• Anonym (Trött man)

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

En stilla fråga baserad på en annan tråd härinne. Varför verkar vissa nick hamna i trubbel, drama och konflikter hela tiden.
    Jag har full förståelse för att om det efter några år härinne skett någon konflikt, att någon varit oärlig eller anser sig blivit dåligt bemött.

Men vissa nick tycks även efter en kortare tid härinne (vad jag kan se) fullständigt vilja leva i dramat och ha fullt av elaka belackare efter sig, mobbare, oärliga personer, uthämtningar och sådana saker konstant, detta tycks ske konstant. Samtidigt som man skyller på hur  hemska eller lågt stående andra människor är. 

Kan det vara så att dessa personer liksom vill leva i dramat? Trivs av att få vara den som är lite missgynnad och mobbad. En del skriver inlägg efter inlägg om händelser  som oförättat dem vilket signalerar att man vill hålla igång det.

Vad tänker övriga? Sker det så mycket dramatik om man är en helt vanlig person på kort tid för alla? Eller känns FL ganska lugnt/inte skiljer sig från andra forum?

• Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
  • Freddie K

Jag kan spontant tänka att vissa hamnar mer i blåsväder än andra och det kan bero på flera orsaker. Sen behöver man ju inte vara kompis med alla eller hålla med om allt, men lite framförhållning borde det väl ändå finnas? Vi är väl vuxna, civiliserade människor?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-19 07:33:57 följande:

Jag kan spontant tänka att vissa hamnar mer i blåsväder än andra och det kan bero på flera orsaker. Sen behöver man ju inte vara kompis med alla eller hålla med om allt, men lite framförhållning borde det väl ändå finnas? Vi är väl vuxna, civiliserade människor?

Vad vuxna människor kan göra som inte barn eller de som förlorat vissa mentala förmågor kan, är bedömningar av andra. Jag känner att det var barnsligt av mig att utgå från vissa saker när jag kom in här. Att folk noggrant läser inläggen är en sådan naiv sak. Jag har fått veta att de flesta bara scrollar efter förströelse och har också själv kunnat se att trådar med starka konflikter eller som handlar om vissa ämnen, som sex, får många visningar oavsett, vilket stämmer med algoritmerna i sociala medier och klick i gammelmedia. Våld och sex säljer till vuxna människor. Metaforisk mjukglass med vaniljsmak säljer till barn och andra som inte har behov av att titta på när andra blir utsatta eller har sexuella funderingar. Jag gillar Vännertråden för att den är fylld av oskyldiga klipp och upptåg. Andra verkar bli galna av vrede av att se det, och anmäla tråden. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-19 08:00:45 följande:
    Vad vuxna människor kan göra som inte barn eller de som förlorat vissa mentala förmågor kan, är bedömningar av andra. Jag känner att det var barnsligt av mig att utgå från vissa saker när jag kom in här. Att folk noggrant läser inläggen är en sådan naiv sak. Jag har fått veta att de flesta bara scrollar efter förströelse och har också själv kunnat se att trådar med starka konflikter eller som handlar om vissa ämnen, som sex, får många visningar oavsett, vilket stämmer med algoritmerna i sociala medier och klick i gammelmedia. Våld och sex säljer till vuxna människor. Metaforisk mjukglass med vaniljsmak säljer till barn och andra som inte har behov av att titta på när andra blir utsatta eller har sexuella funderingar. Jag gillar Vännertråden för att den är fylld av oskyldiga klipp och upptåg. Andra verkar bli galna av vrede av att se det, och anmäla tråden. 
    Jo, jag håller med. Tycker bara att det är synd att det är så.
  • Freddie K

Lite OT nu, men. Barn kan vara väldigt elaka, precis som vuxna kan, men barn är i alla fall ärliga. Men ibland tror jag att det bara är bar på FL. Just saying.

• Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-19 08:26:57 följande:

Lite OT nu, men. Barn kan vara väldigt elaka, precis som vuxna kan, men barn är i alla fall ärliga. Men ibland tror jag att det bara är bar på FL. Just saying.

Det är sant att barn kan vara elaka, redan som väldigt små. Faktum är att jag flera gånger fått aha-upplevelser av vad söner och döttrar till vuxna jag haft dålig magkänsla med gör. De lär sig tidigt av föräldrarna. Därför tror jag att många människor helt oreflekterat börjar bete sig småsvinigt redan som fyraåringar. Det är normalt för dem och så de har det hemma. Men de flesta småungar sitter inte på Familjeliv och skrattar åt sina egna och andras trolltrådar. De nöjer sig med att kasta trolldeg på de andra barnen. Om man nu gör trolldeg fortfarande. Jag gissar att majoriteten av stammisarna här har egna minnen av trolldeg.

images.app.goo.gl/5CA2Aq4fCbZWC6XdA
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2023-04-17 21:29:15 följande:
    Fast om någon går in och medvetet sabbar tråden, sprider osanningar, kanske lägger egna ord i TS' mun och får alla andra att tänka i samma banor så man tillslut bara får "taskiga" svar, då är det svårt att inte reagera.
    Många är ju proffs-svin; vet precis var gränsen går så inte en anmälan leder någon vart. De har minsann bara "rätt att säga sin åsikt!".
    Ja, det finns en del som är väldigt sofistikerade i sitt sätt att trycka ner andra. De delar ut små nålstick i form av nedlåtande kommentarer och när de får kritik för detta framställer de sig som oskyldiga offer som blir attackerade när de bara vill förbättra världen.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-19 09:17:47 följande:
    Ja, det finns en del som är väldigt sofistikerade i sitt sätt att trycka ner andra. De delar ut små nålstick i form av nedlåtande kommentarer och när de får kritik för detta framställer de sig som oskyldiga offer som blir attackerade när de bara vill förbättra världen.
    Om du fått ett nålstick från mig så har jag fått 1-10 av dig. 
  • Anonym (Jo tack)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-19 09:17:47 följande:
    Verkligen spot on! Börjar bli otroligt trött på den typen av inlägg. Plötsligt har dessa användare mer empati än andra för att varit mobbade etc. Att de själva inte drar sig för nålstick, det gör ju inget för de vill ju förbättra forumet. Suck!
  • Anonym (Jo tack)
    Freddie K skrev 2023-04-19 07:33:57 följande:

Vad menar du med att det måste finnas framförhållning?
  • Freddie K
    Anonym (Jo tack) skrev 2023-04-19 16:11:19 följande:
    Vad menar du med att det måste finnas framförhållning?
    Ja, alltså att man tänker lite på vad man säger. Ord kan såra. Nu menar inte jag att man ska väga vartenda ord man säger, men vissa saker kanske kan uppfattas som stötande för andra, till exempel.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Jo tack) skrev 2023-04-19 16:10:27 följande:
    Verkligen spot on! Börjar bli otroligt trött på den typen av inlägg. Plötsligt har dessa användare mer empati än andra för att varit mobbade etc. Att de själva inte drar sig för nålstick, det gör ju inget för de vill ju förbättra forumet. Suck!
    Suck suck suck suck 
  • Anonym (Jo tack)
    Freddie K skrev 2023-04-19 16:13:10 följande:
    Ja, alltså att man tänker lite på vad man säger. Ord kan såra. Nu menar inte jag att man ska väga vartenda ord man säger, men vissa saker kanske kan uppfattas som stötande för andra, till exempel.
    Aha! Framförhållning betyder planering, så jag blev lite konfunderad. Jag både håller med dig och inte. Ord kan såra, så man behöver absolut inte dra in det tunga artilleriet. Samtidigt kanske man inte ska vara på diskussionsforum om man har lätt att finna saker stötande. Det kan bli lite för snöflingeaktigt ibland.
  • Freddie K
    Anonym (Jo tack) skrev 2023-04-19 16:21:01 följande:
    Aha! Framförhållning betyder planering, så jag blev lite konfunderad. Jag både håller med dig och inte. Ord kan såra, så man behöver absolut inte dra in det tunga artilleriet. Samtidigt kanske man inte ska vara på diskussionsforum om man har lätt att finna saker stötande. Det kan bli lite för snöflingeaktigt ibland.
    Jo, jag håller med. Det är lite av en gråzon det där.
  • Anonym (Jo tack)
    Freddie K skrev 2023-04-19 16:22:04 följande:
    Absolut! Det är inte lätt att göra alla nöjda.
  • Freddie K
    Anonym (Jo tack) skrev 2023-04-19 16:23:10 följande:
    Absolut! Det är inte lätt att göra alla nöjda.
    Nej, verkligen inte. Det är alltid någon som ska klaga på en och så.
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-19 16:22:04 följande:
    Jag tycker nog inte att det är så mycket gråzon som det vi talade om innan, att det man inte förstår vill man på något vis få kontroll över. Snöflinga är ett väldigt bra sätt att försöka få någon att smälta bort. Men är man själv som en vante som hänger och slänger fastknäppt i någon som iklätt sig en jätteofferrall så är det inte och så lätt att bli av med snöflingorna. Offerallen är ju impregnerad med offerad och vattenavvisande. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-19 16:28:22 följande:
    Jag tycker nog inte att det är så mycket gråzon som det vi talade om innan, att det man inte förstår vill man på något vis få kontroll över. Snöflinga är ett väldigt bra sätt att försöka få någon att smälta bort. Men är man själv som en vante som hänger och slänger fastknäppt i någon som iklätt sig en jätteofferrall så är det inte och så lätt att bli av med snöflingorna. Offerallen är ju impregnerad med offerad och vattenavvisande. 
    För vissa kanske det är lite av en gråzon, men du har helt rätt i det du säger.
Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?