• Alex 888

Otrogen fru

Hej på er jag skulle  vill har lite råd från de som har bestämt sig att förlåta sin partner och leva vidare går det att glömma och livet går vidare eller det är fråga om tiden ?min fru har varit otrogen med en person som hon har träffat på otrohet sajten. hon förklarar detta på att hon har fått kris i sitt liv på grund av ålder (47 år) men hon älskar mig fortfarande, kan man blir otrogen fast men älskar sin partner? Kan man glömma och går vidare ?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Otrogen fru
  • Anonym (Motsatsen mellan ord o handling)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 18:26:46 följande:
    Nejdå, det ENDA relationen kan göra är att möjligen skapa ett missnöje, sen hur var och en VÄLJER att hantera sitt missnöje har inte ett dugg med relationer att göra. Och beviset för detta är ju ganska uppenbar, alla springer ju inte runt och är otrogna så fort de känner sig missnöjda med något, vissa gör det andra inte alltså kan man ju omöjligen påstå att det är relationen som leder till otrohet för då skulle ju alla som hamnade i en liknande situation agera likadant och så är inte fallet.

Otrohet är inte en automatiskt konsekvens av något, det är ett medvetet VAL. Av flera olika möjligheter så VÄLJER man medvetet otrohet. Och det som avgör hur man väljer är som i alla andra sammanhang, värderingar och personlighet. Och som i alla andra sammanhang så är det alltid du själv som ansvarar för dina val och handlingar.

Hela sin argumentation bygger på att du inte har något ansvar för dina egna val och handlingar vilket givetvis inte stämmer, det är alltid DU och ingen annan än du som ansvarar för du du väljer att hantera olika situationer och hur du agerar. Att du sen inte vill ta ansvar för dina egna val och handlingar betyder inte att ansvaret inte är ditt.
    Ja andra människor har självfallet ett eget val att göra, t ex att välja att vara otrogen mot dig eller inte.

Men du då? Har du inget eget val att göra när det gäller hur du väljer att bemöta din partner och andra människor?

Du kan ju inte på fullt allvar mena att du skulle vara den enda människan i hela världen som kan välja att bemöta din partner och alla människor hur vidrigt som allra helst, med svartsjuka, illvillighet och fördömanden, utan att andra människor ska sluta vilja vara vänner med dig och utan att din partner ska vilja avsluta relationen med dig?
    Lyckas du verkligen med konststycket att inbilla dig själv det???
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 18:26:46 följande:
    Nejdå, det ENDA relationen kan göra är att möjligen skapa ett missnöje, sen hur var och en VÄLJER att hantera sitt missnöje har inte ett dugg med relationer att göra. Och beviset för detta är ju ganska uppenbar, alla springer ju inte runt och är otrogna så fort de känner sig missnöjda med något, vissa gör det andra inte alltså kan man ju omöjligen påstå att det är relationen som leder till otrohet för då skulle ju alla som hamnade i en liknande situation agera likadant och så är inte fallet.

Otrohet är inte en automatiskt konsekvens av något, det är ett medvetet VAL. Av flera olika möjligheter så VÄLJER man medvetet otrohet. Och det som avgör hur man väljer är som i alla andra sammanhang, värderingar och personlighet. Och som i alla andra sammanhang så är det alltid du själv som ansvarar för dina val och handlingar.

Hela sin argumentation bygger på att du inte har något ansvar för dina egna val och handlingar vilket givetvis inte stämmer, det är alltid DU och ingen annan än du som ansvarar för du du väljer att hantera olika situationer och hur du agerar. Att du sen inte vill ta ansvar för dina egna val och handlingar betyder inte att ansvaret inte är ditt.
    Självfallet gjorde din expartner ett eget val att vara otrogen mot dig.
    Och jag har upprepat det gång på gång att den som väljer att vara otrogen har gjort ett eget val för vilket man självfallet är ansvarig.
    Jag har aldrig någonsin sagt något annat!

Detta framgår också mycket tydligt i mitt inlägg som du valde att citera.
    Men läser du inte ens det som du citerar och kommenterar?
    Jag skrev:

Om du valde att bemöta din partner på samma dåliga sätt och med samma svartsjuka som du i detta forum har visat att du väljer bemöta andra människor så har jag förståelse för att din partner valde att fatta sitt beslut att vara otrogen mot dig.

Med ett sådant beteende har jag förståelse för om din partners kärlek till dig falnade, om din partner upplevde att er relation blev sämre och sämre, att din partner därför önskade få ett avslut på er relation och att din partner därför fattade beslutet att vara otrogen mot dig.

Är detta särskilt svårt för dig att förstå?
    Försök i så fall beskriva vad det är du inte förstår så ska jag försöka förklara ännu tydligera bara för dig så att du också kan förstå.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Motsatsen mellan ord o handling) skrev 2023-04-18 19:12:56 följande:
    Ja andra människor har självfallet ett eget val att göra, t ex att välja att vara otrogen mot dig eller inte.

Men du då? Har du inget eget val att göra när det gäller hur du väljer att bemöta din partner och andra människor?

Du kan ju inte på fullt allvar mena att du skulle vara den enda människan i hela världen som kan välja att bemöta din partner och alla människor hur vidrigt som allra helst, med svartsjuka, illvillighet och fördömanden, utan att andra människor ska sluta vilja vara vänner med dig och utan att din partner ska vilja avsluta relationen med dig?
    Lyckas du verkligen med konststycket att inbilla dig själv det???
    Exakt, det är ett val inte något som sker av sig självt.... .

Japp, jag har givetvis ett ansvar för hur jag väljer att agera mot andra, men jag har inget ansvar för min partner egna val. Jag ansvarar för mina val och handlingar, hon ansvarar för sina. 

Var har jag sagt att det skulle vara ok att bete sig vidrigt mot sin partner?

Hur lyckas du med konststycket att få att var och en har ett ansvar för sina egna val till att vara detsamma som att det är ok att bete sig hur fan man vill mot sin partner? 
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 19:25:12 följande:
    Exakt, det är ett val inte något som sker av sig självt.... .

Japp, jag har givetvis ett ansvar för hur jag väljer att agera mot andra, men jag har inget ansvar för min partner egna val. Jag ansvarar för mina val och handlingar, hon ansvarar för sina. 

Var har jag sagt att det skulle vara ok att bete sig vidrigt mot sin partner?

Hur lyckas du med konststycket att få att var och en har ett ansvar för sina egna val till att vara detsamma som att det är ok att bete sig hur fan man vill mot sin partner? 
    Exakt.
    I så fall förstår jag verkligen att din partner gjorde sitt val att vara otrogen och på detta sätt tog sitt ansvar att avsluta med dig.

Om du valde att bemöta din partner på samma dåliga sätt och med samma svartsjuka som du i detta forum har visat att du väljer bemöta andra människor så har jag förståelse för att din partner valde att fatta sitt beslut att vara otrogen mot dig.

Med ett sådant beteende har jag förståelse för om din partners kärlek till dig falnade, om din partner upplevde att er relation blev sämre och sämre, att din partner därför önskade få ett avslut på er relation och att din partner därför fattade beslutet att vara otrogen mot dig.

Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 19:25:12 följande:
    Japp, jag har givetvis ett ansvar för hur jag väljer att agera mot andra,

men jag har inget ansvar för min partner egna val. Jag ansvarar för mina val och handlingar 

det är ok att bete sig hur fan man vill mot sin partner? 

Jag tycker återigen det är visat, det är min åsikt att du själv också återigen har visat det,

att otrohet faktiskt ofta har väldigt mycket med relationen att göra.

Utifrån det du otaliga gånger väljer att visa upp i forumet och i denna tråden, att visa ditt sätt och dina personliga egenskaper, så kan jag
    inte se att något skulle tyda på att du skulle klara av att lösa problem i er relation på ett vuxet och civiliserat sätt.

Ditt inlägg visar återigen att du pratar mot dig själv.

• ClumsySmurf
    Anonym (Motsatsen mellan ord o handling) skrev 2023-04-18 19:12:56 följande:
    Ja andra människor har självfallet ett eget val att göra

som när du ljög i den andra tråden att du hade gjort mångåriga studier i ämnet och ljög om vad statistiken bygger på, det var ditt val och det finns inget att skylla på men inget du vill stå för.

ClumsySmurf skrev 2023-04-18 19:55:56 följande:

som när du ljög i den andra tråden att du hade gjort mångåriga studier i ämnet och ljög om vad statistiken bygger på, det var ditt val och det finns inget att skylla på men inget du vill stå för.
    Jag har kollat vad jag skrivit i andra tråden.

Det är helt och fullt sant att jag under många år har bedrivit studier i detta ämnet och i andra ämnen.

Ingenstans finner jag att jag skulle ha skrivit någon lögn om vad statistiken bygger på. Visa det gärna med citat så lovar jag i så fall att korrigera mig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Motsatsen mellan ord o handling) skrev 2023-04-18 19:48:36 följande:
    Exakt.
    I så fall förstår jag verkligen att din partner gjorde sitt val att vara otrogen och på detta sätt tog sitt ansvar att avsluta med dig.

Ja du verkare ju tycka att man kan skylla sina val på andra så jag förstår att du förstår Flört
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Motsatsen mellan ord o handling) skrev 2023-04-19 11:39:55 följande:
    Jag har kollat vad jag skrivit i andra tråden.

Det är helt och fullt sant att jag under många år har bedrivit studier i detta ämnet och i andra ämnen.

Ingenstans finner jag att jag skulle ha skrivit någon lögn om vad statistiken bygger på. Visa det gärna med citat så lovar jag i så fall att korrigera mig.
    Men tanke på att du i alla trådar propagerar för att det man inte vet mår man inte dåligt av och då är det helt ok att ljuga så kan man nog ta ditt bedyrande om att det du skrivit om dina studier med en 2 kilos säck med salt

Dock måste man ändå ge dig att du verkar leva som du lär Flört
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-19 12:43:49 följande:
    Men tanke på att du i alla trådar propagerar för att det man inte vet mår man inte dåligt av och då är det helt ok att ljuga så kan man nog ta ditt bedyrande om att det du skrivit om dina studier med en 2 kilos säck med salt

Dock måste man ändå ge dig att du verkar leva som du lär Flört
    Jag har aldrig propagerat för något i någon otrohetstråd på FL.

"Det jag inte vet mår jag inte ont av"
    Det är en allmänt erkänd sanning, det är inget som jag skulle ha hittat på, utan det är en allmän sanning som är vida känd sedan länge.
    Hittills har ingen enda någonsin lyckats motbevisa denna sanning.
Svar på tråden Otrogen fru