ska må skit som ogravid. Så nu hoppas jag hormonera snabbt går ur kroppen så jag får energi för att leka med  vår 1,5 åring i väntan på en ny graviditet. <3

lycka till alla <3

Så tråkigt att höra 😔❤️ 

• cutepenguin

Var på först besöket hos barnmorskan nu på morgonen. Tog upp att jag har kort mellan ÄL och mens och att jag tycker det blir skevt att räkna från sista mensens första dag, men hon menade att det är enda sättet att räkna. Kommer förmodligen bli ?bakåt?-flyttad vid första UL sen. Men baserat på nuvarande information är jag i 7+0. Tror dock jag är mer i 6+0 som sagt.

Nästa besök är inbokat 7/7 och ultraljud 24/7! Får se om jag klarar mig så länge eller bokar in UL privat.. 

Blir inte erbjuden KUB via regionen (Västra Götaland) så i så fall får jag boka detta själv privat. 

Hur gör ni med KUB?

• cutepenguin
    svansmamman skrev 2023-06-07 17:24:23 följande:

Jag betalade för NIPT i förra graviditeten och kommer göra det nu med. Jag är inget fan av KUB utan tycker det riskerar att ge mer frågetecken än svar, NIPT däremot är mer tillförlitligt och känns därför mer lugnande - i vart fall för mig. 

I region Norrbotten erbjuds bara RUL, och att vänta halva graviditeten innan man öht ser om något rör sig där inne känns ju otänkbart. Så man får snällt punga ut 6000 kr och se glad ut. 🙈

Jag och sambon konstaterade samma sak i förmiddags och bokade NIPT privat. Så det blir NIPT 6/7. 👍🏼 Tycker det är så dumt att man måste göra sånt privat och betala för det.. Det borde ingå i alla regioner oavsett riskgrupp eller ej.

Det förstår jag verkligen! Hade aldrig klarat av att vänta till vecka 18+ på RUL. Känns bra nu också att det blir i vecka 11 för mig.. så man får någon försäkran om att knodden lever och förhoppningsvis mår bra.

Tack för att du svarade! 😁 

• cutepenguin
    svansmamman skrev 2023-06-07 21:33:53 följande:
    Jag håller med! Kan förstå om just NIPT inte bekostas annat än vid ?behov? men ett tidigt ultraljud borde i vart fall kunna erbjudas. Jag hade gått och funderat på om jag hittat på att jag är gravid om jag skulle behöva vänta flera månader på att få kolla. 🙈😂

Jag ska göra NIPT 28/6, tror jag är i vecka 12(11+5) då eller något sådant. Jag håller tummarna för oss båda! 🤞❤️

Ja, ett tidigt ultraljud tycker jag inte är så mycket begärt av oss som är gravida 😂 Det borde helt klart ingå!

Åh vad spännande, då ska du göra NIPT ungefär en vecka innan mig. Jag håller också tummarna för oss båda!! ❤️ 

• cutepenguin

Hade ett Clearblue digital kvar så tog det imorse ?bara för att?. Så jäkla dumt. Fick 3+ förra söndagen och nu visade det 2-3? Behöver det betyda något? Är i vecka 7+4 (vecka 8) idag och det står förvisso att Clearblue digital kan ge oväntade resultat om man testar efter vecka 6, men blir ändå orolig?. 😢

• cutepenguin
    cutepenguin skrev 2023-06-11 07:57:53 följande:

Hade ett Clearblue digital kvar så tog det imorse ?bara för att?. Så jäkla dumt. Fick 3+ förra söndagen och nu visade det 2-3? Behöver det betyda något? Är i vecka 7+4 (vecka 8) idag och det står förvisso att Clearblue digital kan ge oväntade resultat om man testar efter vecka 6, men blir ändå orolig?. 😢

Hade ett RFSU-test kvar också som jag tog nu. Där är test-strecket MYCKET starkare än kontrollstrecket.. Så förhoppningsvis visar Clearblue digital fel för att jag är längre gången än vecka 6, som det ju står i instruktionerna att det kan göra. Blir så nojig!

• cutepenguin
    GravidTillSlut skrev 2023-06-14 19:05:22 följande:

Någon mer än jag som inte är känslig för lukter? Alla pratar om det tycker jag men själv märker jag inget. Går in i v 10 imorgon. 

Jag är inte heller känslig för lukter, gick in i vecka 9 idag (8+0). Glad 

• cutepenguin

Måste skriva av mig lite. Borde såklart vara glad åt att jag inte mår speciellt dåligt, men är i vecka 8+2 idag och de enda symtomen jag har är att jag har otroligt ömma bröst och ett väldigt milt illamående som kommer och går (mestadels eftermiddagar och kvällar). Känns som jag borde ha mer symtom? 😂 Är inte uppsvälld, mår absolut inte sådär illa som de flesta verkar göra, har inga extra flytningar. Möjligtvis tröttare än normalt, min sambo sa att han noterat det i alla fall. 

Någon mer som har färre symtom i sin graviditet och kan lugna mig lite? Har tid för NIPT om ca 3 veckor.. känns som en evighet dit. 

• cutepenguin

Fick en rosa flytning i lördags (8+3) och har sen dess fått sparsamt bruna flytningar när jag torkat mig efter toabesök. I natt (8+5) fick jag världens kramp och det kom mer färsk blod (men ändå sparsamt) och jag begav mig till akuten. Trodde absolut det var kört. Däremot försvann krampen och jag har mer haft lätt molvärk under dagen och inget färskt blod under dagen. Efter en LÅNG väntetid fick jag tid 13.00 på gynmottagningen där de kikade på livmodertappen och tryckte på magen, allt såg fint ut. Fick även göra VUL och såg ett tickande hjärta! Var så glad! ❤️ Graviditeten satt på rätt ställe också.

Väl hemkommen för tre timmar sen fick jag ondare igen, har tagit en alvedon men känner fortfarande av molvärk. Och mer flytningar (blodblandade) igen, så vi får se hur det går för min del. Har en ny tid för VUL om två veckor.. skulle ringa om det började blöda mer. Jag hoppas på det bästa!! Även om det inte känns lovande..

• cutepenguin

Uppdatering från min sida.

Var som sagt och gjorde VUL i måndags pga kramp och en liten blödning, men fostret levde ❤️ Har sen dess fortsatt blöda och har idag haft riktigt ont, som kraftigare mensvärk. Legat i soffan mer eller mindre hela dagen. Så är osäker på om detta verkligen kommer gå vägen.. och om lillen fortfarande lever. Just kombinationen blödning (även om det mest är när jag går på toa) och mensvärk känns inte toppen. Ska ringa gyn imorgon igen och se vad dom säger, om de vill ha dit mig igen eller bara vänta ut och se vad som händer. Fan.. kan inte se något positivt i detta.

Känns emellertid redan som jag och sambon bearbetat det.. även om vi inte vet något till 100% ännu.. om det visar sig vara det värsta så får vi köra på igen bara och hoppas på bättre lycka nästa gång. 

Berättade för mina föräldrar idag trots osäkerheten. Känns skönt att de vet om det.

• cutepenguin
    Kawa81 skrev 2023-06-23 20:13:04 följande:

Cutepenguin
    Hur har det gått för dig!? 🙏❤️
    Tänkt på dig många ggr å hoppats på en ny uppdatering.. 

Nämen, vad gullig du är ❤️ Jag var inne igen i torsdags pga väldigt ont (kramper/kraftig mensvärk) och börjat blöda mer. Då låg embryot fortfarande kvar i livmodern. De kunde inte svara på någonting alls kändes det som.. har en ny tid 3/7. Hade även ont igår och vaknade i natt i kramper också.. fortsätter blöda. Embryot är också mindre än det borde vara, även om vi såg hjärtat picka i måndags. Får det inte att stämma alls eftersom jag plussade redan 24/5, vilket borde vara typ så gammalt embryot är. Så vi får se! Känns inte så hoppfullt..

• cutepenguin
    Kawa81 skrev 2023-06-24 11:45:16 följande:
    Åååh!! äntligen en uppdatering 🥰
    Självklart!!, det du går igenom just nu är ju 💔 å känslomässig bergodalbana.. omtanke är det minsta man kan ge till en medmänniska.. ❤️
    Kunde dem ente säga om embryot blivit större sen i måndags? :/, lite väl märkligt å nu säga att det är mindre än det borde vara.. Varför sa dem inget redan första gången isåfall.. 🙄 jag menar 5dg är ju ente en jätteskillnad i tid.
    Ente förrän 3/7 😵?💫, e ju skitlänge med tanke på omständigheterna å för din skull.. känns lite nonchalant 😒
    Hur mår du idag? ❤️

Det är verkligen en berg- och dalbana. Jag har dock accepterat att det antagligen är missfall. Så nu vill jag mest att allt ska komma ut tills 3/7, så de kan bekräfta att allt är ute så vi kan försöka igen. 

Nej, de menade att embryot inte kan ha växt så mycket på 3 dagar (från måndag till torsdag) så de mätte inte alls i torsdags. De tyckte 3/7 blir bra för då har embryot förhoppningsvis växt och de kan se mer. Den var bara 3,6 mm.. vilket är 3 veckor för litet gentemot när jag tror jag blivit gravid och utifrån min senaste mens. Så ja, låter inte så positivt som sagt. Det enda hoppet är väl att de såg hjärtat picka i måndags, men jag börjar fundera på om det verkligen stämde. 

Idag har jag ont till och från, tar två Alvedon när jag får kramperna så jag åtminstone kan röra mig och umgås nu när det är midsommar. Tycker blödningen tilltagit och idag har jag sett några klumpar. 

Tack för stöttning! ❤️  Jättesnällt!! 

• cutepenguin
    Kawa81 skrev 2023-06-24 19:34:29 följande:
    Om jag förstått det rätt så är du idag i v9+3 å vid ultraljudet var du v8+5, då är 3,6mm jättelitet 😔 å verkar inte stämma med den vecka du var i isåfall men det kan såklart skilja mellan individer.. 🙏

Gjorde mitt första ultraljud v9+6 å mitt foster var då 33,6mm men blev också framflyttad 3dg förvisso då läkaren sa att det stämde mer överens med v10+2. 

Obeskrivligt det du går igenom 💔🥺 å jag förstår definitivt att du börjar undra om dem såg ett hjärta slå.. kanske boka ett ultraljud privat för en second opinion, har ju hänt förr att dem haft fel.. ovisshet är ju bara precis värst av allt.. ❤️🙏

Ja, precis det stämmer. Och lever embryot och bara är mindre så skulle jag plussat samma vecka när den blev till, vilket känns ganska o-troligt. Har kommit mer klumpar nu också, så känner mest att jag hoppas allt kommer ut av sig själv nu tills jag ska till gynmottagningen igen om 8 dagar. 😅❤️ Så får vi försöka igen helt enkelt. 

Har varit helt förstörd hela veckan och gråtit floder. Men nu har jag bara accepterat att det är såhär. Hoppas kunna bli gravid senare i sommar igen och att det går på första försöket då också. 

• cutepenguin
    GravidTillSlut skrev 2023-06-24 19:45:29 följande:

Cutepenguine ❤️  Jag känner så mycket med dig, du anar inte! Låter ändå klokt att ställa in sig på det värsta men hoppas på det bästa..❤️

Tack!! ❤️ Betyder jättemycket!
  • cutepenguin
    Kawa81 skrev 2023-06-24 21:11:36 följande:

Cutepenguin
    Ja definitivt är 3v skillnad tokmycket 🙈, förlåt insåg att jag missade det i ditt tidigare svar.. ❤️
    Jag blir inte heller riktigt klok på hur dem räknar för utgår jag själv ifrån senaste mens första dag 9/4 så skulle jag isåfall vara i v10+6 idag men är i v11+4 efter ultraljud.. 🙄😅
    Vad skönt å läsa att du nu är okej med det som händer även om man innerst inne ändå inte riktigt är det.. man är ju så hjälplös å kan ente påverka något heller.. 
    Hoppas innerligt allt går som det ska utan komplikationer så att ni snart e på banan igen.. ❤️ ni får säkert + aug.. 🥰

Kan meddela att det DEFINITIVT är ett missfall nu. Allt kom ut i en 3-5 cm blobb precis.. förlåt för info 😅 Det var den obehagligaste känslan när den åkte ut, fy. Men jag hoppas värken ger sig nu. Och att jag blir gravid så snart som möjligt igen!! 👍🏼 

Lycka till allihopa!! ❤️❤️ 

• cutepenguin
    GravidTillSlut skrev 2023-06-24 23:01:08 följande:

❤️❤️❤️❤️ cutepenguine ❤️❤️❤️❤️❤️ Det är ju skönt att ni verkar kunna bli gravida utan att betala en massa pengar iaf, något att trösta sig med 🙈 Att bli gravid naturligt är en ynnest även om det sannolikt känns som en klen tröst nu. 

Tack fina du ❤️❤️ Ja, det är jag OTROLIGT tacksam för! Allt funkar så långt i alla fall. 

Svar på tråden BF januari 2024