Inlägg från: Gulrödaäpplen |Visa alla inlägg
  • Gulrödaäpplen

BF januari 2024

Hej! 29 år, Linköping och sambo, och plussade i lördags 14 dagar efter ägglossning (jag lyckades hålla mig från att testa tidigare än så 🙈). Fick symtom 3 dagar efter ägglossning (annorlunda molvärk och ömma bröstvårto) och började misstänka att något annorlunda var på g efter ca 8-9 dagar. Hade en nidblödning exakt 7 dagar efter ägglossning (trodde det var mensen först!).

Har sen ägglossning (cykeldag 18) och kort lutealfas (mens 7-9 dagar efter ägglossning) så vi var inte alls beredda på att vi skulle lyckas bli gravida på egen hand utan hjälp från vården. Snopet och kul! 

Första graviditeten. fortsätter ha ömma bröst och lätt molvärk till och från, inget illamående än så länge! 

Jag har tempat med Natural Cycles och enligt den har jag bf 14/1-2024. Håller tummarna för vår och alla er skull att allt går finfint med graviditeten 😁

• Gulrödaäpplen

Hej gänget, hur går det för er? Gick in vecka 6 idag och för ca 2-3 dagar sen började ett avsmak till frukost och efter frukost infinna sig. Igår började jag ha lite svårt att uppskatta maten och idag vaknade jag med lätt illamående. Lite jobbigt men tryggt pga läst att illamående oftast är ett gott tecken att graviditeten fortlöper som den ska (men man kan ju vara helt utan illamående med!). 

Nojar lite och tog ett gravtest nu imorse och strecket har blivit superstarkt (minst lika start som kontrolltester) så hormonerna flödar fritt 😁

Någon mer som redan börjar känna av illamående? 

• Gulrödaäpplen

Va roligt att läsa om fleras tidiga symtom! här fortsätter illamåendet med hästlängder (men ingen kräkning än, bara hulkande över toan 😅), brösten får inte plats i bhn och magen molar då och då. Dödstrött också. Efter lunch så har min energi på jobbet helt tagit slut 😅 Tycker det är helt fantastiskt att känna symtom, det gör mig lugnare även om det förstås är fysiskt jobbigt. 

Har inskrivningssamtal den 24 maj på Kvinnohälsan och tidigt ultraljud via privatklinik den 31/5. Vid tidiga ultraljudet är vi i vecka 8 ish om natural cycles räknat rätt. Önskar så innerligt att få se ett tickande hjärta då ❤️

• Gulrödaäpplen
    Elefantöra23 skrev 2023-05-16 11:06:23 följande:

Hej allesammans! 

Jag plussade idag!! Och det är mitt första plus någonsin.. är verkligen spänd på det här och vet typ inte vad jag ska göra nu?! Samtidigt som jag vet om att det kanske slutar i något annat som jag verkligen inte vill.. men jag tar en dag i taget och tror det kanske är bäst inställning?

vad tycker ni, ska en redan kontakta vårdcentralen och berätta eller avvakta lite till? Som sagt är helt ny i detta området och vet knappt vad jag ska göra haha.

vill samtidigt säga grattis till alla som plussat och håller tummarna för oss att vi får våra 2024-bebisar :)

Grattis va roligt!! Jag plussade en lördag och ringde till kvinnohälsan i min stad på måndagen haha. 

• Gulrödaäpplen
    sommar2020regn skrev 2023-05-16 19:50:20 följande:

Illamåendet har fångat mig nu också, och igår var jag på mitt första ultraljud. Fick backa två dagar fr 6+4 till 6+2, men ett tydligt foster med tickande hjärta + en gulesäck fanns där. Jag har varit orolig för tvillingar igen eftersom de inte rekommenderar mig att bära det då jag födde så himla tidigt sist pga för mycket vatten hos bägge, så det här var en sån lättnad att jag slapp ta några tuffa beslut :) 

Så underbart! 
  • Gulrödaäpplen

Hej gänget! Idag gjorde vi vårt tidiga ultraljud. Vi fick se tydliga hjärtslag 🥹❤️ Vi blev även framflyttade från 7+3 till 7+6, skönt när det är åt det hållet. Så kul att se plutten som är ?hela? 14.2 mm lång! 

Nu ska vi bara fortsätta att försöka hålla oron borta, njuta av det lilla livet och lita på gynekologens ord om att allt såg normalt ut (i den lilla mån man kan se så tidigt). Helt fantastiskt trots att det känns som brösten ska explodera, jag kräks här och där och somnar sittandes tidigt på kvällen 😂🥰🥹

• Gulrödaäpplen
    Ellika123 skrev 2023-05-31 11:17:08 följande:

Hej alla! Jag gjorde mitt tidiga ultraljud igår i vecka 8+5 (väntan dit var stundtals olidlig, så jag delar flera av er andras upplevelse av väntan inför tidiga ultraljudet).

Allt såg fint ut och vi fick höra hjärtslagen, vilket såklart ledde till gråtkalas hos både mig och sambon. Nu håller vi alla tummar och tår att det fortsätter bra för vårt lilla pyre där inne och så hoppas jag förstås detsamma för oss alla i denna tråd  // Hjärta

så härligt, grattis! 

• Gulrödaäpplen

Så fint att få följa fleras resa i tidig graviditet. Och vill passa på att beklaga så otroligt mycket till er där graviditeten avstannat ❤️ 

Hos mig fortsätter symtomen flöda fritt. Går in i vecka 10 imorgon och har definitivt märkt av en upptrappning av tröttheten (om det ens var möjligt att vara ÄNNU tröttare?!) och illamåendet. Började må illa redan vecka 5-6 och kräkningarna kom vecka 7. Testat alla husmorsknep men haft riktigt tufft på jobbet vissa dagar trots det. Fick äntligen Lergigan Comp utskrivet nu och testade igår - succé! Så mår ni fruktansvärt illa och kräks i tid och otid kan jag rekommendera att be om det! 

Vi har äntligen fått tid till vecka 12 ultraljudet. Den 6/7 ska vi dit (då är vi i vecka 13) och göra datering och KUB. Längtar till att få se lilla livet igen 🥹

• Gulrödaäpplen

Hej gänget, vecka 10 här nu (9v+3d). Har i princip sedan plusset har ganska mycket molvärk/växtvärk i magen samt extremt ömma och svullna bröst. illamåendet kom vecka 5-6. Nu sen jag gick in i vecka 10 är molvärken mylcer mildare och mer sällan, brösten mindre ömma men illamåendet betydligt värre. 

Någon mer som märkt av mindre växtvärk/mindre ömma bröst kring vecka 10? Inte superorolig för att något är fel men man är ju extremt medveten om sin kropp just nu 😊

• Gulrödaäpplen

Vi gick in i vecka 11 idag med! Vi har faktiskt redan berättat för närmaste familjen och nästan alla vänner. Vänner fick veta lite innan vårt tidiga ultraljud som vi gjorde i vecka 8 (skönt att ha en armé av människor man tycker om ifall man får tråkigt besked) och familjen fick veta efter vi såg hjärtslagen på tidiga ultraljudet. 

Vännerna berättade vi med bubbel innan en stort 30 årsfest vi alla skulle på där vi mer eller mindre sa att jag inte kommer dricka av mitt bubbelglas vi precis hällt upp (alla fattade direkt), och till familjen hade vi köpt bodies med tryck till alla med respektive mormor/morfar/morbror etc på och texten ?jag kommer i januari? med ett fint hjärta ☺️

Svar på tråden BF januari 2024