• Anonym (Trött man)

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

En stilla fråga baserad på en annan tråd härinne. Varför verkar vissa nick hamna i trubbel, drama och konflikter hela tiden.
    Jag har full förståelse för att om det efter några år härinne skett någon konflikt, att någon varit oärlig eller anser sig blivit dåligt bemött.

Men vissa nick tycks även efter en kortare tid härinne (vad jag kan se) fullständigt vilja leva i dramat och ha fullt av elaka belackare efter sig, mobbare, oärliga personer, uthämtningar och sådana saker konstant, detta tycks ske konstant. Samtidigt som man skyller på hur  hemska eller lågt stående andra människor är. 

Kan det vara så att dessa personer liksom vill leva i dramat? Trivs av att få vara den som är lite missgynnad och mobbad. En del skriver inlägg efter inlägg om händelser  som oförättat dem vilket signalerar att man vill hålla igång det.

Vad tänker övriga? Sker det så mycket dramatik om man är en helt vanlig person på kort tid för alla? Eller känns FL ganska lugnt/inte skiljer sig från andra forum?

• Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?
  • Anonym (S)

Jag säger nästan tvärtom; att somliga inte verkar kunna gå in i en tråd utan att skapa drama. Vara taskig mot TS, hacka ner på allt från själva problemet till stavfel. Ett behov av att bara gå in och vara elak. Okej att man bör se saker ur flera perspektiv men det behöver faktiskt inte vara TS' fel om dennes partner är otrogen, svärmor är en riktig hagga etc.

Sen finns det ju alltid de som vill spela offer. Mest ha uppmärksamhet. Har bestämt sig för vilka svar h*n vill ha och snäser så fort det kommer något annat, hur trevligt det än är framfört.

Men jag ser som sagt mer de här som bara måste gå in och förstöra trådar. Har själv skapat trådar med en för mig ganska allvarlig frågeställning och vill höra folks åsikter och så får man typ "Och? Vem bryr sig??", "Väx upp!" etc till svar.

• Anonym (Jo tack)

Jag håller fullständigt med dig, TS. Försöker undvika dramaskapare så gott det bara går och avprenumererar när de kommer in i en tråd. Min teori är att personer som vill skapa drama har ett ganska ensamt liv utanför nätforum och därför måste fylla det på nätet. Att något som andra ser som lite förströelse blir en stor del av deras värld.

• Anonym (Jo tack)
    Anonym (S) skrev 2023-04-17 15:48:38 följande:

Jag säger nästan tvärtom; att somliga inte verkar kunna gå in i en tråd utan att skapa drama. Vara taskig mot TS, hacka ner på allt från själva problemet till stavfel. Ett behov av att bara gå in och vara elak. Okej att man bör se saker ur flera perspektiv men det behöver faktiskt inte vara TS' fel om dennes partner är otrogen, svärmor är en riktig hagga etc.

Sen finns det ju alltid de som vill spela offer. Mest ha uppmärksamhet. Har bestämt sig för vilka svar h*n vill ha och snäser så fort det kommer något annat, hur trevligt det än är framfört.

Men jag ser som sagt mer de här som bara måste gå in och förstöra trådar. Har själv skapat trådar med en för mig ganska allvarlig frågeställning och vill höra folks åsikter och så får man typ "Och? Vem bryr sig??", "Väx upp!" etc till svar.

Ja, det är också ett fenomen här. Startade en tråd häromveckan med en enkel kostfråga. Fick påhopp direkt (men även bra svar). Lär inte starta några fler trådar efter det haha.
  • Anonym (Trött man)

Känner igen allt du beskriver och visst finns det de som bara vill vara elaka eller hugga på någon. Men det är inte riktigt det jag syftar till med draman. Medlemmar som vill spela offer har jag också sett. Döm min förvåning när jag samma dag läser 3 trådar och personen är i varje och diskuterar oförätter som skall ha skett. Med uthängningar, mail, relationer och allt vad det nu var. Händer sådant ens? Är själv periodare här men fått lite Mail mestadels av kvinnor. Men de har varit trevliga, något snuskiga nån gång. uthängd har jag heller aldrig varit och då är ändå mitt ex här och skriver ibland vet jag.

Lite samma ser jag där någon skapar en tråd och någon annan tar över den och får den att handla om den personen istället. Även då ofta med något gammalt drama i bakgrunden. Det får mig att undra om alla råkar ut för sånt här eller om det beror på personen själv. Åtminstone till viss del

• Carolatom07

En stor bov i dramat är nog att det är anonyma texter som skrivs. I ett möte mellan människorna IRL skulle man förstå varandra bättre, när man ser varandra som människor öga mot öga, mimik och blickar, och hör tonfallen på rösterna. Men jag har sett i många trådar där TS ber om hjälp och input för ett problem, att flera kan vara direkt elaka och nedlåtande mot TS, och det leder till att trådstartaren ofrivilligt hamnar i drama, eftersom denne känner att han/hon måste försvara sig mot de elaka och nedlåtande kommentarerna.

Jag upplever ofta att det är en snällare ton på Flashback t.o.m., åtminstone i trådar där TS tar upp ett problem och ber om stöd och hjälp.

Det är som det är, och det lär tyvärr inte ändra på sig.

• Anonym (Falabella)

Man behöver inte svara och reagera på allt.

Är det personpåhopp på TS- anmäl det! Gå inte i svaromål och hacka sönder tråden.

• Anonym (Trött man)
    Anonym (Jo tack) skrev 2023-04-17 16:02:28 följande:
    Ja, det är också ett fenomen här. Startade en tråd häromveckan med en enkel kostfråga. Fick påhopp direkt (men även bra svar). Lär inte starta några fler trådar efter det haha.
    Det där känns som vardagsmat härinne men visst är det otrevligt. Speciellt om man skriver om något känsligt gissar jag.

Jag tänker mer på ovanstående reflektioner jag gjort. 
  • Tukt

Folk är ju här av olika anledningar, och har olika ingång i varför man diskuterar.
    Vissa diskuterar för ett testa tankegångar, andra för att "vinna" diskussioner. De två tenderar ofta att hamna i konflikt.
    andra saknar helt enkelt social kompetens och tycker att bara för någon ställer en fråga, så ska den läxas upp.
    Sedan har du alla de som gärna vill vara med i trådarna, men som inget har att tillföra. Vilket skapar frustration hos en del.
    Slutligen de personer med låg IQ och låg EQ, samt de med psykisk problematik, som tycks dras hit likt flugor till socker.

• Fröken Allvar

Tjenare, tjenare! Kul med en ny fräsch vinkel på samma gamla ämne! 

• Anonym (Blå)

Visst finns det folk som söker konflikt men jag tror dem är undantag.

Jag tror att vi alla har saker som triggar oss på nätet Och detta gör att vi alla i undantagsfall, lämnar en syrlig kommentar utan att inse att det är vi som är oförskämda. Det är ju den vi skriver till som inte fattar!

Då är det lätt att dra slutsatsen att vi sköter oss så bra när det i verkligheten är vi alla som lägger en liten pusselbiten i det som blir debattklimatet.

Det är precis samma i trafiken. Alla kör bäst och ingen gör fel. Förutom den där gången när jag glömde blinka. Den lilla gången är för liten för att räknas men för helheten blir det såna händelser som ger oss uppfattningen att alla kör så jävla illa.

Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?