• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • sommar2020regn
    DetLillaMolnet skrev 2023-05-06 19:28:59 följande:

Pemlan var kan man göra så tidigt? Skulle själv vilja göra ett för att slippa oroa mig så mycket. Tycker det molar lite ibland i magen, tycker mina graviditetstest inte blir mörkare tillräckligt fort (ja, hittade en hög hemma- borde bara låta bli...)etc. Bor i Stockholm men har bara sett typ 7+0. 

Jag ska till Ultragyn i Sthlm för UL 6+4, det går absolut att boka in på de "vanliga" också om man har, enligt dom, en god orsak. I mitt fall kolla hur många foster eftersom jag fick tvåäggstvillingar sist. Men du kan alltid ringa o säga att du är osäker på när du hade mens sist och behöver en datering
  • Agnesmamma01

Hej! Plussade i torsdags med svagt plus och har sedan tagit 3 test till som visat lite starkare streck men inget som varit lika starkt som ?det andra? strecket. Idag har jag haft små blödningar, inga mängder men blir rött på pappret när jag varit på toaletten osv och känner nu sån oro, är endast i vecka 5 och rådgivit med barnmorska som säger att det är vanligt men att det enda jag kan göra nu är att avvakta. Känns fruktansvärt att bara gå och vänta och tänkte om någon har liknande erfarenhet? har inte känt av någon smärta förutom molvärk som jag haft till och från senaste dagarna. Under min förra graviditet fick jag också blödningar tidigt i graviditeten och allting gick bra men minns inte hur länge jag hade så och är ändå väldigt orolig denna gång fast förra graviditeten gick bra och har en son på 9 år nu ❤️

• sommar2020regn
    Agnesmamma01 skrev 2023-05-08 15:04:29 följande:

Hej! Plussade i torsdags med svagt plus och har sedan tagit 3 test till som visat lite starkare streck men inget som varit lika starkt som ?det andra? strecket. Idag har jag haft små blödningar, inga mängder men blir rött på pappret när jag varit på toaletten osv och känner nu sån oro, är endast i vecka 5 och rådgivit med barnmorska som säger att det är vanligt men att det enda jag kan göra nu är att avvakta. Känns fruktansvärt att bara gå och vänta och tänkte om någon har liknande erfarenhet? har inte känt av någon smärta förutom molvärk som jag haft till och från senaste dagarna. Under min förra graviditet fick jag också blödningar tidigt i graviditeten och allting gick bra men minns inte hur länge jag hade så och är ändå väldigt orolig denna gång fast förra graviditeten gick bra och har en son på 9 år nu ❤️

Hej! Jag fick inte lika starkt som teststrecket förrän ca 9 dagar efter första testet
  • Agnesmamma01
    sommar2020regn skrev 2023-05-08 19:14:48 följande:
    Hej! Jag fick inte lika starkt som teststrecket förrän ca 9 dagar efter första testet
    Okej tack för svar :) man lever ju på hoppet! 
  • Ruter

Hej är är en till som är gravid. Vi är 33år. BF 16 januari. Om det går vägen blir det en sladdis och tredje barnet här. Har en 7åring och o 9 åring sedan innan.

• Gulrödaäpplen

Hej! 29 år, Linköping och sambo, och plussade i lördags 14 dagar efter ägglossning (jag lyckades hålla mig från att testa tidigare än så 🙈). Fick symtom 3 dagar efter ägglossning (annorlunda molvärk och ömma bröstvårto) och började misstänka att något annorlunda var på g efter ca 8-9 dagar. Hade en nidblödning exakt 7 dagar efter ägglossning (trodde det var mensen först!).

Har sen ägglossning (cykeldag 18) och kort lutealfas (mens 7-9 dagar efter ägglossning) så vi var inte alls beredda på att vi skulle lyckas bli gravida på egen hand utan hjälp från vården. Snopet och kul! 

Första graviditeten. fortsätter ha ömma bröst och lätt molvärk till och från, inget illamående än så länge! 

Jag har tempat med Natural Cycles och enligt den har jag bf 14/1-2024. Håller tummarna för vår och alla er skull att allt går finfint med graviditeten 😁

• Pemlan

under Mitt tidiga ultraljud som gjordes i vecka 5+5 så kunde dom inte se nåt annat än en hinnsäck, vilket gör mig orolig! någon som gjort vul så tidigt och sett något mer än hinnsäcken? Inget hjärta kunde höras ännu..:(

• Ruter

Hmm någon som varit med om liknande. Tog ett test i tisdags morse, det var fullt synligt på en gång men inte lika starkt som kontrollsträcket, kom inom 1 minut. Har test kvar så tog ett nytt imorse när jag vaknade. Det testet imorse var hel negativt, inte en antydan till streck. Har fortsatt alla gravidsymtom, ingen smärta, ingen blödning och är på BIM+5. Räknade mig som gravid efter första testet men nu vet jag inte längre om det betyder att det är missfall på gång.

• Ellika123
    Pemlan skrev 2023-05-10 21:10:48 följande:

under Mitt tidiga ultraljud som gjordes i vecka 5+5 så kunde dom inte se nåt annat än en hinnsäck, vilket gör mig orolig! någon som gjort vul så tidigt och sett något mer än hinnsäcken? Inget hjärta kunde höras ännu..:(

Utifrån den information jag fått (och läst) så kan man tidigast se hjärtaktivitet i vecka 6, men oftast först i vecka 7 och senast i vecka 8. Så just när det kommer till den biten tänker jag att du måste tänka på att du gjorde ultraljudet i vecka 5+5 och att det kan vara av den anledningen att det helt enkelt var för tidigt för att se hjärtaktiviteten. Jag förstår dock att du blir orolig och att det kanske är en klen tröst, men försök ändå tänka att statistiskt sett så ska det inte gå att se någon hjärtaktivitet hos ditt barn förrän först i vecka 7.

Angående att man inte kunde se något annat än en hinnsäck har jag dessvärre ingen koll eller erfarenhet av, finns det någon annan i gruppen som har mer input angående det? :/

Jag ser att du gick till Norrlandskliniken i Umeå, jag ska också gå dit på tidigt ultraljud. Jag bokade in en tid i vecka 9 (8+3) just för att jag vill vara på "säkra sidan" att jag gör ultraljudet i den vecka då man senast ska kunna se hjärtaktivitet. Jag valde att göra så just för att få det svart på vitt; om ingen hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det ju klarställt att fostret inte utvecklats som det ska och något gått snett (vilket skulle vara väldens största sorg, vill inte ens tänka tanken) och om hjärtaktivitet kan upptäckas så blir det klarställt att risken för missfall minskat drastiskt (upp till 65% som jag förstått det) vilket naturligtvis är det jag hoppas på.

Samtidigt känns det som en evighet till vecka 9 (8+3) men jag tänker att det ändå är rätt beslut för mig att vänta tills dess med att göra tidigt ultraljud, för jag känner mig själv och jag vet att om jag skulle göra det tidigare och få "tvetydiga resultat" så hade det gett mig ännu mer huvudspöken och oro än vad jag redan har. Så jag får gått vänta tills dess tänker jag, även om väntan dit känns tuff att sväva i ovisshet.

Hur tänker ni andra kring tidigt ultraljud? Är det något ni ska/vill göra och när tänker ni att ni ska göra det och varför just då? :)
  • Ellika123

Här kommer en kort presentation om migGlad

Jag är 29 år, detta är mitt och min sambos första barn. Jag har gått på letrozolstimulering p.g.a. oregelbunden mens med menscyklar utan ägglossning. Vi blev gravida på första försöket (fantastiskt tacksamma för det, samtidigt som det ibland känns som om det är "för bra för att vara sant"). Jag är idag i vecka 6 (5+5). BF 6/1 2024. Jag anade att jag var gravid eftersom jag fick svullna bröst och jag var illamående i två veckor i sträck. Från och med vecka 5 (4+1) har illamåendet försvunnit, vilket naturligtvis gör mig väldigt orolig över att något dåligt hänt med barnet. Samtidigt har jag fortsatt symtom som svullna bröst, trötthet, flytningar och yrsel, så jag försöker tänka positivt och hoppas på det bästa.

Ser fram emot att få följas ihop i denna grupp och jag hoppas innerligt att det går bra med alla våra graviditeter hela vägen fram till januari 2024Hjärta

Svar på tråden BF januari 2024