Fröken Allvar skrev 2023-04-18 12:09:42 följande:
Tukt skrev 2023-04-18 11:55:25 följande:
Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.
Instämmer, men eftersom samhällstrådarna antingen tas över av den sortens loser som förväntar sig att andra ska krokna och krypa vid åsynen av de 200 sidorna eller handlar om det oändliga antal man kan vara brun på så är samhällstrådarna här dömda att misslyckas, förutom om man är en av de få som engagerar sig i dem, då kan man kanske inbilla sig att man ser ut som En Kunnig Person. Och bara för att vara jobbig länkar jag En Kunnig person och vad Han Har Att Säga :
"En konservativt stämd hjärna kan se en grov linje som markerar gränsen mellan man och kvinna eller gränsen för var livet börjar (i befruktningsögonblicket) medan vänsterhjärnan har svårt att ens ta diskussionen om var gränserna går eftersom hon inte ser några gränser, bara gråzoner.
Samma sak med klyftan mellan rik och fattig - som för högerhjärnan kan reflektera en meningsfull skillnad i arbetsmoral, talang eller samhällsvärde medan vänsterhjärnan tenderar att se en nästan slumpmässig orättvisa. För att inte tala om landsgränserna, avgjort påhittade men ändå verkliga och viktiga för den högerkalibrerade hjärnan.
Clifton hoppas att denna upptäckt ska hjälpa oss att se världen med varandras ögon och mjuka upp låsningarna i det polariserade samtalet. Så nu sitter jag här med min vänsterkalibrerade hjärna och försöker se världen med högerögon.
Det är lite som att kliva in i huvudet på en stor och konstig bebis med hallucinationer och jag förstår inte riktigt hur det ska läka någonting men det ger sig nog. Det är i alla fall roligt att sitta här inne och säga saker som att det bara finns två sorters människor".
Ja, den där undersökningen var väl egentligen ingen raketforskning. Men ändå bra det kommer i form av forskningsresultat, snarare än att en ska tycka det.
Sedan blev ditt inlägg lite rörigt, så jag kanske missade svara på något.