• Tukt

Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?

Folk är ju här av olika anledningar, och har olika ingång i varför man diskuterar.
    Vissa diskuterar för ett testa tankegångar, andra för att "vinna" diskussioner. De två tenderar ofta att hamna i konflikt.
    andra saknar helt enkelt social kompetens och tycker att bara för någon ställer en fråga, så ska den läxas upp.
    Sedan har du alla de som gärna vill vara med i trådarna, men som inget har att tillföra. Vilket skapar frustration hos en del.
    Slutligen de personer med låg IQ och låg EQ, samt de med psykisk problematik, som tycks dras hit likt flugor till socker.

• Tukt
    nihka skrev 2023-04-18 07:36:20 följande:
    Eller så vill man torgföra sina föreställningar och fördomar som fakta och blir hur förolämpad som helst när man stöter på motstånd och vill återgå till "sakfrågan" om exempelvis varför kvinnor är så falska.
    Går inte det under "psykiatrisk problematik"? ;)
  • Tukt

Det som jag upplever unikt på Familjeliv, är besattheten att generalisera saker. Att man vill hitta ett rätt eller fel, svart eller vitt. Mycket rörande män och kvinnor som ska packas in i fack.
    Många diskussioner kommer då inte handla om sakfrågan, utan om generaliseringen är rätt eller inte. Och eftersom generaliseringar ofta handlar om en personlig upplevelse, även om få har självinsikten i det så blir det också personligt på ett sätt som inte är nödvändigt. Och personligt blir lätt konfliktfyllt. 

• Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 10:21:08 följande:
    Så du menar att det enbart är här folk generaliserar? Jag läser mycket opinionstext och den är alldeles fullsmetad av generaliseringar oftast. När det inte är personliga inre konflikter kring huruvida semester i Sälen är fattigt eller ej, eller om man är en medelålders nobody eller inte 

www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/varfor-vralar-inte-sd--om-folkutbytet-i-salen/
    www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/pa-soho-house-ar-jag-en-medelalders-nobody/
    Nej inte bara, vilket jag också skrev. Men det är viss skillnad vad man generaliserar om, och om man kan förhålla sig till det faktum att det är just en generalisering  och inte statistisk fakta.
  • Tukt
    Anonym (Tanke) skrev 2023-04-18 10:26:56 följande:

Tänk om det infördes registreringstvång så såna som jag nu inte kunde skriva anonymt. Hur många skulle bli kvar 10 max 20?

Håller helt med dig här. Jag tror ett krav på registrering skulle ge en viss självsanering. Framför allt det där att samma person både kan vara reggad och anonym på vissa ställen, skapar möjligheter som ger konsekvenser. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 10:49:59 följande:
    Jag vill anmäla en avvikande åsikt. Om ni tänker efter: Hur många människor skulle ägna sitt liv åt att registrera konton och sitta och prata med sig själv på ett forum? Om den personen finns på riktigt och läser här så gratulerar jag till den udda talangen och rekommenderar att bli författare av manus till tv- och teater. Intresset för forumteater är begränsat, varför trollande är en mer belönande karriär som tidigare utövats av människor som 2022 besökte nobelfesten. Man kan ännu inte få pris för gott trollande men det kanske kommer när kvalitetstrollen vill ha mer utdelning än andra människors äkta känslor 

www.svd.se/a/4oEOXR/essy-klingberg-nobelfesten-ar-skrammande
    Vad menar du?
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 11:20:08 följande:
    Jag menar att det inte finns så många människor som ägnar sina dagar åt att prata med sig själva via olika konton. Men Essy Klingberg och Jonas Strandberg berör i videon sitt trollande, så det finns uppenbarligen nepobabies som gjort det. 
    Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
    Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 12:09:42 följande:

Tukt skrev 2023-04-18 11:55:25 följande:
    Ah, du menar så. Ett annat moment som inte alltid men i bland skapar frustration och kanske också därför skapar "drama", är hur mycket tid en del ska lägga ned på andras inlägg. I det här fallet kan jag tycka att vi sitter och "småsnackar" lite. Och då blir en 20 minuter lång video med två personer som gör det samma, aningen för mycket tid för att ha som argument.
    Lite samma när folk länkar in saker. Ingressen i en tidningsartikel är väl helt ok. Men inte 200 sidor långa avhandlingar från ett amerikanskt universitet som ganska få har kompetens att bedöma.
    Instämmer, men eftersom samhällstrådarna antingen tas över av den sortens loser som förväntar sig att andra ska krokna och krypa vid åsynen av de 200 sidorna eller handlar om det oändliga antal man kan vara brun på så är samhällstrådarna här dömda att misslyckas, förutom om man är en av de få som engagerar sig i dem, då kan man kanske inbilla sig att man ser ut som En Kunnig Person. Och bara för att vara jobbig länkar jag En Kunnig person och vad Han Har Att Säga :

"En konservativt stämd hjärna kan se en grov linje som markerar gränsen mellan man och kvinna eller gränsen för var livet börjar (i befruktnings­ögonblicket) medan vänsterhjärnan har svårt att ens ta diskussionen om var gränserna går eftersom hon inte ser några gränser, bara gråzoner.

Samma sak med klyftan mellan rik och fattig - som för högerhjärnan kan reflektera en meningsfull skillnad i arbetsmoral, talang eller samhällsvärde medan vänsterhjärnan tenderar att se en nästan slumpmässig orättvisa. För att inte tala om landsgränserna, avgjort påhittade men ändå verkliga och viktiga för den högerkalibrerade hjärnan.

Clifton hoppas att denna upptäckt ska hjälpa oss att se världen med varandras ögon och mjuka upp låsningarna i det polariserade samtalet. Så nu sitter jag här med min vänsterkalibrerade hjärna och försöker se världen med högerögon.

Det är lite som att kliva in i huvudet på en stor och konstig bebis med hallucinationer och jag förstår inte riktigt hur det ska läka någonting men det ger sig nog. Det är i alla fall roligt att sitta här inne och säga saker som att det bara finns två sorters människor".

Ja, den där undersökningen var väl egentligen ingen raketforskning. Men ändå bra det kommer i form av forskningsresultat, snarare än att en ska tycka det.
    Sedan blev ditt inlägg lite rörigt, så jag kanske missade svara på något.
  • Tukt
    Anonym (Tanke) skrev 2023-04-18 14:08:14 följande:

Jag är anonym på nätet, söker ingen kontakt och vill inte vara spårbar. Varit på FL av och till och mer aktiv för några år sedan. Av de man minns verkar många ha lämnat eller har de hittat nya diskussionsforum? Lite nyfiken vad som hänt flera kändisar härifrån.

Fast man är ju generellt inte mer spårbar för att man har ett reggat nick här inne. Ja så vida det inte består av för och efternamn och dessa är tämligen unika.
  • Tukt
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 16:07:24 följande:
    00 sidor långa avhandlingar är nog väldigt sällsynt på forumet, den andra sidan av myntet är att inte ha den minsta lust att fördjupa sej i det man diskuterar och är bara intresserad av att diskutera sina åsikter även när det är något man inte kan något om.
    Jag tycker definitivt fakta är bra, och tenderar att lugna ned trådar, då det ger en hyggligt gemensam förutsättning för fortsatt diskussion. Inte med alla, kanske. Men ändå.
    Problemet är då fakta över går till "fakta". Det vill säga att det är en statistik som har tvivelaktig avsändare, som när man hänvisar till statistik gjord av otrohetssajten Victoria Milan i diskussioner om otro.
    Eller långa avhandlingar som helt enkelt inte går att förstå, eller översätta på ett sätt att det går att använda som fakta.
    Då är det lätt att det spårar ut, eftersom faktan övergår i "fakta". Och även om det inte spårar ut, så blir det sällan bra diskussioner.
Svar på tråden Varför hamnar vissa medlemmar i drama hela tiden?