• Anonym (Trött man)

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

En stilla fråga baserad på en annan tråd härinne. Varför verkar vissa nick hamna i trubbel, drama och konflikter hela tiden.
    Jag har full förståelse för att om det efter några år härinne skett någon konflikt, att någon varit oärlig eller anser sig blivit dåligt bemött.

Men vissa nick tycks även efter en kortare tid härinne (vad jag kan se) fullständigt vilja leva i dramat och ha fullt av elaka belackare efter sig, mobbare, oärliga personer, uthämtningar och sådana saker konstant, detta tycks ske konstant. Samtidigt som man skyller på hur  hemska eller lågt stående andra människor är. 

Kan det vara så att dessa personer liksom vill leva i dramat? Trivs av att få vara den som är lite missgynnad och mobbad. En del skriver inlägg efter inlägg om händelser  som oförättat dem vilket signalerar att man vill hålla igång det.

Vad tänker övriga? Sker det så mycket dramatik om man är en helt vanlig person på kort tid för alla? Eller känns FL ganska lugnt/inte skiljer sig från andra forum?

• Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
  • ClumsySmurf
    Tukt skrev 2023-04-18 11:55:25 följande:
    Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
    Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.

00 sidor långa avhandlingar är nog väldigt sällsynt på forumet, den andra sidan av myntet är att inte ha den minsta lust att fördjupa sej i det man diskuterar och är bara intresserad av att diskutera sina åsikter även när det är något man inte kan något om.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Chris Manny) skrev 2023-04-18 15:43:49 följande:

Det har du rätt i. Har också några få internetvänner som jag mailat sporadiskt med bla en härifrån men henne har jag träffat också på kaffe. Men man får också vara försiktig, det lilla jag läst vad du skrivit påminner om en historia för några år sedan här. Men jag vet bara det du skrivit. Men jag tänkte genast på det, det var riktigt illa.

Vad skönt att du inte tog illa upp. Det kändes bra. Vänner är svårt att få, nu vet jag inte hur gammal du är men det tenderar att bli svårare ju äldre man blir. Fördelen med irl är ju att man snabbare kan läsa av personen och se dem i ögonen medan man på internet kan hålla sig dold länge länge. 

Nej jag har heller inte uppfattat dig som en kvinna med hård hud men vi alla behövs på olika sätt. Att vara sårbar är en egenskap det finns för lite av idag. Tyvärr är det lätt att bli just sårad av det. Vilket kanske bidragit till ett mer hårt och även narcissistiskt samhälle jag upplever att det är svårt att bli en del av. Eller så har man blivit lätt filosofisk på äldre dagar.

Verkligen nostalgi, den har man ju haft några ungdomsynder till, haha

Jag är glad att du tog Scooterreferensen (samma generation?) annars hade det varit lite brist på hyfs av mig att skriva så. Inte för att hyfs är min högsta prioritet alltid. Men om jag blir väl bemött så vill jag visa så god hyfs jag nu förmår. Ja, är man sårbar blir man sårad, men jag verkar vara begåvad med helt okej läkkött. Även om jag "hamnar i trubbel" som TS valt att kalla saken.
  • Tukt
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 16:07:24 följande:
    00 sidor långa avhandlingar är nog väldigt sällsynt på forumet, den andra sidan av myntet är att inte ha den minsta lust att fördjupa sej i det man diskuterar och är bara intresserad av att diskutera sina åsikter även när det är något man inte kan något om.
    Jag tycker definitivt fakta är bra, och tenderar att lugna ned trådar, då det ger en hyggligt gemensam förutsättning för fortsatt diskussion. Inte med alla, kanske. Men ändå.
    Problemet är då fakta över går till "fakta". Det vill säga att det är en statistik som har tvivelaktig avsändare, som när man hänvisar till statistik gjord av otrohetssajten Victoria Milan i diskussioner om otro.
    Eller långa avhandlingar som helt enkelt inte går att förstå, eller översätta på ett sätt att det går att använda som fakta.
    Då är det lätt att det spårar ut, eftersom faktan övergår i "fakta". Och även om det inte spårar ut, så blir det sällan bra diskussioner.
  • Anonym (Chris Manny)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 16:21:28 följande:
    Jag är glad att du tog Scooterreferensen (samma generation?) annars hade det varit lite brist på hyfs av mig att skriva så. Inte för att hyfs är min högsta prioritet alltid. Men om jag blir väl bemött så vill jag visa så god hyfs jag nu förmår. Ja, är man sårbar blir man sårad, men jag verkar vara begåvad med helt okej läkkött. Även om jag "hamnar i trubbel" som TS valt att kalla saken.
    Gissningsvis, jag är lite över 40. 
    Haha, ja ingen annan hade förstått och det där hade kunnat tolkas lite hur som helst :)
    Det har du rätt i, men de egenskaperna är så värdefulla. Alla hamnar vi i trubbel ibland mer eller mindre. Jag vill tro att det viktiga är att vi lär oss något av det. Trots allt brukar man i slutänden växa vid varje motgång 
  • Fröken Allvar
    Eftersom Tukt föredrar citat framför länk, så tänkte jag att detta kunde vara av intresse för er som haft lång närvaro på plattformen Familjeliv. 

"På sätt och vis är Twitter mer skadligt för offentligheten än Flashback, eftersom Flashbacks anonyma massa är ganska fri från hierarkier, medan Twitters algoritmer premierar kända och halvkända personer som beter sig illa och lyfter dem till en större maktposition på plattformen. Indirekt driver plattformen på för ett råare språk och en hårdare offentlighet - på fel sätt. Twitters signum är inte de hårda diskussionerna i sakfrågor, utan de osakliga personangreppen och smutskastningen. Dessutom bör medierna se upp med att låta det som händer på Twitter sätta agendan, eftersom dess användare aldrig representerat samhället och vad som diskuteras allmänt.

När jag började använda Twitter 2008 var det en plats där användarna tipsade varandra om bra saker och hjälptes åt att lösa problem. Twitter var också den bästa källan vid realtidsbevakning av dramatiska händelser, som under den arabiska våren eller den gröna revolutionen i Iran.

Allt detta känns avlägset i dag när Twitter blivit en plattform där trollkonton och diverse halvfigurer ägnar sig åt oförblommerad sexism, rasism, lögner och förtal så fort de får något att hugga på. Plattformen håller på att förvandlas till en arena för gladiatorspel, där färre kommer att vilja delta själva, även om många fortfarande vill titta på".

... 

" Framtiden för sociala medier som sociala medier (och inte som förströelse eller underhållningsvåld) ligger i att gå tillbaka till rötterna, till de mindre sammanhangen, där människor möts och hjälps åt. Det sker bland annat i Facebooks grupper som de senaste åren börjat likna det många av oss drömde om när vi började använda mikrobloggar som Jaiku, Bloggy och Twitter i mitten av 2000-talet".

• Tow2Mater
    Anonym (Chris Manny) skrev 2023-04-18 14:59:50 följande:
    Om jag ser det objektivt och rent utifrån utan att du tar illa upp så ser det för mig ut som att du är inloggad hela tiden. Och att du kanske tar saker härinne lite allvarligare än de flesta. Har också fått skit här och jag blev sur 5 minuter sen drog jag ut med scootern och vips var det glömt. Så tror jag många fungerar. Menar inte att det är något fel på ditt sätt mer att det periodvis verkar bli jobbigt för dig. Forum kan vara både kul och givande men lite hård hud kan vara bra.

Ja, jag förstår dig. Skumläser lite i tråden, nu är alla anonyma men tycks ge en fingervisning vem som då lagt ut mailen om det skett. Men verkligen jobbigt speciellt om du i Mail liksom jag öppnar upp och ger av dig själv.

Ja, det vet jag att jag funderade över. Att du var arg, skrev mindre smickrande saker om dem och inte hade kontakt med dem, och sedan skriver du att mannen är din vän. Men man skall inte förstå allt här i livet. Huvudsaken är att du mår bra av dina beslut.Visst kan FL diskussioner vara en inkörsport till kontakter även utanför internet. Och du verkar vara en människa med stark personlighet som är mycket insatt i många ämnen. Får jag gissa så kan det vara så att du framstår som väldigt påläst om vissa saker såsom du ger intryck av här. Och att människor blir lite osäkra?
    Fast rent objektivt, att man är inloggad betyder ju bara att man inte loggar ut. Precis som man konstant kan vara inloggad på sitt mejlkonto medan datorn står på 24/7. Det betyder ju inte att man spenderar tid framfor datorn, eller på FL etc. Det är verkligen missvisande att tro att inloggning betyder att man spenderera tiden här.
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 18:22:31 följande:
    Fast rent objektivt, att man är inloggad betyder ju bara att man inte loggar ut. Precis som man konstant kan vara inloggad på sitt mejlkonto medan datorn står på 24/7. Det betyder ju inte att man spenderar tid framfor datorn, eller på FL etc. Det är verkligen missvisande att tro att inloggning betyder att man spenderera tiden här.
     Kan man se om andra är inloggade alltså? Det låter lätt hysteriskt att hålla koll på sådant för någon man inte känner i så fall. Jag ville bekräfta att jag tillbringat mycket tid här till den som frågade. Men det är klart att det inte är särskilt roligt om "drama" uppstår så fort man visar sig. Lyckligtvis hände inte detta i denna tråd. 🙂🙃
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 18:32:28 följande:
     Kan man se om andra är inloggade alltså? Det låter lätt hysteriskt att hålla koll på sådant för någon man inte känner i så fall. Jag ville bekräfta att jag tillbringat mycket tid här till den som frågade. Men det är klart att det inte är särskilt roligt om "drama" uppstår så fort man visar sig. Lyckligtvis hände inte detta i denna tråd. 🙂🙃
    Det verkar ju som man kan det. Men jag vet inte hur. Inget jag varit intresserad av att ta reda på. Lätt hysteriskt att hålla koll på sådant ja :).
  • Anonym (Chris Manny)
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 18:22:31 följande:
    Fel ordval, att det skrivs inlägg hela dagarna. Men jag dömer ingen. Jag tror funktionen för att se när nån är inloggad är borttagen i övrigt 
  • nihka
    Anonym (Chris Manny) skrev 2023-04-18 22:37:51 följande:
    Fel ordval, att det skrivs inlägg hela dagarna. Men jag dömer ingen. Jag tror funktionen för att se när nån är inloggad är borttagen i övrigt 
    På gamla FL som togs bort häromveckan, den levde kvar i flera år parallellt med nuvarande FL, fanns det en grön eller röd "lampa" bredvid avataren i alla inlägg som visade om personen var inloggad eller inte. Stämde väl inte alltid hundra om man såg på sig själv, men oftast rätt. Så det var verkligen inte någon hysterisk aktivitet att lägga märke till det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?