• Anonym (Trött man)

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

En stilla fråga baserad på en annan tråd härinne. Varför verkar vissa nick hamna i trubbel, drama och konflikter hela tiden.
    Jag har full förståelse för att om det efter några år härinne skett någon konflikt, att någon varit oärlig eller anser sig blivit dåligt bemött.

Men vissa nick tycks även efter en kortare tid härinne (vad jag kan se) fullständigt vilja leva i dramat och ha fullt av elaka belackare efter sig, mobbare, oärliga personer, uthämtningar och sådana saker konstant, detta tycks ske konstant. Samtidigt som man skyller på hur  hemska eller lågt stående andra människor är. 

Kan det vara så att dessa personer liksom vill leva i dramat? Trivs av att få vara den som är lite missgynnad och mobbad. En del skriver inlägg efter inlägg om händelser  som oförättat dem vilket signalerar att man vill hålla igång det.

Vad tänker övriga? Sker det så mycket dramatik om man är en helt vanlig person på kort tid för alla? Eller känns FL ganska lugnt/inte skiljer sig från andra forum?

• Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
  • Anonym (Chris Manny)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 07:57:54 följande:
    Jag förstår frågan. Jag lever nog som jag lär men det kan ju ta ett tag innan man förstår hur någonting fungerar. Jag har velat tro att folk är schyssta m m. Nu vet jag mera, känner igen konton osv. Jag vet mycket mer nu. Om man vet hur, vem och varför ett konto skapar drama så kan man bättre undvika att bli kidnappad. 
    Du tycks ju vara ett av dem av det lilla jag sett härinne. Och då läser jag på forumet ganska sällan.
  • nihka
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 07:36:24 följande:

Jag håller även med Nikha om att det är få personer bakom de flesta trådarna. Den här tråden är startad av en av dem. 🙂

Jepp. Seriegnäll. Som Emerdale. Du kan missa hur många avsnitt som helst och hela säsonger och ändå inte sakna nåt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fröken Allvar
    Anonym (Chris Manny) skrev 2023-04-18 08:00:15 följande:
    Du tycks ju vara ett av dem av det lilla jag sett härinne. Och då läser jag på forumet ganska sällan.
    Min version är det här. 

Jag kom in som ny. Jag skrev mycket om mig själv. Jag hade åsikter som inte uppskattades och drev argumentation kring dem. Trolltrådar som drev med mina åsikter startades. Jag trollade i dem. 
    Kaffedraken fanns. Jag sa ifrån om mobbningen. En grupp blev arg på mig. 
    I en dejtingtråd fick jag en vän. Tyvärr var han ett ex till en av stjärnorna på Familjeliv. Jag fick massor av fiender. Publiken såg drama eftersom de ville ha drama. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jadu..) skrev 2023-04-18 07:39:03 följande:
    Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
    Ja, du är ju en av de som är duktig på att provocera folk. Rätt vad det är kanske du själv "trampar i klaveret".
    Ja, hon är ju det.
  • Tukt
    nihka skrev 2023-04-18 07:36:20 följande:
    Eller så vill man torgföra sina föreställningar och fördomar som fakta och blir hur förolämpad som helst när man stöter på motstånd och vill återgå till "sakfrågan" om exempelvis varför kvinnor är så falska.
    Går inte det under "psykiatrisk problematik"? ;)
  • Tukt

Det som jag upplever unikt på Familjeliv, är besattheten att generalisera saker. Att man vill hitta ett rätt eller fel, svart eller vitt. Mycket rörande män och kvinnor som ska packas in i fack.
    Många diskussioner kommer då inte handla om sakfrågan, utan om generaliseringen är rätt eller inte. Och eftersom generaliseringar ofta handlar om en personlig upplevelse, även om få har självinsikten i det så blir det också personligt på ett sätt som inte är nödvändigt. Och personligt blir lätt konfliktfyllt. 

• Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-18 10:13:40 följande:

Det som jag upplever unikt på Familjeliv, är besattheten att generalisera saker. Att man vill hitta ett rätt eller fel, svart eller vitt. Mycket rörande män och kvinnor som ska packas in i fack.
    Många diskussioner kommer då inte handla om sakfrågan, utan om generaliseringen är rätt eller inte. Och eftersom generaliseringar ofta handlar om en personlig upplevelse, även om få har självinsikten i det så blir det också personligt på ett sätt som inte är nödvändigt. Och personligt blir lätt konfliktfyllt. 

Så du menar att det enbart är här folk generaliserar? Jag läser mycket opinionstext och den är alldeles fullsmetad av generaliseringar oftast. När det inte är personliga inre konflikter kring huruvida semester i Sälen är fattigt eller ej, eller om man är en medelålders nobody eller inte 

www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/varfor-vralar-inte-sd--om-folkutbytet-i-salen/
    www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/pa-soho-house-ar-jag-en-medelalders-nobody/
  • Anonym (Tanke)

Tänk om det infördes registreringstvång så såna som jag nu inte kunde skriva anonymt. Hur många skulle bli kvar 10 max 20?

• Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 10:21:08 följande:
    Så du menar att det enbart är här folk generaliserar? Jag läser mycket opinionstext och den är alldeles fullsmetad av generaliseringar oftast. När det inte är personliga inre konflikter kring huruvida semester i Sälen är fattigt eller ej, eller om man är en medelålders nobody eller inte 

www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/varfor-vralar-inte-sd--om-folkutbytet-i-salen/
    www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/pa-soho-house-ar-jag-en-medelalders-nobody/
    Nej inte bara, vilket jag också skrev. Men det är viss skillnad vad man generaliserar om, och om man kan förhålla sig till det faktum att det är just en generalisering  och inte statistisk fakta.
  • Tukt
    Anonym (Tanke) skrev 2023-04-18 10:26:56 följande:

Tänk om det infördes registreringstvång så såna som jag nu inte kunde skriva anonymt. Hur många skulle bli kvar 10 max 20?

Håller helt med dig här. Jag tror ett krav på registrering skulle ge en viss självsanering. Framför allt det där att samma person både kan vara reggad och anonym på vissa ställen, skapar möjligheter som ger konsekvenser. 
Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?