• Anonym (Trött man)

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

En stilla fråga baserad på en annan tråd härinne. Varför verkar vissa nick hamna i trubbel, drama och konflikter hela tiden.
    Jag har full förståelse för att om det efter några år härinne skett någon konflikt, att någon varit oärlig eller anser sig blivit dåligt bemött.

Men vissa nick tycks även efter en kortare tid härinne (vad jag kan se) fullständigt vilja leva i dramat och ha fullt av elaka belackare efter sig, mobbare, oärliga personer, uthämtningar och sådana saker konstant, detta tycks ske konstant. Samtidigt som man skyller på hur  hemska eller lågt stående andra människor är. 

Kan det vara så att dessa personer liksom vill leva i dramat? Trivs av att få vara den som är lite missgynnad och mobbad. En del skriver inlägg efter inlägg om händelser  som oförättat dem vilket signalerar att man vill hålla igång det.

Vad tänker övriga? Sker det så mycket dramatik om man är en helt vanlig person på kort tid för alla? Eller känns FL ganska lugnt/inte skiljer sig från andra forum?

• Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-18 10:42:49 följande:
    Håller helt med dig här. Jag tror ett krav på registrering skulle ge en viss självsanering. Framför allt det där att samma person både kan vara reggad och anonym på vissa ställen, skapar möjligheter som ger konsekvenser. 
    Jag vill anmäla en avvikande åsikt. Om ni tänker efter: Hur många människor skulle ägna sitt liv åt att registrera konton och sitta och prata med sig själv på ett forum? Om den personen finns på riktigt och läser här så gratulerar jag till den udda talangen och rekommenderar att bli författare av manus till tv- och teater. Intresset för forumteater är begränsat, varför trollande är en mer belönande karriär som tidigare utövats av människor som 2022 besökte nobelfesten. Man kan ännu inte få pris för gott trollande men det kanske kommer när kvalitetstrollen vill ha mer utdelning än andra människors äkta känslor 

www.svd.se/a/4oEOXR/essy-klingberg-nobelfesten-ar-skrammande

• Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 10:49:59 följande:
    Jag vill anmäla en avvikande åsikt. Om ni tänker efter: Hur många människor skulle ägna sitt liv åt att registrera konton och sitta och prata med sig själv på ett forum? Om den personen finns på riktigt och läser här så gratulerar jag till den udda talangen och rekommenderar att bli författare av manus till tv- och teater. Intresset för forumteater är begränsat, varför trollande är en mer belönande karriär som tidigare utövats av människor som 2022 besökte nobelfesten. Man kan ännu inte få pris för gott trollande men det kanske kommer när kvalitetstrollen vill ha mer utdelning än andra människors äkta känslor 

www.svd.se/a/4oEOXR/essy-klingberg-nobelfesten-ar-skrammande
    Vad menar du?
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-18 11:14:44 följande:
    Vad menar du?
    Jag menar att det inte finns så många människor som ägnar sina dagar åt att prata med sig själva via olika konton. Men Essy Klingberg och Jonas Strandberg berör i videon sitt trollande, så det finns uppenbarligen nepobabies som gjort det. 
  • Anonym (massa problem)

Det är generellt sett svårt att få anonyma forum att funka, anledningarna är många:

1. Brister tekniskt, moderering etc.

Med fler och mer aktiva moderatorer skulle forum kunna fungera riktigt bra. Möjlighet att kunna dölja/blockera vissa användare skulle ta bort personliga/privata OT-debatter som förstör många trådar.

2. En salig blandning av människor med olika nivå av förståelse och kunskap. 

Det är troligen en överrepresentation av människor som är ensamma, mår dåligt på olika sätt (psykiskt) och har svårt att förstå hur ett samtal fungerar. 
    Många har svårt att uppfatta skillnaden mellan tex. en generell samhällsfråga och något väldigt personligt som rör individen. Ännu fler har svårt att se skillnad mellan olika typer av kommunikation:

Samtal, diskussion, debatt, gräl, förolämpningar
    Subjektivt/objektivt

Bristande förståelse för samband/orsak. (motsvarande: "alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar...")
    Bristande förståelse för statistiska sanningar.
    etc.

3. Folk har olika syfte med att vara här.

Ganska många har detta forum som ett tidsfördriv, man vill få sig ett skratt och kanske höra lite snaskigt skvaller etc. En liten klick drivs av att provocera, reta upp och vara rent elaka mot andra människor.
    Vissa fattar nog inte riktigt hur sånt här funkar (tex. de som tar generella inlägg personligt och känner att de MÅSTE svara) och det blir privata debatter mellan två personer som MÅSTE få sista ordet.

Grundproblemet är dock nr. 1.
    Med en bättre teknisk plattform och kompetent moderering skulle det kunna bli riktigt utvecklande samtal och man skulle kunna lära av varandra.

• Fröken Allvar
    Anonym (massa problem) skrev 2023-04-18 11:25:04 följande:

Det är generellt sett svårt att få anonyma forum att funka, anledningarna är många:

1. Brister tekniskt, moderering etc.

Med fler och mer aktiva moderatorer skulle forum kunna fungera riktigt bra. Möjlighet att kunna dölja/blockera vissa användare skulle ta bort personliga/privata OT-debatter som förstör många trådar.

2. En salig blandning av människor med olika nivå av förståelse och kunskap. 

Det är troligen en överrepresentation av människor som är ensamma, mår dåligt på olika sätt (psykiskt) och har svårt att förstå hur ett samtal fungerar. 
    Många har svårt att uppfatta skillnaden mellan tex. en generell samhällsfråga och något väldigt personligt som rör individen. Ännu fler har svårt att se skillnad mellan olika typer av kommunikation:

Samtal, diskussion, debatt, gräl, förolämpningar
    Subjektivt/objektivt

Bristande förståelse för samband/orsak. (motsvarande: "alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar...")
    Bristande förståelse för statistiska sanningar.
    etc.

3. Folk har olika syfte med att vara här.

Ganska många har detta forum som ett tidsfördriv, man vill få sig ett skratt och kanske höra lite snaskigt skvaller etc. En liten klick drivs av att provocera, reta upp och vara rent elaka mot andra människor.
    Vissa fattar nog inte riktigt hur sånt här funkar (tex. de som tar generella inlägg personligt och känner att de MÅSTE svara) och det blir privata debatter mellan två personer som MÅSTE få sista ordet.

Grundproblemet är dock nr. 1.
    Med en bättre teknisk plattform och kompetent moderering skulle det kunna bli riktigt utvecklande samtal och man skulle kunna lära av varandra.

1. Håller med. 
    2. Håller med, och ändå inte. Jag har erfarenhet av att inte ha arbete och att inte ha några pengar. Jag har alltså personlig erfarenhet av samhällsproblemet. Självklart blir det lika personligt som det blir för de otrogna vs bedragna när de bråkar om ifall otrohet är rätt eller fel.
    3. Håller med. 

Jag tror dock inte att det blir utvecklande samtal på en plattform dit människor söker sig för att skratta åt andra som tidsfördriv. För det krävs helt andra saker av dem som har konton här. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 11:20:08 följande:
    Jag menar att det inte finns så många människor som ägnar sina dagar åt att prata med sig själva via olika konton. Men Essy Klingberg och Jonas Strandberg berör i videon sitt trollande, så det finns uppenbarligen nepobabies som gjort det. 
    Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
    Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-18 11:55:25 följande:
    Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
    Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.

Instämmer, men eftersom samhällstrådarna antingen tas över av den sortens loser som förväntar sig att andra ska krokna och krypa vid åsynen av de 200 sidorna eller handlar om det oändliga antal man kan vara brun på så är samhällstrådarna här dömda att misslyckas, förutom om man är en av de få som engagerar sig i dem, då kan man kanske inbilla sig att man ser ut som En Kunnig Person. Och bara för att vara jobbig länkar jag En Kunnig person och vad Han Har Att Säga :

"En konservativt stämd hjärna kan se en grov linje som markerar gränsen mellan man och kvinna eller gränsen för var livet börjar (i befruktnings­ögonblicket) medan vänsterhjärnan har svårt att ens ta diskussionen om var gränserna går eftersom hon inte ser några gränser, bara gråzoner.

Samma sak med klyftan mellan rik och fattig - som för högerhjärnan kan reflektera en meningsfull skillnad i arbetsmoral, talang eller samhällsvärde medan vänsterhjärnan tenderar att se en nästan slumpmässig orättvisa. För att inte tala om landsgränserna, avgjort påhittade men ändå verkliga och viktiga för den högerkalibrerade hjärnan.

Clifton hoppas att denna upptäckt ska hjälpa oss att se världen med varandras ögon och mjuka upp låsningarna i det polariserade samtalet. Så nu sitter jag här med min vänsterkalibrerade hjärna och försöker se världen med högerögon.

Det är lite som att kliva in i huvudet på en stor och konstig bebis med hallucinationer och jag förstår inte riktigt hur det ska läka någonting men det ger sig nog. Det är i alla fall roligt att sitta här inne och säga saker som att det bara finns två sorters människor".

• Fröken Allvar

Instämmer, men eftersom samhällstrådarna antingen tas över av den sortens loser som förväntar sig att andra ska krokna och krypa vid åsynen av de 200 sidorna eller handlar om det oändliga antal man kan vara brun på så är samhällstrådarna här dömda att misslyckas, förutom om man är en av de få som engagerar sig i dem, då kan man kanske inbilla sig att man ser ut som En Kunnig Person. Och bara för att vara jobbig länkar jag En Kunnig person och vad Han Har Att Säga :
    En konservativt stämd hjärna kan se en grov linje som markerar gränsen mellan man och kvinna eller gränsen för var livet börjar (i befruktnings­ögonblicket) medan vänsterhjärnan har svårt att ens ta diskussionen om var gränserna går eftersom hon inte ser några gränser, bara gråzoner.
    Samma sak med klyftan mellan rik och fattig ? som för högerhjärnan kan reflektera en meningsfull skillnad i arbetsmoral, talang eller samhällsvärde medan vänsterhjärnan tenderar att se en nästan slumpmässig orättvisa. För att inte tala om landsgränserna, avgjort påhittade men ändå verkliga och viktiga för den högerkalibrerade hjärnan.
    Clifton hoppas att denna upptäckt ska hjälpa oss att se världen med varandras ögon och mjuka upp låsningarna i det polariserade samtalet. Så nu sitter jag här med min vänsterkalibrerade hjärna och försöker se världen med högerögon.
    Det är lite som att kliva in i huvudet på en stor och konstig bebis med hallucinationer och jag förstår inte riktigt hur det ska läka någonting men det ger sig nog. Det är i alla fall roligt att sitta här inne och säga saker som att det bara finns två sorters människor.
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 12:09:42 följande:

"En konservativt stämd hjärna kan se en grov linje som markerar gränsen mellan man och kvinna eller gränsen för var livet börjar (i befruktnings­ögonblicket) medan vänsterhjärnan har svårt att ens ta diskussionen om var gränserna går eftersom hon inte ser några gränser, bara gråzoner.

Samma sak med klyftan mellan rik och fattig - som för högerhjärnan kan reflektera en meningsfull skillnad i arbetsmoral, talang eller samhällsvärde medan vänsterhjärnan tenderar att se en nästan slumpmässig orättvisa. För att inte tala om landsgränserna, avgjort påhittade men ändå verkliga och viktiga för den högerkalibrerade hjärnan.

Det är lite som att kliva in i huvudet på en stor och konstig bebis med hallucinationer och jag förstår inte riktigt hur det ska läka någonting men det ger sig nog. Det är i alla fall roligt att sitta här inne och säga saker som att det bara finns två sorters människor".

Ja, den där undersökningen var väl egentligen ingen raketforskning. Men ändå bra det kommer i form av forskningsresultat, snarare än att en ska tycka det.
    Sedan blev ditt inlägg lite rörigt, så jag kanske missade svara på något.
Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?